September :)

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Da er det første september, folkens.

Sommeren er offisielt sett over.

Jeg starter å tenke på jul. Neida. Joda. Neida. Jo, egentlig:)

Været er nå vel så fint som i sommer, så jeg har nå ikke tenkt å lete frem vintertøyet helt enda i alle fall :)

Vi hentet vår nye (brukt)bil i dag, gleder meg til å bli kjent med den i helga :)
 
Haha ja det var 1 september idag ja. Nu tråd.
Har en som blir 11 år i september .
 
Oki nugatti. Hvor lenge etter utgått dato kan man spise det. Boks er ikke åpnet
 
Oki nugatti. Hvor lenge etter utgått dato kan man spise det. Boks er ikke åpnet
er ikke den merket med "best før"? ikke "siste forbruksdag?

I såfall: Så lenge den fortsatt er god.
 
Jeg lurer på 2 av 3 unger.
Yngste tror jeg vi har en plan for.

Hun "trenger" et nytt nettbrett. Og headsett. Jul og bursdag. Det er jo to dager på rappen så en hver dag.

Men han på 15 og hun på 12..... Nei, si det. Hun har trolig ønsker i det minste.
 
Kreft er et sårt tema her hjemme.
Jeg miste min pappa i kreft mange år siden. De samme gjor mannen.
Over 1 år siden miste jeg mitt søsken barn 29 år gammel i kreft.
Før 7 måned siden miste et venne par av oss sin datter i kreft.
Nå er det pappen til 2 av barna sine venner veldig syk i kreft. Han har vel fått knapt 2 måneder igjen.
Og her har en venn av oss fått kreft. Fikk vite det for ca 2 uker siden.
Jammen dette er ikke lett.
 
Oki nugatti. Hvor lenge etter utgått dato kan man spise det. Boks er ikke åpnet

Det tror jeg er like spiselig et par år etter best før ... :P
Ville uansett gått for å se-lukte-smake :)
 
Jeg lurer på 2 av 3 unger.
Yngste tror jeg vi har en plan for.

Hun "trenger" et nytt nettbrett. Og headsett. Jul og bursdag. Det er jo to dager på rappen så en hver dag.

Men han på 15 og hun på 12..... Nei, si det. Hun har trolig ønsker i det minste.

Du får rable litt ideer i tråden når du kommer på noe. :P

Har faktisk ikke kjøpt eller tenkt ut en eneste julegave. Jeg har liiiitt lyst til å kjøpe BE til gubben til jul :p (liksom, de obligatoriske kjøretimene), utenom det har jeg null tanker.
 
Det tror jeg er like spiselig et par år etter best før ... :P
Ville uansett gått for å se-lukte-smake :)
Jepp. Tipper den er god lenge. Eller, for dem som liker det da. (jeg tåler ikke nøtter sånn særlig godt og klør i halsen av slikt så jeg spiser ikke nugatti)
 
Du får rable litt ideer i tråden når du kommer på noe. :P

Har faktisk ikke kjøpt eller tenkt ut en eneste julegave. Jeg har liiiitt lyst til å kjøpe BE til gubben til jul :p (liksom, de obligatoriske kjøretimene), utenom det har jeg null tanker.
Hehe, kanskje jeg skal ønske meg BE til jul. Mannen også. (vi trenger det egentlig ikke, vi skal etter min plan bare dra en henger. Så lenge den har max tillat vekt på 995 kg så er det lov med B (på den bilen vi har med krok)

Vi bare trenger å lære oss å kjøre med henger. For det kan vi ikke. Teori og praksis. Så BE ville jo sikre det da. Kan få det langt billigere av å lese oss opp på teori og få praksis med min far. Han kjører mange mil med campingvogn hvert år så han kan både å kjøre og rygge med henger. (også tok han lappen for så lenge siden at så lenge han passer på å fornye den hvert 5. År eller noe sånn så har han CE) men han er 70, jeg vet ikke hvor lenge han får beholde C'n. Bruker den nok i praksis ikke.
 
Jeg fabulerer litt på om vi burde bytte strømavtale jeg. Vi har ikke den billigste på markedet men da jeg sjekket i fjor ville det likevel bare utgjøre sånn 20 kr i mnd eller noe sånn så jeg gadd ikke. (de billigste man kan bytte til er jo sånn at man får dyrere abb etter en gitt periode, og man må derfor følge med mye og sånn)

Men nå er vi i prosessen av å anskaffe en ladeboks til elbil. Siden vi altså fikk i hus en elbil i går. (eller, utenfor huset i alle fall)

Og jeg funderer på om vi burde hatt en sånn dings for sanntidsavlesning av strømmen, sånn wattmeter, ala tibber pulse. (ironisk nok er det noe man må betale dyrt for nå til dags, men de fleste av oss er vel oppvokst med et godt gammeldags wattmeter? I min barndom var der over kjøkkenvasken. En sånn nål som på et speedometer. Som viste hvor mye strøm vi brukte. Ikke like brukervennlig som dagens elektroniske som lagrer data over tid da vel og merke...)

Jeg er ikke sikker på om det er "bare for gøy" eller faktisk vits.

Vi bor jo i No3, som ikke har de verste strømprisene. Vi kan jo fint programmere der til ar bilen lader om natten, enten når prisen er lavest eller til gitt tidspunkt.
Jeg ønsker å begrense der til at vi holder oss under en effekttopp på 10 kW sånn o forhold til effekt - tariffen. Vi klarer under 5 på sommeren og vipper over 5 på høst og vinter til vanlig, men med en lader går jo ikke det, men å begrense hvor mye den tar ut kan man gjøre med en slik sanntidsavleser. Det kan vi nok ikke gjøre uten. Og derved kan den fort lønne seg, for vipper vi over 10 blir nettleien rundt 200 kr mer pr mnd og da er vel en liten tusenlapp for dingsen og 30+ kr i mnd tjent inn på et år likevel.

Dersom jeg har skjønt ting rett.

Og så har det seg sånn da at når man surrer mye med strøm og tenker "søren, vi har spot verdi, det var en eller annen verdi som hadde med elbil å gjør det, som jeg poengterte for mannen at var en dum avtale for oss uten elbil. Inn på nett for å sjekke, nei, den avtalen finnes ikke lenger (bare for dem som har den) så jeg finner ikke igjen hva det var, lurer på det var rabatt på en lader solgt gjennom dem.

Så da begynner man å sammenligne priser, og det er vanskelig siden det er en kombinasjon av påslag og fastpris så derved er årlig forbruk relevant å vite. Og jeg vet hva der har vært. Jeg vet bare ikke hvor mye det går opp med ladingen.

Men vi har neppe den beste avtalen. Dog å bytte til noe som har prisgaranti over par mnd gidder jeg ikke. Jeg ser heller etter det abb som kan gi meg minst mulig påslag for selve den der sanntidsavlesningen. Dersom jeg trenger det. Eller om "smart lading" er nok.

Men jeg tror smart lading lader når prisen er lav. Det er nok ikke dumt det altså, men med våre strømpriser, og den nye strømstøtten som nesten tar bort incentivet til å bruke strøm om natta dersom prisene skulle finne på å stige uventet høyt, så tror jeg besparelsen ligger mer i effekt - begrensning. (ja, jeg er klar over at den da trenger å lade lenger. Men seriøst. Vi har en bil med 400 km teoretisk rekkevidde som i det daglige skal kjøre ca 30-40. Jeg tror neppe det er krise om den lader på lavere effekt.)

Sånne ting bruker jeg tid på å fundere på mens mannen sover...

For jeg har vært våken en time, noe som er rundt 45 min mer enn noen andre i huset.
 
Jeg har i alle fall konkludert med at wattmeter fra vårt strømselskap, wattn, bare funker om man har strøm derfra. Tibber pulse er dyrere for dem som har annet selskap, men den virker. Man bare får mer historikk i appen dersom man er kunde der.
Litt mer fair i det at du ikke binder seg til nødvendigvis et selskap.
 
Jepp. Tipper den er god lenge. Eller, for dem som liker det da. (jeg tåler ikke nøtter sånn særlig godt og klør i halsen av slikt så jeg spiser ikke nugatti)
Vi spiser ikke Nugatti her heller, men det er fordi det er mest sukker og E-stoffer :p ungene får i seg mer enn nok sukker på annet vis, så sukkerpålegg til frokosten også, trenger vi ikke :p
 
Hehe, kanskje jeg skal ønske meg BE til jul. Mannen også. (vi trenger det egentlig ikke, vi skal etter min plan bare dra en henger. Så lenge den har max tillat vekt på 995 kg så er det lov med B (på den bilen vi har med krok)

Vi bare trenger å lære oss å kjøre med henger. For det kan vi ikke. Teori og praksis. Så BE ville jo sikre det da. Kan få det langt billigere av å lese oss opp på teori og få praksis med min far. Han kjører mange mil med campingvogn hvert år så han kan både å kjøre og rygge med henger. (også tok han lappen for så lenge siden at så lenge han passer på å fornye den hvert 5. År eller noe sånn så har han CE) men han er 70, jeg vet ikke hvor lenge han får beholde C'n. Bruker den nok i praksis ikke.

Kan jo ta b96 og da. Hjelper jo litt. Eller bare øve med små hengere. :) jeg har lyst til å få øvd litt, så tenker etterhvert å bare kjøre små hengerlass, bare fordi.
 
Vi spiser ikke Nugatti her heller, men det er fordi det er mest sukker og E-stoffer :p ungene får i seg mer enn nok sukker på annet vis, så sukkerpålegg til frokosten også, trenger vi ikke :p
Noen i huset spiser nugatti, andre sjokade, vi har hatt nutella også. Og vi har syltetøy med sukker. Men reglen er max annenhver skive og bare i helga. (og stort sett hver helg har vi en frokost med egg og bacon og bønner og tomater og sånn, og da kommer ikke sjokopålegg frem. Men gjerne oboy...

Så at jeg ikke spiser nugatti er bare fordi jeg unngår nøtter pga allergi. Sunne er vi ikke
 
Kan jo ta b96 og da. Hjelper jo litt. Eller bare øve med små hengere. :) jeg har lyst til å få øvd litt, så tenker etterhvert å bare kjøre små hengerlass, bare fordi.
Ja, kan det.

Får se hva vi gjør. Skal ikke kjøre campingvogn. "bare" ha med henger på ferie. Ja, og på gjenvinningstasjonen og sånn. Må bare skaffe en henger da ;)
 
Noen i huset spiser nugatti, andre sjokade, vi har hatt nutella også. Og vi har syltetøy med sukker. Men reglen er max annenhver skive og bare i helga. (og stort sett hver helg har vi en frokost med egg og bacon og bønner og tomater og sånn, og da kommer ikke sjokopålegg frem. Men gjerne oboy...

Så at jeg ikke spiser nugatti er bare fordi jeg unngår nøtter pga allergi. Sunne er vi ikke

Vi er ikke sunne vi heller. Er litt derfor jeg unngår å kjøpe det, for vi får i oss nok dritt :bag:
Er jo ikke noe farlig å spise litt nugatti nå og da, men blir ikke kjøpt her fordi summen av sukker allerede er for høy. :P
 
Ja, kan det.

Får se hva vi gjør. Skal ikke kjøre campingvogn. "bare" ha med henger på ferie. Ja, og på gjenvinningstasjonen og sånn. Må bare skaffe en henger da ;)

Ja, her kan jeg låne henger så det er jo greit nok. Men gubben og jeg skulle hatt BE da. Pga hestehenger og hest... :P
 
God morgen. Det har meld sol idag.
En skall i bursdags selskap og 2 andre blir vel hjemme eller de må ut og leke en stund ja.
 
Back
Topp