Setefødsel eller keisersnitt - hva ville du valgt?

Hadde en setefødsel for 2 år siden.
Vil helt klart velge setefødsel igjen fremfor keisersnitt.

Det må ikke være før termin. Jeg ønsket, som sagt, vaginal fødsel, men ønsket en deadline. Derfor ble keisersnitt bestemt dagen over termin. Dette fikk jeg velge selv. Kunne selvsagt valgt før, men igjen, ønsket var vaginal fødsel.

Planlagt ks for de som ikke ønsker vaginal fødsel skjer alltid før termin så man reduserer risikoen for å gå i fødsel.

Sete, vil ikke gjennom KS igjen.

Planlagt ks for de som ikke ønsker vaginal fødsel skjer alltid før termin så man reduserer risikoen for å gå i fødsel.
Har aldri sagt noe annet. Jeg sier at om man ønsker vaginal fødsel, men som meg ikke å gå langt over termin, er det en mulighet med planlagt keisersnitt etter termin. Jeg er tross alt et levende eksempel på dette;)

ok jeg fikk beskjed det ble gjort før termin og skal ha pks igjen og har tenkt det blir før men vil ikke ha vanlig fødsel da
Om du ikke ønsker vaginal fødsel blir det gjort før termin, ja. Som sagt ønsket jeg vaginal fødsel, men en deadline. Derav et planlagt keisersnitt etter termin.

Har aldri sagt noe annet. Jeg sier at om man ønsker vaginal fødsel, men som meg ikke å gå langt over termin, er det en mulighet med planlagt keisersnitt etter termin. Jeg er tross alt et levende eksempel på dette;)

har ikke sagt at det ikke går. Hadde samme avtale som deg med nr 3. Men tr her snakket om planlagt ks pga seteleie og da blir det planlagt før termin

har ikke sagt at det ikke går. Hadde samme avtale som deg med nr 3. Men tr her snakket om planlagt ks pga seteleie og da blir det planlagt før termin
Jeg er ikke interessert i å diskutere. Min jente lå i seteleie, jeg ønsket vaginal fødsel, men ikke over termin. Derfor ble mitt keisersnitt planlagt dagen over termin. Det er fullt mulig, dette bestemmer man selv. Poenget mitt er at ikke alt er svart/hvitt. Kunne selvsagt ha valgt pks en uke før, som er vanlig.. MEN ettersom jeg ønsket vaginal SETEFØDSEL fremfor ks, ble det pks dagen etter termin fordi jeg var redd for å gå lenge over tiden:)

Jeg er ikke interessert i å diskutere. Min jente lå i seteleie, jeg ønsket vaginal fødsel, men ikke over termin. Derfor ble mitt keisersnitt planlagt dagen over termin. Det er fullt mulig, dette bestemmer man selv. Poenget mitt er at ikke alt er svart/hvitt. Kunne selvsagt ha valgt pks en uke før, som er vanlig.. MEN ettersom jeg ønsket vaginal SETEFØDSEL fremfor ks, ble det pks dagen etter termin fordi jeg var redd for å gå lenge over tiden:)

nå er dette et diskusjonsforum så det er normalt å svare på innlegg. Jeg bare henviste til det tr skrev i sitt innlegg. Har ikke sagt noe om svart/hvitt.

Nå vet jeg ikke om du har måttet bestemme deg enda, men jeg var gjennom en vaginal setefødsel for 4 uker siden. Førstegangsfødende.

De oppdaget at babyen lå i seteleie i uke 36-37. Fikk valget om jeg ønsket vendingsforsøk eller ikke, og jeg takket ja. Dessverre fungerte ikke det for meg, så jeg ble anbefalt å ta CT av bekken og følge opp med vekstkontroller. Om babyen så ut til å bli over 4 kg eller bekkenet så for smalt ut ville det blitt KS uansett.

Bekkenet mitt så fint ut og babyen så ikke ut til å være for stor, så jeg valgte til slutt å gå for vaginal fødsel. Jeg kunne valgt KS, allerede før jeg takket ja til vendingsforsøket.

Hvorfor endte jeg på vaginal fødsel? Jeg ønsket å kunne gi meg selv alle muligheter ved en eventuell senere fødsel og jeg ønsket ikke en stor bukoperasjon. Jeg ønsket for min egen del fødselsopplevelsen. Jeg visste også at sjansene for at det måtte bli KS uansett var større, meg jeg ble betrygget med at det visste alle involverte jordmødre og fødselsleger også.

Jeg hadde siste kontroll fire dager før termin, og vi satte opp ny kontroll dagen etter termin for å diskutere å endre kurs, altså igangsetting eller KS.

Da jeg ringte inn at vannet var gått dagen før termin ble jeg hentet av ambulanse og sendt rett til kontroll. Alt så fint ut, og babyen ble estimert til ca 3,7 kg. Selve fødselen var lang, tøff og krevende, men samtidig en veldig fin opplevelse. Gutten vår kom til termin og veide 3760 gram. :)

Jeg valgte vaginal fødsel. Hadde en utrolig flott setefødsel. Aldri i verden om jeg noen gang velger ks frivillig, det er helt klart noe av det værste jeg har opplevd. Måtte ha det i svangerskapet etter setefødselen. Og jeg hadde et helt ukomplisert snitt. Men ks har vært min store skrekk siden jeg ble gravid første gang.

Er nå gravid med barn nr 3, hun ligger i sete. Har vært på flere ultralyder og hun har ligget slik siden oktober. Er uke 37+3 i dag og skal på ultralyd igjen i dag for å sjekke stilling. Vi skal prate om ks i dag, for meg er det helt uaktuelt å føde. Jeg velger ks. 50 % av de som velger å føde seteleie ender i akutt ks, jeg føler meg tryggere på å ha det planlagt.

Back
Topp