Noen som har hatt setefødsel? Hvordan gikk det?
Prøvde de å snu babyen først? Hvordan foregikk det i så fall?
Jeg hadde setefødsel som førstegangsfødende. Babyen lå i seteleie fra ca uke 32, så jeg fikk godt tid til å forberede meg og finne ut av hva jeg ville.
Var inne til vedingsforsøk i uke 37+0, det var mislykket etter to forsøk. Min opplevelse av det, var at det var meget ubehagelig når de holdt på. Måtte be dem stoppe ved første forsøk. Ved andre forsøk reagerte babyen såpass at de valgte å avslutte vendingen. Fikk dreid han "en kvart omgang". Følte meg hele tiden trygg under vendingsforsøket, lå med ctg og hadde jm-student inne hos meg hele tiden. Var en gynekolog som utførte vendingen.
Etterpå hadde jeg en samtale med gynekologen om hvordan fødselen skulle foregå. Gynekologen ville helst jeg skulle gå for vaginal fødsel, noe jeg også var meget innstilt på å prøve. Et ks er jo en operasjon, tross alt. Ble tatt rtg av bekkenet, som jeg fikk svar på dagen etterpå. Hadde et bekken i smaleste laget, men de mente vaginal fødsel skulle gå greit så lenge barnet var under 3500g.
Selve fødselen grudde jeg meg ikke til, følte jeg hadde fått mye informasjon og god oppfølging. Jeg hadde en sjelden rask fødsel, <2 timer fra første rie til han var ute. Den var meget intens og vond, rakk ikke å få epidural som planlagt. Fikk litt komplikasjoner på slutten av fødselen, hodet til babyen ble sittende fast i 6 minutter og var livløs når han endelig kom ut. Det var en skremmende opplevelse. To minutter etter at han kom ut fikk vi endelig høre hans første skrik. deretter fikk jeg kjapt hilse på han, før de la ham inn på nyfødt intensiv. Men alt so bra til med ham, heldigvis.
Han var 3005g ved fødsel, takk og pris for at han ikke var større. Legene mente i etterkant at bekkenet mitt var smalerer enn hva de hadde sett på rtg, så jeg burde ha fått ks men men.... Herlig å være oppe og i form raskt etter fødselen. Ble klippet, standardprosedyre under setefødsel, fikk 2 små sting[:)]
Ved neste svangerskap er jeg forespeilet ks, først som sist. Regner meg jeg får god oppfølging [:)]
Følte jeg hadde en fantastisk (med dog vond) fødsel inntil de siste minuttene, topp oppfølging og overvåkning under hele fødselen og i tiden etterpå. Hadde ikke nølt med en setefødsel til hadde jeg hatt større bekken.