Seteleie...

¤Ida

Gift med forumet
Noen her som har erfaring med det??

her har babyen lagt seg i seteleie, har enda 4 uker igjenn før det evt blir noe samtale om det, men den ligger visst med rompa godt ned[&:]

fikk dere samtale på sykehuset? fikk dere keisersnitt eller prøver dem å overtale til vanlig fødsel?
Evt hvilket sykehus var du på??

Kjenner jeg får angst av å tenke på setefødsel[&o] vill virkelig ikke det!!!

Lå i seteleie ifra uke 35.
Snuforsøk i uke 37, som ble mislykket...
Keisersnitt i uke 39, det var det jeg som valgte etter samtaler med jordmor/gynekolog.
Fødte på SUS, ble hele tiden fortalt at ingen skulle tvinge meg til å prøve å føde i seteleie.
Var skikkelig nedtur fordi jeg var så forberedt på å skulle føde, men det ble fort glemt [:)]

Min har vært i seteleie hele tiden. Det var hele tiden tid at babyen snudde seg. Min fastlege henviste meg til sykehuset til en ytre vending. Det betyr at de prøvde å snu babyen ved å presse masse på magen. (ikke så godt, men jeg ville føde normalt) Når ikke det hjalp så ble jeg henvist til å ta røntgen av bekkenet for å finne ut om jeg kan føde vaginalt. De sa at jeg fikk velge om jeg ville føde vaginalt eller ha keisersnitt, helt inntil de fant ut på røntgen at bekkenet var for trangt. Da var valget tatt fra meg og keisersnitt var løsningen. De satte opp meg på operasjon 7-10 dager før termin og det var den "fødseln".. [:D] Dette var på Stavanger sykehus.

Mi lå veldig godt med rumpa nedi bekkenet fra ihvertfall uke 28. Alt da trodde legen på sykehuset at ho ikke kom til å snu seg egentlig. Men ho gjorde det faktisk i uke 36

ORIGINAL: ¤Ida

Noen her som har erfaring med det??

her har babyen lagt seg i seteleie, har enda 4 uker igjenn før det evt blir noe samtale om det, men den ligger visst med rompa godt ned[&:]

fikk dere samtale på sykehuset? fikk dere keisersnitt eller prøver dem å overtale til vanlig fødsel?
Evt hvilket sykehus var du på??

Kjenner jeg får angst av å tenke på setefødsel[&o] vill virkelig ikke det!!!

Hadde seteleie iallefall fra uke 32. Fikk tilbud om vendingsforsøk i uke 37, som var mislykket. Fikk samtale med gynekolog og fødselslege, samt tatt rtg av bekkenet samtidig. Rtg-bilde viste smalt bekken, men ok med setefødsel om barnet var under 3500g ved termin.

Ved samtale med fødselslege vil du få meget god informasjon om det å føde i seteleie kontra det å føde ved ks.

Jeg fikk selv velge mellom ks og vaginal fødsel. Jeg valgte vaginal etter egen ønske. Vanlig fødsel er tross alt best for både mor og barn. Ks er en større operasjon, med de komplikasjoner det kan medføre. Dessuten tar det uansett litt lengre tid å komme seg etter et ks i forhold til vanlig fødsel.

Under en setefødsel er du meget godt overvåket til enhver tid. Det skal være fødselslege til stedet ved selve fødselen. Jormor forløser ofte frem til hodet skal ut, deretter overtar legen for å forløse hodet. I tillegg er det det barnepleiere tilstedet. Enkelte har hevdet at en setefødsel er rene luksusfødsel i forhold til oppfølging.

De sier ofte at en setefødsel i gjennomsnitt er noe lengre enn en hodefødsel. Dette fordi rompa ikke utover det samme trykket nedover i fødselskanalen, som hodet ville gjort. Men ingen regel uten unntak, min setefødsel tok under 2 timer fra begynnelse til slutt. Tror heller ikke en setefødsel er særlig mer smertefull enn en hodefødsel.

Jeg fødte ved St Olav`s Hospital, Trondheim.

Lykke til uansett hva du måtte velgt[:)]

Min lå i seteleie hele svangerskapet..Legen min henviste meg til sykehuset, og der fikk jeg snakka litt med legen, tatt røntgen av bekkenet mitt og så ble det avgjort om det ble vanlig fødsel eller keisersnitt. Valget falt på vanlig, siden det var det jeg ville mest. Verdt et forsøk [:)] Bekkenet var så vidt under det som regnes for et trangt bekken.
Det er ikke verre å føde i seteleie, eneste er at det som er størst å vanligvis kommer først, kommer til slutt. Du får epidural uansett, og du bli satt i gang på termindatoen om fødselen ikke starter før. Det er mange fler som er i rundt deg å passer på..Tror det kan bli ei fin opplevelse jeg [:D]
Hos meg ble det hasteks, men det var ikke pga at det var seteleie

Er i allfall sånn det fungerer her jeg fødte, Sykehuset Levanger.

Du får epidural uansett, og du bli satt i gang på termindatoen om fødselen ikke starter før

Epidural er vanlig prosedyre ved setefødsel, hvi s man rekker det[;)]

Ved St. Olav`s Hospital settes ikke setefødsler i gang. Begrunnelsen deres for det er at kunstige, fremprovoserte rier ikke er like kraftige som naturlige, spontane rier. Ved en setefødsel er en avhengig av gode, sterke rier for fremgangen i fødselen. Den må enten starte naturlig ellers vil det bli tatt ks. Barnet skal heller ikke være over 4500g. (Ble jeg fortalt)

Jeg har hatt baby i seteleie i minst åtte uker nå, men i dag når jeg var på ul på sykehuset så hadde hun snudd seg helt av seg selv, så det er fortsatt håp[:)]

Dersom hun ikke hadde snudd seg nå ville jeg forsøkt vending, og dersom det hadde vært mislykket tror jeg at jeg ville valgt setefødsel dersom hun ikke var for stor og jeg hadde følt meg trygg på personalet på sykehuset. Det siste jeg ville gjort var å gå i gang med setefødsel dersom jeg ikke følte meg godt ivaretatt på sykehuset i alle fall...

jeg hadde en som snudde seg fra hode-sete-tverrleie de 3 siste mnd.. flere ganger pr dag[:-]

endte opp i hodeleie natten før jeg var 41 uker..

hadde glatt tatt en setefødsel[:D] ser ikke problemet[;)] mye bedre enn ks..

Jenta mi lå i seteleie hele svangerskapet, så jeg valgte ks. Hadde glatt valgt det neste gang også[:)]

Back
Topp