Seperasjonsangst? Mammadalt?

hva både du og samboeren din vil gjøre er opp til dere. Men siden du spør skal du få mitt svar:)
Jeg lytter både til instinkt og magefølelse i tillegg til fornuft. Jeg ville uten tvil tatt henne selv. Hvis jeg var pappaen i denne situasjonen ville jeg også tilnærmet meg tillit gradvis og ikke tvunget det igjennom en stressperiode. Vi vet såpass at småbarn ikke kan trasse. Jeg er mye mer streng enn de fleste foreldre når det gjelder grensesetting, men jeg tar det etter barnets utvikling og forutsetning for å forstå og lære. Nå har jo jeg en god del teori ang barns utvikling, men foreldre generelt er gode på å lede barna sine og forstå de og slik kan barnet ofte fortelle hva som er riktig for seg. Trygghet er grunnleggende for all læring. Å være ettergivende kan gi problemer for senere grensesetting, men det kan også manglende trygghet. Og jeg setter aldri grenser for fysiske behov (mat og søvn) eller sosiale og emosjonelle behov - det er noe helt annet enn grensesetting for feks oppførsel. I tillegg er det forskjell på måten å sette grenser for barn som vil ha viljen sin, ut i fra om de er 1 år eller 4 år, nettopp pga evnen til å forstå. Jeg ville latt pappaen tatt henne i alle situasjoner der det går greit, protesterer hun ville jeg gått inn i situasjonen og støttet pappaen. Vist henne at du er trygg på pappaen og slik overført det til henne. Viktig da å ikke ta over.
Når hun ikke roer seg så har jeg gått inn på rommet og stilt meg ved siden av hun og samboer og jeg har sunget for å prøve å roe. Det har funket ganske bra:) så kommer nok til å fortsette med det. Ihvertfall hvis hun fortsetter å være hysterisk. Er jo viktig som du sier at hun ser at det er trygt:)

Her har hun også helt sykt separasjonangst, men bare på kvelden når hun er trøtt og sliten.
Hun kan fint være med sambo, men hvis hun egentlig vil ha puppen blir hun kjempesint hvis han kommer!
Ja alle følelser de har blir jo forverret når de er trøtte..:(

Når hun ikke roer seg så har jeg gått inn på rommet og stilt meg ved siden av hun og samboer og jeg har sunget for å prøve å roe. Det har funket ganske bra:) så kommer nok til å fortsette med det. Ihvertfall hvis hun fortsetter å være hysterisk. Er jo viktig som du sier at hun ser at det er trygt:)
Jeg synes det høres veldig bra ut. Da vil hun jo med en gang få en bedre assosiasjon til legging av pappaen :)

Her har hun også helt sykt separasjonangst, men bare på kvelden når hun er trøtt og sliten.
Hun kan fint være med sambo, men hvis hun egentlig vil ha puppen blir hun kjempesint hvis han kommer!
Hehe det er jo forståelig å bli sint hvis man er sulten og man ikke får mat. Det blir hvertfall jeg :p :D

Hehe det er jo forståelig å bli sint hvis man er sulten og man ikke får mat. Det blir hvertfall jeg :p :D
Men jeg tror ikke hun egentlig er sulten. Hun vil bare ha "smokken" sin. For hun blir sur selv om hun akkurat har fått mat.

Jeg ville snakket med mannen min om dette, og kommet frem til en løsning sammen med han. Jeg hadde ikke latt mannen holde på i 20-30 min, og gått inn og tatt over. Det syns jeg blir helt feil. Han er jo pappen hennes, og hvordan ville han følt seg om han prøvde og prøvde og f.eks jeg bare kom og tok over? Han hadde følt seg ubrukelig. Jeg mener at dette er her noen damer skaper menn som ikke gjør noe. For mannfolka prøver, men så kommer vi og tar over. Det sender ikke ut riktige signaler til baby eller far. Så dersom dere ikke er enige om at du skal komme inn, så ikke gjør det. Babyen lærer jo også at hvis hun gråter lenge nok kommer mamma. Sånn skal det jo ikke være. Jeg ville prøvd å gi pappa og barnet litt alenetid på dagtid, slik at hun kan lære å bli trygg på han. Jeg pleier å forklare mannen min hva han skal gjøre i situasjoner hvor hun er vanskelig å roe.

Jeg ville snakket med mannen min om dette, og kommet frem til en løsning sammen med han. Jeg hadde ikke latt mannen holde på i 20-30 min, og gått inn og tatt over. Det syns jeg blir helt feil. Han er jo pappen hennes, og hvordan ville han følt seg om han prøvde og prøvde og f.eks jeg bare kom og tok over? Han hadde følt seg ubrukelig. Jeg mener at dette er her noen damer skaper menn som ikke gjør noe. For mannfolka prøver, men så kommer vi og tar over. Det sender ikke ut riktige signaler til baby eller far. Så dersom dere ikke er enige om at du skal komme inn, så ikke gjør det. Babyen lærer jo også at hvis hun gråter lenge nok kommer mamma. Sånn skal det jo ikke være. Jeg ville prøvd å gi pappa og barnet litt alenetid på dagtid, slik at hun kan lære å bli trygg på han. Jeg pleier å forklare mannen min hva han skal gjøre i situasjoner hvor hun er vanskelig å roe.
Jeg synes det er forskjell på å ta over og å være der sammen med jeg da. Det hender ofte jeg lar sambo ta over når jeg er stressa og ikke orker mer. Han har også kommet å tatt ungen ut av armene mine. Helt greit :) Men jeg skjønner hva du mener ja, noen kan kanskje føle at de ikke er gode nok. Greit å snakke om det ja :) spesielt hvis man ikke er enig i hvordan det skal gjøres.

Ja helt enig i at en ikke skal ta over. Men var ikke det jeg mente jeg gjorde. Jeg bare er der i samme rom:)

Igår kveld gikk det helt fint når samboer gav grøt og la henne:D samboer sa at han hadde gått litt mer "inn" for det og var forberedt på at han måtte sitte der lenge. Så kan jo være at hun merket at han var roligere og ikke stresset:)

Igår kveld gikk det helt fint når samboer gav grøt og la henne:D samboer sa at han hadde gått litt mer "inn" for det og var forberedt på at han måtte sitte der lenge. Så kan jo være at hun merket at han var roligere og ikke stresset:)
Ja energien er viktig! Flott at det gikk bra :)

Back
Topp