ORIGINAL: ¤Ida
Noen her som har erfaring med det??
her har babyen lagt seg i seteleie, har enda 4 uker igjenn før det evt blir noe samtale om det, men den ligger visst med rompa godt ned[&:]
fikk dere samtale på sykehuset? fikk dere keisersnitt eller prøver dem å overtale til vanlig fødsel?
Evt hvilket sykehus var du på??
Kjenner jeg får angst av å tenke på setefødsel[&o] vill virkelig ikke det!!!
Hadde seteleie iallefall fra uke 32. Fikk tilbud om vendingsforsøk i uke 37, som var mislykket. Fikk samtale med gynekolog og fødselslege, samt tatt rtg av bekkenet samtidig. Rtg-bilde viste smalt bekken, men ok med setefødsel om barnet var under 3500g ved termin.
Ved samtale med fødselslege vil du få meget god informasjon om det å føde i seteleie kontra det å føde ved ks.
Jeg fikk selv velge mellom ks og vaginal fødsel. Jeg valgte vaginal etter egen ønske. Vanlig fødsel er tross alt best for både mor og barn. Ks er en større operasjon, med de komplikasjoner det kan medføre. Dessuten tar det uansett litt lengre tid å komme seg etter et ks i forhold til vanlig fødsel.
Under en setefødsel er du meget godt overvåket til enhver tid. Det skal være fødselslege til stedet ved selve fødselen. Jormor forløser ofte frem til hodet skal ut, deretter overtar legen for å forløse hodet. I tillegg er det det barnepleiere tilstedet. Enkelte har hevdet at en setefødsel er rene luksusfødsel i forhold til oppfølging.
De sier ofte at en setefødsel i gjennomsnitt er noe lengre enn en hodefødsel. Dette fordi rompa ikke utover det samme trykket nedover i fødselskanalen, som hodet ville gjort. Men ingen regel uten unntak, min setefødsel tok under 2 timer fra begynnelse til slutt. Tror heller ikke en setefødsel er særlig mer smertefull enn en hodefødsel.
Jeg fødte ved St Olav`s Hospital, Trondheim.
Lykke til uansett hva du måtte velgt[:)]