Serviceyrket og kundebehandling *inspirert*

*sparkling*

Katteelsker
Mailykke <3
Hva og hvor mye skal egentlig folk som jobber i serviceyrke tåle? Skal de bare bite tennene sammen og tenke at kunden har rett alltid?

Husker da jeg var en 16-17 år og jobbet i en butikk ble jeg "plaget" av en godt voksen mann. Han skulle legge ann på hele tiiden, komme med bemerkninger og fortelle høyt hvor mye han ville ha meg. Da han en gang gikk så langt som å klype meg i rompa, kastet sjefen min han ut av butikken. Og han fikk beskjed om å aldri vise seg i butikken igjen:)

Altså man skal jo ikke tåle alt, menn mye. Dvs at jeg må jo si at jeg forventer å bli behandlet med gjensidig respekt

Som sjukepleier kjem ein ut for litt av kvert.... viktig med grensesetting. Ja, vi må tåle mykje, men ikkje kva som helst. Dog... har ikkje kasta nokon ut fra sjukehus/sjukeheim (enda) hehe. :D

Hva og hvor mye skal egentlig folk som jobber i serviceyrke tåle? Skal de bare bite tennene sammen og tenke at kunden har rett alltid?
Nope :) Etter mange år i bar og restaurantbransjen har jeg heldigvis lært meg å "kill them with kindness" om det ikke går, så viser jeg de bort og sier at de ikke er velkomne som kunde hos oss :)

Jeg har hatt en episode i en matbutikk hvor jeg som kasserer ba en kunde om å gå og aldri komme tilbake :-P Hadde medhold fra sjefen på den :-P

Har også hatt en jobb i en tippe-bule med bare mannlige kunder nesten, hvor jeg har både kjeftet og kastet ut folk :-P Ufine kommentarer om bekledning, klask på rumpa og tafsing er uaktuelt :-P

Når det er sagt har jeg aldri kastet ut noen eller kjeftet når kunden har kommet med kritikk på varer eller tjenester som er solgt/gitt :-)

Som sjukepleier kjem ein ut for litt av kvert.... viktig med grensesetting. Ja, vi må tåle mykje, men ikkje kva som helst. Dog... har ikkje kasta nokon ut fra sjukehus/sjukeheim (enda) hehe. :D
Hehe, det skulle tatt seg ut;)
Men jobbet i hjemmesykepleien, og der ble jeg i to hjem så veldig sextrakassert at jeg fikk slippe å gå til dem igjen. Det viste seg å gjelde flere, så der måtte mannfolka overta.

Må også legge til at jeg nok er drømmekunden til mange, håper flere i bransjen er bevisst på det, når man vet hvor tungt det kan være :)

Hehe, det skulle tatt seg ut;)
Men jobbet i hjemmesykepleien, og der ble jeg i to hjem så veldig sextrakassert at j fikk slippe å gå til dem igjen. Det viste seg å gjelde flere, så der måtte mannfolka overta.

Ja, har opplevd det sjølv. Har ikkje vore noko problem å få skifte/bytte pasienter/rom. Litt slitsomt, spesielt når ein var student husker eg. Men no er det berre tidvis.. og eg er blitt flinkere til å gi tilbakemelding om kva som er greit og ikkje greit. :)

Skal tåle mye ja men absolutt ikke alt.. Finner meg generelt sett ikke i å bli behandla som dritt så hvis kunde blir usaklig og skal angripe meg informerer jeg om at det er unødvendig å gå til angrep på meg som person, da .. Forventer jo at folk er ålreite og klarer å legge fram eventuellt en klage på saklig og ålreit vis. Må jo gjøre det selv også :p vanskelig til tider, men etter å ha jobbet i serviceyrke selv er jeg blitt mye flinkere gitt :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Ikke hva som helst nei. Å bli snakket stygt til eller at folk overskrider intimgrenser er aldri greit, man bør forvente folkeskikk av kundene. Men jeg mener man i et slikt yrke burde være god på å ta "the high road" og svare saklig, og dersom en kunde ikke oppfører seg så kan man si det på en pen/streng måte, men man bruker ikke kjeft tilbake liksom.

Jeg har bare telefonkontakt med folk på den måten, og siden jeg jobber i det offentlige må vi være ekstra flinke til å ikke støte folk (avisoppslag neste :p ). Så ja, jeg har sittet og hørt på at folk klager over ting som ikke angår oss i ti minutter fordi jeg ikke får en syl i været og jeg ikke bare kan legge på, men de fleste av dem har jo holdt en grei TONE selv om de er sinte - ikke kommet med ukvemsord eller trusler.
Da svarer jeg i god tone tilbake, selv om jeg til slutt bare må si at "Jeg forstår at du er opprørt, men om du virkelig ønsker å klage må du henvende deg til XXX. Ha en god dag!"... :p

Har jobbet i kundeservicetelefon i det private før, der var det en håndfull ganger at jeg måtte legge på fordi kunden slo seg helt vrang og ble så rasende at h*n nærmest skrek i telefonen og bare kjeftet ukonstruktivt.
Da avsluttet jeg vanligvis med et bestemt "Her kommer vi ingen vei. Nå legger jeg på, så får du prøve å ringe tilbake når du har roet deg såpass at du klarer å føre en samtale."

Jeg mener at kunden ikke alltid har rett! Jeg har i mange år jobbet i serviceyrke og er veldig opptatt av god service og syns at mange steder gir altfor dårlig service. Men jeg ville aldri funnet meg i hvis noen hadde vært frekke mot meg eller frekke. Men man skal ikke være frekk mot kunder bare fordi de kan være sære og vanskelige, da må man jo bare være tålmodige og prøve å forstå;)

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app

Ikke hva som helst nei. Å bli snakket stygt til eller at folk overskrider intimgrenser er aldri greit, man bør forvente folkeskikk av kundene. Men jeg mener man i et slikt yrke burde være god på å ta "the high road" og svare saklig, og dersom en kunde ikke oppfører seg så kan man si det på en pen/streng måte, men man bruker ikke kjeft tilbake liksom.

sign.denne :)

Kunden har alltid rett, men ingen regel uten unntak. Om man derimot er i "krangel" med kunder stadig bør man nok tåle mer, eller finne seg en annen jobb:)

Jeg har bare telefonkontakt med folk på den måten, og siden jeg jobber i det offentlige må vi være ekstra flinke til å ikke støte folk (avisoppslag neste :p ). Så ja, jeg har sittet og hørt på at folk klager over ting som ikke angår oss i ti minutter fordi jeg ikke får en syl i været og jeg ikke bare kan legge på, men de fleste av dem har jo holdt en grei TONE selv om de er sinte - ikke kommet med ukvemsord eller trusler.
Da svarer jeg i god tone tilbake, selv om jeg til slutt bare må si at "Jeg forstår at du er opprørt, men om du virkelig ønsker å klage må du henvende deg til XXX. Ha en god dag!"... :p

Har jobbet i kundeservicetelefon i det private før, der var det en håndfull ganger at jeg måtte legge på fordi kunden slo seg helt vrang og ble så rasende at h*n nærmest skrek i telefonen og bare kjeftet ukonstruktivt.
Da avsluttet jeg vanligvis med et bestemt "Her kommer vi ingen vei. Nå legger jeg på, så får du prøve å ringe tilbake når du har roet deg såpass at du klarer å føre en samtale."
Hehe har egentlig samme erfaring som deg. Har tidligere jobbet innen kundeservice, og jobber nå i en utskjelt, offentlig etat.

Min første vanskelige samtale på kundesenter, var ganske tidlig i karrieren :D Og den satte sine spor faktisk. Nå synes jeg det er vanskeligere med tjenestemottakere som må ringe inn og ringe inn og ringe inn fordi de aldri blir ringt opp og ikke får kontakt med rett person.

Kunden har ikke alltid rett. Jeg har fått mye dritt slengt etter meg, og da har jeg bedt dem finne et annet sted å handle. Det er forskjell på konstruktiv kritikk og drittslenging.
Er mange som er kjipe mot butikkansatte pga et de har krangla med kona eller er stressa fordi de har dårlig tid. Sånt gidder ikke jeg å høre på!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Er ikke alltid kunden har rett. Men lar de tømme seg ja. Viser forståelse og jeg streber alltid etter å være profesjonell. De beste kundene er de som giret seg opp og hisser seg, for ting som ikke er noe problem. Man kommer aldri til ordet, pg da må man bare vente på at de blir ferdig. Etter at jeg har rettet de med en enkel setning sier de. Obs, det var bra. Takk skal du ha og bla bla bla. Hehe. Ler litt av de :p

Kunden har alltid rett, men ingen regel uten unntak. Om man derimot er i "krangel" med kunder stadig bør man nok tåle mer, eller finne seg en annen jobb:)
Det er litt vanskelig når man har de på telefon... Da blir det litt verre kommunikasjon enn ellers. Og det er mange som omtrent virker som om de ringer for å krangle og.

Back
Topp