Setefødsel

KriseKattaStrofe

Gift med forumet
Sensommerskattene 2023
Hei dere.
Jeg lurer på hva dere tenker om dette.

Jeg skal igjennom en setefødsel og har fått beskjed om:hvis vannet går legg deg rett ned og vent på ambulanse.
Greit nok men nå tør jeg ikke å dra så mange steder og føler meg litt låst.

Hvor går liksom grensen, hadde du dratt på biblioteket og apoteket liksom? 36+4 i dag.
Tar gjerne i mot erfaringer rundt setefødsel også :cheers

Last edited:
Hei dere.
Jeg lurer på hva dere tenker om dette.

Jeg skal igjennom en setefødsel og har fått beskjed om:hvis vannet går legg deg rett ned og vent på ambulanse.
Greit nok men nå tør jeg ikke å dra så mange steder og føler meg litt låst.

Hvor går liksom grensen, hadde du dratt på biblioteket og apoteket liksom? 36+4 i dag.
Tar gjerne i mot erfaringer rundt setefødsel også :cheers
Hei,

Baby i seteleie fra uke 28 hos meg. Spontan vannavgang i 34+6, så ikke helt det samme, men… du skal ikke la deg låses til hjemmet pga dette. Ja, en skal være forsiktig, men ikke mer enn at du har med deg helsekortet, liksom. Det er svært, svært liten sjanse for at navlesnoren kommer onkler fordi du ikke legger deg ned. Ta det med ro, dette går bra :Heartpink

Ville ikke dratt langt til fjells, men utenom det så tenker jeg det går fint. Går vannet så legger du deg ned og ringer ambulanse :) hvis hodet ikke er festet og man har myefostervann skal man også legge seg ned.

Av fire fødsler, er det bare én som har startet med vannavgang. Og selv den skjønte jeg at noe kunne være på gang, da jeg hadde masse kynnere dagen før + én rie noen minutter før vannet gikk...

Så jeg ville ikke låst meg veldig til hjemmet fordi vannet KAN gå. :P hvis det går, så legger man seg ned og ringer ambulansen evt

Hei,

Baby i seteleie fra uke 28 hos meg. Spontan vannavgang i 34+6, så ikke helt det samme, men… du skal ikke la deg låses til hjemmet pga dette. Ja, en skal være forsiktig, men ikke mer enn at du har med deg helsekortet, liksom. Det er svært, svært liten sjanse for at navlesnoren kommer onkler fordi du ikke legger deg ned. Ta det med ro, dette går bra :Heartpink
Så godt å høre, da skal jeg forsøke gjøre som jeg pleier jeg rett og slett.
Husket faktisk på helsekortet på tur ut i dag :cheers

Ville ikke dratt langt til fjells, men utenom det så tenker jeg det går fint. Går vannet så legger du deg ned og ringer ambulanse :) hvis hodet ikke er festet og man har myefostervann skal man også legge seg ned.
Ok, det viste jeg ikke.
Da forsøker jeg å leve som normalt!

Av fire fødsler, er det bare én som har startet med vannavgang. Og selv den skjønte jeg at noe kunne være på gang, da jeg hadde masse kynnere dagen før + én rie noen minutter før vannet gikk...

Så jeg ville ikke låst meg veldig til hjemmet fordi vannet KAN gå. :p hvis det går, så legger man seg ned og ringer ambulansen evt
Nei ikke sant, jeg er allerede ganske så låst pga kronisk sykdom så da skal jeg ihvertfall ikke la meg hindre av det lille jeg gjør.
Takk!

Sniker

Rakk ikke å vite om seteleie mer enn en ukes tid, men var på jobb og fant på ting utover det også. Endte faktisk med at vannet gikk på ettermiddagen ute på ærend, så vidt etter påbegynt permisjon, og siden det bare sildret litt så skjønte jeg ikke først at det var vannet og jeg endte med å ikke legge meg ned. Gikk på do først, skjønte at det var vannavgang, satt meg i bilen som stod rett utenfor og ringte føden og vi kjørte rett dit (var ca 5 min unna). Fikk lov å gå selv inn til føden, men så ville de at jeg skulle gå minst mulig før de hadde sjekket med UL at ikke noe var i klem.

Hadde en veldig fin setefødsel, fødte i knestående og følte meg trygg hele tiden :)

@Fionnu så fint å høre at det gikk bra med deg og at opplevelsen var god.
Jeg må jo si at det virker litt voldsomt med tanken på alt som skal til i en setefødsel med tanke på oppfølging under fødsel.
Husker du hvor mange personale som var på rommet ditt?

@Fionnu så fint å høre at det gikk bra med deg og at opplevelsen var god.
Jeg må jo si at det virker litt voldsomt med tanken på alt som skal til i en setefødsel med tanke på oppfølging under fødsel.
Husker du hvor mange personale som var på rommet ditt?

Skjønner deg godt, husker også at jeg syns det var ganske overveldende og litt vanskelig å ta stilling til.

Det var en del personale, og hvis jeg husker riktig var det tre to jordmødre, tre fødselsleger, en barnepleier og en barnelege (mulig hen sto klar utenfor). Kan hende det var flere også. Jeg enset egentlig kun jordmor og mannen. Siden jeg stod på kne, var jeg vent mot ryggen av sengen og på den måten hadde jeg ryggen til alle i rommet. Det var jordmor som forløste og jeg hadde full fokus på henne og meg selv.

Høres nok heftig ut, men jeg opplevde det ikke som det og sitter igjen med en veldig fin opplevelse altså.

Hadde forretsen også veldig god erfaring med setefødsel her :) var fødselslege som forløste barnet, jordmor støttet perineum samtidig og barnepleier sto klar med håndklær og div. Tror ellers ikke det var noen andre i rommet. Kanskje en ekstra fødselslege forretsen men jeg var så opptatt med å presse at jeg ikke tenkte videre over det :)
Babyen kom rett på brystet mitt, apagarscore 9-10-10. En helt annen opplevelse for meg enn fødselen før som var hodeleie men hvor forløsningen var klipp+vakuum og baby ble tatt med ut på gangen til barnelege før jeg fikk se han. Setefødselen var derimot bare en magisk opplevelse for min del :) ❤️

Er det noe dere tenker er relevant info å få med seg når jeg skal igjennom dette her? Hadde ikke tenkt å skrive fødebrev men lurer litt på det nå som det blir litt mer styr.

Jeg har en setefødsel i 2017. Startet med at vannet gikk hjemme. Jeg fikk aldri beskjed om å legge meg ned og vente på ambulanse, men måtte komme inn til sykehuset og være der til babyen var født. Alt gikk veldig rolig og kontrollert for seg, og jeg følte med trygg og ivaretatt fra start til slutt.

Er det noe dere tenker er relevant info å få med seg når jeg skal igjennom dette her? Hadde ikke tenkt å skrive fødebrev men lurer litt på det nå som det blir litt mer styr.

Nei, for meg var det her en helt vanlig fødsel. Jeg ønsket lokalbedøvelse i underlivet for å være sikker på at jeg holdt ut all «ordning» med baby på vei ut. Kjente ingenting under pressefase utenom riene mine. Så er det jo om du ønsker å få lagt epidural elelr vente å se an da :)
Men du har født før? Og da går det som regel lettere enn om man er førstegangs.

Nr 1 lå i seteleie så og si hele svangerskapet. Jeg fikk beskjed om å gjøre som vanlig, men fikk beskjed om å legge meg ned hvis vannet gikk og ringe føden (ikke ambulanse). Nå gikk ikke vannet , men fødselen begynte med rier og da gjentok de på føden det på tlf at jeg skulle legge meg ned hvis vannet gikk.

Jeg levde som vanlig, men fikk beskjed om å legge meg ned uansett hvor jeg var dersom vannet skulle gå og ringe føden. Føden bestiller ambulanse. Nå gikk vannet hjemme, men jeg fikk ikke lov til å gå engang 15 meter ut i ambulansen selv. Det eneste jeg fikk gjøre før de hadde sjekket navlesnoren var å flytte meg selv fra ambulansesengen og over til undersøkelsesbenken på sykehuset.

Nei, for meg var det her en helt vanlig fødsel. Jeg ønsket lokalbedøvelse i underlivet for å være sikker på at jeg holdt ut all «ordning» med baby på vei ut. Kjente ingenting under pressefase utenom riene mine. Så er det jo om du ønsker å få lagt epidural elelr vente å se an da :)
Men du har født før? Og da går det som regel lettere enn om man er førstegangs.
Ja jeg har født før så derfor tenker jeg at det burde gå greit egentlig.
Men hun var 38 cm i hodet og nå kommer det en gutt, de er vel gjerne enda større.

Jeg levde som vanlig, men fikk beskjed om å legge meg ned uansett hvor jeg var dersom vannet skulle gå og ringe føden. Føden bestiller ambulanse. Nå gikk vannet hjemme, men jeg fikk ikke lov til å gå engang 15 meter ut i ambulansen selv. Det eneste jeg fikk gjøre før de hadde sjekket navlesnoren var å flytte meg selv fra ambulansesengen og over til undersøkelsesbenken på sykehuset.
Nei det skal vel ikke mye til hvis det først skjer.
Er det oftere vannavgang med sete eller? Det er ikke ofte man hører vannet går ved hodefødsel synes jeg.
De sparker vel hull :joyful:

Back
Topp