Setefødsel

lillemy06

Forelsket i forumet
Noen som har hatt setefødsel? Hvordan gikk det?
Prøvde de å snu babyen først? Hvordan foregikk det i så fall?

opp

Jeg fødte i seteleie, de prøvde ikke å snu babyen først.  Fikk god oppfølging under fødselen, var aldri alene og babyen ble hele tiden overvåket. Var også 2 barneleger tilstede under selve forløselsen, og han ble tatt med tang.

Lykke til med fødselen, håper den snur seg i riktig retning av seg selv [:)]

her blei det ks siden eg hadde for smalt bekken men de ville prøve og snu og det anbefaler eg ikke ..
eg var i uke 37 når de prøvde og snu, vondeste eg har vert borti i hele mitt liv

ORIGINAL: Metemor

Jeg fødte i seteleie, de prøvde ikke å snu babyen først.  Fikk god oppfølging under fødselen, var aldri alene og babyen ble hele tiden overvåket. Var også 2 barneleger tilstede under selve forløselsen, og han ble tatt med tang.

Lykke til med fødselen, håper den snur seg i riktig retning av seg selv [:)]

Takk. Gruer meg, men det går vel greit.

Har født i sete, og hos meg gikk det ikke så bra.. (var uoppdaget vel å merke, så fikk ikke målt unge eller bekken på forhånd).
Ved en del sykehus har du valget om å føde vaginalt eller ta planlagt ks om barnet ligger i seteleie. Har selv hatt et planlagt ks også, som var en fantastisk opplevelse[;)]
Ville lest litt om setefødsler i forkant om jeg var deg, slik at du kan ta et riktig valg om det blir aktuelt for deg.
Skulle jeg tatt et slik valg nå som jeg kjenner til en del fakta rundt setefødsler hadde valget vært enkelt (ks). Men er selvf flere faktorer som spiller inn (førstegangsfødende eller flergangsfødende, str på bekken og barn o.l.).

Spør om det er noe du lurer på (pm)[;)]

Håper at den lille snur seg til hodeleie - er vel vanlig å få sjekket dette ca 3 uker før termin.

Fødte eldstemann i sete... men det var uoppdaget så ingen vendingsforsøk eller røntgen bekkenet.
Det ble oppdaget etter vannet var gått og jeg hadde 2 cm åpning.
Men jeg hadde en fantastisk fødsel..... hun kom med føttene først så ikke en helt vanlig setefødsel da... Hadde rommet fullt i spesialister, hun ble tatt med tang da jeg ikke klarte å presse ut hodet raskt nok....men slapp å klippe og bare noen overflatiske rifter.
Hun slet litt med fostervann i lungene de første dagene, og fikk en liten låsning i nakken etter tangen som ikke ble oppdaget før hun var 3 mnd.
Men ellers var det helt uten komplikasjoner... og hun var egentlig ganske stor.. 3720 gr. 10 dager før termin
Syntes setefødselen var enklere enn den vanlige fødselen jeg hadde to år etterpå[:-]

jeg har ikke hatt setefødsel,men det var fordi jeg ville ta ks når jeg fant ut at hun lå i sete... de prøvde å snu henne uten at hun rikka seg 1 mm..utrolig vondt og tårene spruta,men jeg var fast bestemt på at de skulle snu henne så var jeg som bestemte hvor lenge de skulle prøve..
ville lest litt om setefødsel før du bestemmer deg,masse lykke til[:)]

Jepp. Rompa festa i uke 37.

Tok røntgen av bekken og var uansett inne en gang i uka for å sjekke at ungen vokste, så viste at hun ikke var diger. Jeg var veldig godkjent for fødsel og var livredd keisersnitt så gla jeg fikk føde vanlig.

Hadde en fantastisk fødsel, følte meg trygg hele veien. De overvåka både meg og ungen og vurderte forløpet konstant.

Gikk dessverre litt vel kjapt på slutten, så jeg revna litt. Men det ville jeg gjort om ho hadde kommet i samme tempo vanlig vei også. Jeg blei undersøkt og konstantert at ungen ikke var kommet langt nok ned enda, 5 minutter etter niringer de på barnelagen for da ville ungen ut. 15 min med pressing så var ho ute.

jeg fødte eldste jenten i seteleie.
De prøvde ikke å snu hun pga måten navle strengen lå på.
hadde en veldig fin fødsel, de passet på meg og babyen hele tiden. fikk epidural tidlig.
hun ble tatt med tang og d var veeeldig vondt men d kan jo skje om de ligger i sete eller ikke.

alt i alt... jeg angrer overhode ikke på at jeg fødte i sete, men som andre skriver her. les og spørr deg til mest mulig info så du kan ta et bevisst valg.

lykke til[:D]

Har også født i sete.. Utelukkende bare positiv opplevelse..! Hadde lett gjort det igjen.. [:)]
Sydde vel 4 sting etterpå, og var nede på barselhotellet etter 4 timer.. [:)]

Noen som har hatt setefødsel? Hvordan gikk det?
Prøvde de å snu babyen først? Hvordan foregikk det i så fall?

Jeg hadde setefødsel som førstegangsfødende. Babyen lå i seteleie fra ca uke 32, så jeg fikk godt tid til å forberede meg og finne ut av hva jeg ville.

Var inne til vedingsforsøk i uke 37+0, det var mislykket etter to forsøk. Min opplevelse av det, var at det var meget ubehagelig når de holdt på. Måtte be dem stoppe ved første forsøk. Ved andre forsøk reagerte babyen såpass at de valgte å avslutte vendingen. Fikk dreid han "en kvart omgang". Følte meg hele tiden trygg under vendingsforsøket, lå med ctg og hadde jm-student inne hos meg hele tiden. Var en gynekolog som utførte vendingen.
Etterpå hadde jeg en samtale med gynekologen om hvordan fødselen skulle foregå. Gynekologen ville helst jeg skulle gå for vaginal fødsel, noe jeg også var meget innstilt på å prøve. Et ks er jo en operasjon, tross alt. Ble tatt rtg av bekkenet, som jeg fikk svar på dagen etterpå. Hadde et bekken i smaleste laget, men de mente vaginal fødsel skulle gå greit så lenge barnet var under 3500g.
Selve fødselen grudde jeg meg ikke til, følte jeg hadde fått mye informasjon og god oppfølging. Jeg hadde en sjelden rask fødsel, <2 timer fra første rie til han var ute. Den var meget intens og vond, rakk ikke å få epidural som planlagt. Fikk litt komplikasjoner på slutten av fødselen, hodet til babyen ble sittende fast i 6 minutter og var livløs når han endelig kom ut. Det var en skremmende opplevelse. To minutter etter at han kom ut fikk vi endelig høre hans første skrik. deretter fikk jeg kjapt hilse på han, før de la ham inn på nyfødt intensiv. Men alt so bra til med ham, heldigvis.
Han var 3005g ved fødsel, takk og pris for at han ikke var større. Legene mente i etterkant at bekkenet mitt var smalerer enn hva de hadde sett på rtg, så jeg burde ha fått ks men men.... Herlig å være oppe og i form raskt etter fødselen. Ble klippet, standardprosedyre under setefødsel, fikk 2 små sting[:)]

Ved neste svangerskap er jeg forespeilet ks, først som sist. Regner meg jeg får god oppfølging [:)]

Følte jeg hadde en fantastisk (med dog vond) fødsel inntil de siste minuttene, topp oppfølging og overvåkning under hele fødselen og i tiden etterpå. Hadde ikke nølt med en setefødsel til hadde jeg hatt større bekken.

Det er vondere å sni babyen enn å å føde iallefall [&:] Det er en omfattende "operasjon" og en enorm påkjenning for barnet, ikke minst vondt for mor....

Jeg har hatt en fin setefødsel.. [:D]
Ble klippet, men synes ikke det var noe problem..
Skulle få epidural, men det ble aldri til..

Back
Topp