Sengetøy til din egen seng

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Vi har akkurat byttet ut alle dynene våre til 140x220-dyner (ikke for min del, jeg er under 1,60 :hilarious:), det vil si at alle mine gamle dynetrekk er for korte, mye av hans gamle er slitt, og absolutt alt vi har er gammelt. Så jeg tenker med romjuls- og januarsalg kan jeg fornye soverommet! Jeg foretrekker krepp og flanell, men fargemessig er jeg litt usikker på om jeg bør gå for ca samme farge på alt, eller om det blir kjedelig i lengden?

Har du en fast stil på alt sengetøyet? Er alle lakenene like, og matcher resten? Har du tilhørende pledd, puter og gardiner?
Eller har du sengetøy i alle mulige farger, enten by choice eller etter gaver du har fått opp gjennom årene?
 
Sengetøy er jo noe man gjerne får i gave, så her er det er lite som matcher hverandre. Men senga er jo et stort blikkfang inne på soverommet, så jeg syns det er pent med farger jeg liker, på dyner og laken. Så jeg har jo noen trekk jeg foretrekker (hihi!)

Hadde jeg skulle kjøpt inn masse nytt, hadde jeg definitivt gått for noe som matcher litt, og som jeg selv syns er pent, samtidig som det er deilig stoff. Jeg har to trekk jeg bytter mellom på dobbeltdynene mine, og de er av sateng. Kjempedeilig. Fleece kan bli i varmeste laget, men det er jo veldig deilig om vinteren da.

Er usikker på om det blir kjedelig med mye like farger.. Er jo litt morsomt når fargene på senga også er «nye», etter man har skiftet på senga da :)
 
Jeg er litt kjedelig og kjøper bare hvite laken. :p Mens sengesett har jeg prøvd å finne et par som passer fargene på rommet. Liker lin om sommeren og flanell om vinteren. :)
 
Her er det alle mulige farger på trekkene. Laken kjøper jeg i farger som passer med alt annet: hvite og beige til oss, mørkeblå og svart til gutta. :)
 
Akkurat sengetøy er det hipp som happ. Men prøvde at begge dynene hadde samme trekk. Nå har vi stor dobbeldyne (220*240) så har bare 2 ulike trekk å bytte imellom.
 
Må ta en opprenskning her! Har litt hummer og kanari og ikke alt passer (str. på sengetøy og dyner). Noen dynetrekk mangler knapper osv.

Kjøpte inn to sett med sateng og noen nye laken for en stund siden og er godt fornøyde med dem, da:p
 
Har litt forskjellig, majoriteten fra IKEA; blomstrete, blått, ensfarget hvitt og hvitt med grå/sorte detaljer. Brukes om hverandre. Ble ikke noe rosa, rødt eller lignende da det krasjer helt med fargen på veggen :p
 
Laken er forøvrig utelukkende hvitt :)
 
Vi har dobbeldyner. Mesteparten av sengesettene er fra IKEA eller H&M, og da kjøper jeg helst på salg. H&M har jo ofte veldig gode priser, og jeg er fornøyd med sengetøyet derfra :happy: vi har en lilla vegg bak senga, så kjøper så fargene ikke kræsjer.
 
Likar, av ein eller anna grunn, veldig godt å kjøpe sengetøy :p Så her matchar våre. Stort sett i blåtoner, evt grått. Har også mørkeblått sengeteppe og nokon kvite og blå pynteputer.

Guttungen har 2-3 sett som eg rullerer på. Sånne ukurante sengetøy frå mannen si singeltid eller gåver, blir gjeste-sengetøy :p Alt av laken er kvitt.

Kid har masse fint, og har ofte sengetøy på 40-50% avslag.
 
Har mest sengeklær i blått/grått. Helst ensfarget, men har drista meg til å kjøpe ett par med mønster :p har kun ensfarga vegger på soverommet. Hadde mønstra tapet på en vegg i det gamle huset, da fikk jeg krekla av å gå inn på soverommet om sengesettet var mønstra :/ hadde også sjøgrønt soverom en periode, men den måtte jeg male over, fordi jeg ikke likte fargekomboene på sengesett og vegg :facepalm: så nå har vi en mellomgrå/mørkere grå, da kan jeg bruke alt av farger der inne :) bruker for det meste å handle på salg, kjøper sateng! Det er så deilig :) å hvite laken. Skal prøve meg på satenglaken neste gang ;) ellers har jeg ingen tepper eller pynteputer nå, har såvidt plass til bedside, så sånt kommer evt etter Mini får eget rom :)
 
Jeg hater å få sengetøy i gave, da jeg er så kresen på farger og motiv. Fikk sengetøy i gave nå som jeg har valgt å bytte inn i gavekort. Skal handle til uken tenkte jeg. Skal sjekke over hva vi trenger.

Pleier selv å kjøpe inn grå/blå laken og sengetøyet går i blå/gråtoner. Krepp eller flanell.
 
Vi har bare hvitt sengetøy + hvite laken, synes det er veldig delikat pluss at det er enkelt mtp vasking. Det ene settet vi har er hvit bomullskrepp, det andre er vanlig hvit bomull med broderte røde kanter (hørtes rart ut, men er ganske nøytralt og fint).
 
Her er alt overlatt til tilfeldighetene og ingenting gjennomtenkt :p

Det viktigste er at sengetøyet er mykt :p
 
Vi har gått fra dobbeldyne til to enkle (min 200 cm, mannen sin 220), så vi har også måttet kjøpe inn litt nytt. Liker sateng godt, men prøvde percale nå sist jeg kjøpte. Skulle lissom være hakket mer eksklusivt, men jeg er ikke helt overbevist. Er ikke like mykt som sateng. Kjøpte dette på kid: https://www.kid.no/soverom/sengetoe...syrin-sengesett-140x220-cm-percale-glidelaas/

Glidelås og åpning i bunnen er pluss synes jeg, og fargen liker jeg godt.

Veggene på soverommet er malt i deco blue, så fargen på sengesettet bør passe litt til det tenker jeg. Og til sengegavlen. Pledd, sengeteppe og pynteputer på soverommet har jeg gitt opp, senga er aldri oppredd uansett. Alle sengesettene fra mannens singeltilværelse er derfor gitt til Fretex De var svarte og brune i hard og slitt bomull...
 
Last edited:
Har lyst å kaste de lurvete singeltrekka til typen fra da han var bachelor, men de mener han vi skal bruke til gjestene. Blir gal av det. Vil kaste!
 
Har lyst å kaste de lurvete singeltrekka til typen fra da han var bachelor, men de mener han vi skal bruke til gjestene. Blir gal av det. Vil kaste!

Hvis du har nok sengesett til at gjestene kan få noe annet, hadde jeg villet kastet det :p
 
Hvilke laken liker dere? Jeg er lei av hullete jerseylaken!
 
Har lyst å kaste de lurvete singeltrekka til typen fra da han var bachelor, men de mener han vi skal bruke til gjestene. Blir gal av det. Vil kaste!
Skjønner jeg godt! Kan du snike deg til å kvitte deg med ett og ett sakte men sikkert? :hilarious: Samboeren har et fælt sett med en gyselig farge, 12 år inn i forholdet funderer jeg fortsatt på hvordan jeg skal bli kvitt det. :p
 
Skjønner jeg godt! Kan du snike deg til å kvitte deg med ett og ett sakte men sikkert? :hilarious: Samboeren har et fælt sett med en gyselig farge, 12 år inn i forholdet funderer jeg fortsatt på hvordan jeg skal bli kvitt det. :p

Merker han det om dey bare plutselig er borte? :D
 
Back
Topp