Setter du barna oppi handlevogna?

Nå er han liten enda da, men vi setter hele bilstolen i handlevogna, for nekter å bruke de barnesetene som er på vognene.. Alle jeg har sett har vært groskitne!

Nei det gjør jeg ikke.
Syns ikke skittene barne-sko har noe å gjøre oppi det andre skal legge maten sin

Nei, der skal handlevarene ligge :)

Gjorde det før, ja. Vesla mi er veldig stor for alderen, så hun vokste fort ut av setet.
Det er jo ingen mat man legger oppi der som ikke har emballasje, eller evt. skal skrelles uansett.

Jeg sitter her og lurer på hvor i all verden jeg da skulle gjort av varene? :hilarious: Aldri tenkt tanken, og siden jeg ukeshandler ville det vært en umulighet uansett. Jeg har aldri sett noen andre ha barn nede i vognen heller, så kanskje det er forskjellige vaner fra sted til sted?

Gjorde det før, ja. Vesla mi er veldig stor for alderen, så hun vokste fort ut av setet.
Det er jo ingen mat man legger oppi der som ikke har emballasje, eller evt. skal skrelles uansett.
Nei, det meste har emballasje.

Men hvis det feks er kommet bakterier fra en hundebæsj i vogna, den setter seg på melkekartongen, du tar kartongen ut av posen, setter den på benken, tar ut andre matvarer (med bakterier fra kartongen på hendene), du setter den inn i kjøleskapet, den er borti andre flasker/kartonger osv, så er plutselig de bakteriene spredd rundt omkring på kjøkkenet ditt og i kjøleskapet.
Emballasjen på feks salat eller annen mat legger du kanskje på skjærefjøla før du begynner å skjære opp, voila, bakteriene er i maten.

Jeg mener ikke man skal være hysterisk, men det er jo noe å tenke på.

Ungene her har sittet i vogna, men ikke på matbutikken.

Må innrømme at jeg har gjort det før ja, har igrunnen ikke tenkt på det med overføring av bakterier. Nå er mine enten for liten eller for stor til å sitte i selve vogna, men skal ha det i bakhodet til når minsten vokser til.

Ja noen ganger med eldste, når han klatret ut av barnesetet. Men sjelden når jeg handler mat- for da blir maten tråkket i stykker.

Ang bakterier så er det jo minst like mye av det på håndtaket som da blir på hendene og igjen matvarene man tar på. Møkk under skoene er som regel ikke så mye bakterier, verre med de folk har på hendene... Så jeg bruker aldri kjøkkenbenk eller fjøl til mat etter emballasje har vært der, uten å vaske først. Uavhengig om det er møkk fra under barnesko, eller bakterier fra hendene til folk/barn fra spytt, snørr, underliv eller hva...

Last edited:
Nei, det meste har emballasje.

Men hvis det feks er kommet bakterier fra en hundebæsj i vogna, den setter seg på melkekartongen, du tar kartongen ut av posen, setter den på benken, tar ut andre matvarer (med bakterier fra kartongen på hendene), du setter den inn i kjøleskapet, den er borti andre flasker/kartonger osv, så er plutselig de bakteriene spredd rundt omkring på kjøkkenet ditt og i kjøleskapet.
Emballasjen på feks salat eller annen mat legger du kanskje på skjærefjøla før du begynner å skjære opp, voila, bakteriene er i maten.

Jeg mener ikke man skal være hysterisk, men det er jo noe å tenke på.

Ungene her har sittet i vogna, men ikke på matbutikken.

Å tenke sånn mener jeg blir hysteri uansett. Jeg bryr meg ikke hvor mange bakterier det er på ditt og datt hjemme med normalt renhold, for når vi ikke blir syke av det så gjør det jo ingenting.

Å tenke sånn mener jeg blir hysteri uansett. Jeg bryr meg ikke hvor mange bakterier det er på ditt og datt hjemme med normalt renhold, for når vi ikke blir syke av det så gjør det jo ingenting.
Jeg tenker ikke så mye på det selv, men har skjønt at andre tenker på det.

Står skilt på ene rema1000 butikken her faktisk..

Og dette jeg skrev har jeg sett som argument ;-)

For en person med bakteriefobi, ocd osv, så kan det faktisk være ganske ille. Det er lov å ta hensyn til andre også, og ikke la skitne barnesko vandre fritt i handlekurver som andre også skal bruke. Ikke alle som gir blanke i bakterier.

For en person med bakteriefobi, ocd osv, så kan det faktisk være ganske ille. Det er lov å ta hensyn til andre også, og ikke la skitne barnesko vandre fritt i handlekurver som andre også skal bruke. Ikke alle som gir blanke i bakterier.

At noen andre har "fobi" mot bakterier får faktisk være deres problem, det kan ikke hele omverdenen innstille seg etter. De aller fleste bakterier er ikke farlige heller, de er nødvendige for at vi skal være friske. Her er det nok mest snakk om at det man ikke vet, har man ikke vondt av. Ingen vet om de som har stablet varene i hyllen har vasket hendene først eller om varene har stått stablet utover gulvet hvor de samme skitne skoene går heller.

Jeg tenker ikke så mye på det selv, men har skjønt at andre tenker på det.

Står skilt på ene rema1000 butikken her faktisk..

Og dette jeg skrev har jeg sett som argument ;-)

Men disse folkene lar kanskje også være å sette emballasjen rett på skjærefjøla også, nettopp fordi de tenker på det. Så jeg mener fremdeles det ikke er noe problem med normal hygiene ellers. :)

Noen gang tenkt på hvordan det ser ut i semitraileren som frakter maten?
På lageret i butikken?

Klart, matvarene i butikken går ofte rett ut i hylla. Som forøvrig neppe har blitt vasket siden butikken ble bygget.
Men alle disse andre varene da, dopapir, vaskemidler og alt annet som ikke spises. De oppbevares jo de også.
Varene blir også levert på pall i butikken. De pallene blir sendt tilbake til hovedlageret til butikken. Og de er på ingen måte merket med hva som vært plassert på dem tidligere.
Litt greiere med ferskvarer. De store leverandørene og produsentene har plastpaller som kan vaskes. Det kan ikke europaller.

Og så har man jo kortautomaten, pengene, tastaturet til de som sitter i kassa, båndet på kassa, eskene frukten ligger i, håndtaket på handlevogna, alle folka som sleiker seg på fingrene før de tar plastposer til å ha frukt og brød i (og kanskje ombestemmer seg før de får revet av en pose), de som ikke bruker hansker når de plukker bakevarer, brødskjæremaskinen, panteautomater og håndhygienen til alle ansatte i alle instanser som noen gang har vært i nærheten av matvarene.

Sånn hvis man først skal henge seg opp i bakterier liksom.

Og så til spørsmålet, nei jeg lar ikke barn sitte i selve vogna. Og det har ingenting med bakterier å gjøre ;)

Når det kommer til bakterier og skitt, så tror jeg skoene til barna er det minste problemet egentlig. De fleste butikker har handlevognene stående ute i regn, veistøv, forurensning osv. Folk går på do uten å vaske fingrene, folk tar på seg selv uten å vaske fingre, folk grever seg i nesa uten å vaske fingrene, så går de å ser på ting med fingrene i butikken, kanskje tar på all frukta og grønnsakene for å finne en som ser fin ut, tar på pakningen til pålegget for å se om det er fine eller stygge skiver, tar frem 4 melkkartonger for å sjekke dato osv.
For ikke å snakke om alt som nense skriver her.

Så ja, jeg lar barna mine sitte handlevogna, til og med 6 åringen klatrer opp i handlevogna i ny og ned om vi er på byen på shopping, for da blir hun både lei og sliten. Men sjekker skoene først, så de ikke er fulle av bæsj, jord og skitt.

Jeg gjør det ikke da hun er under 15 kg og kan fint sitte i sete mener jeg ;)
Men familien min putter henne i vogna og hun beveger seg så mye der at jeg ikke liker det.

Back
Topp