Sniker!
Jeg hadde en fantastisk setefødsel i desember. Dette var mitt tredje barn. De to andre er født i hodeleie. Jeg var noen turer på butikken og på kjøpesenteret, for kjøpesenteret ligger like ved mannen sin jobb, så da følte jeg meg trygg ved at han var i nærheten sånn sett. Men jeg tilbrakte mest tid hjemme og fikk ryddet alle skuffer og skap
Ettersom fødsel nummer to var styrtfødsel som startet med vannavgang, så fikk jeg ganske streng beskjed av jordmor om å legge meg ned og ringe føden tvert hvis vannet gikk. Jeg måtte bytte fødeplass ettersom mitt lokale sykehus ti minutter unna ikke tar i mot setefødsler og sykehuset jeg da skulle føde på nå lå litt over en time unna.
Vannet gikk hjemme da jeg la meg på sofaen etter en dotur og riene begynte med en gang. Jeg lå der til ambulansen kom og det ble blålys-tur til sykehuset. Da jeg kom inn på føden ble jeg tilbudt epidural, noe jeg takket nei til. Dette er egentlig prosedyre ved setefødsel, men hadde ei svensk jordmor som virkelig tok styringen og sa «i sverige fraråder vi epidural. Hurra for meg, ettersom jeg ikke ønsket epidural da jeg ikke har hatt det med noen av de to andre heller. 17 minutter etter ankomst på sykehuset begynner trykketrangen og jeg flytter meg over i fødesenga. Da sier overlegen «hun må legge seg ned». Da kommer igjen den svenske råtassen av ei jordmor og sier «nej, låt hun stå!» Igjen, hurra for meg da jeg har lest at bekkenet blir større ved å stå på knær enn å ligge på rygg. Dette sykehuset tar egentlig kun i mot setefødsler på rygg. Og bare noen minutter senere, entrer frøkna verden med rumpa først.
Inne på fødestua var det meg, mannen, to jordmødre, en barnepleier og en overlege. Overlegen tok forløst armer, skuldre og hodet, men ellers gikk det veldig av seg selv.
Setefødselen er helt klart min beste! Selv om det gikk veldig fort. Men ikke sikkert jeg hadde hatt en like god fødselsopplevelse om ikke akkurat den jordmora hadde vært på jobb