Sengekant

Har sprinkelsengbeskytter, men kommer ikke til å bruke sprinkelseng før etter sommeren i hvert fall og da er vel den største faren for krybbedød over? Uansett så blir jeg litt i tvil om å bruke den hvis det der stemmer! Lærer ikke de små at sprinklene gjør vondt å dulte borti?

Har sprinkelsengbeskytter, men kommer ikke til å bruke sprinkelseng før etter sommeren i hvert fall og da er vel den største faren for krybbedød over? Uansett så blir jeg litt i tvil om å bruke den hvis det der stemmer! Lærer ikke de små at sprinklene gjør vondt å dulte borti?
Jeg har aldri sett at mine har skadet seg/ slått seg kraftig fordi jeg ikke har brukt sengekant. Tror de lærer dette fort, uten å få særlig vondt.

Skjønner ikke helt hvordan de kan se det er krybbedød nær dette er definisjonen på krybbedød:
Et tilsynelatende friskt barn dør plutselig og uventet uten noe forvarsel. Selv ved en grundig obduksjon og undersøkelse av omstendighetene rundt dødsfallet finner man ikke noen forklaring på hvorfor barnet døde.

Dette er definisjonen på krybbedød eller plutselig uventet spedbarnsdød (Sudden Infant Death Syndrome, SIDS). I Norge gis krybbedød som diagnose inntil 4-årsalder dersom ingen årsak blir funnet.

Jeg kommer til å bruke sprinkelbeskyttelse, barna liker det lunt å trangt somregel fra de er inni magen og en stund etter de er født. De forsker på så mye at jeg tror folk blir litt overhysterisk.

Kommer til å bruke babynest i senga, vogna og kurven også. Hadde det vært farlig med sprinkelbeskyttelse, så burde det vel strengt tatt vært farlig for barna å sove i barnevogna også.

Jeg har tenkt å først bruke babynest og sengeslange når han har vokst ut av det, men er fortsatt usikker. Dette blir da erstatningen for sengekant.

Må innrømme jeg blir i tvil om jeg skal bruke sengekant.. Gjorde det sist, og merket at storesøster fikk store problemer med å sove da vi tok den bort da hun var ca 1 år, i tillegg til at hun stadig vekk satt fast foten.. Sover babyen urolig og beveger seg mye vil jeg nok ikke ta sjansen tror jeg. I mitt hode er ikke sengekanten værre enn om vi ville samsove med babyen (ikke noe stygt om de som velger og ønsker dette altså, men det hadde ikke fungert for oss slik som vi kaster rundt på oss, og har nesten sovna over baby en gang for mye allerede).

Samtidig må jeg påpeke: det er da ikke snakk om fare om krybbedød, men kvelningsfare? Når det da blir snakk om å potensielt forby produktet, er der flere ting som utgjør samme farer: bamser, kosekluter, tepper o.l. Skal noe først forbys, kan de jo starte med vognutstyr som selges for å dekke til åpningen på barnevognen, som det så sterkt advares imot!

Brukte det på nr 1 fordi hu aldri lærte ig satt seg fast hver eneste natt. En smule frustrerende når hu sov hele natten hvis hu ikke satte seg fast. Får se hvordan det blir denne gangen. Men har tykk sengekant. Synes den tynne er for skummel siden jentungen holdt på å henge seg i en. Gikk fint når vi kjøpte en tykk en.

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre,, se det litt ann hva som fungerer rett og slett :-)

Jeg byttet sengekantbeskytter med jenta vår til en som er tynn og puster, ser ut som helseteppe egentlig. Så føler den er mye tryggere, nå er den bare på 3 sider da vi har tatt vekk den ene siden så frøkna fikk stor jenteseng :)

Jeg har kjøpt kantbeskytter på Ikea, men tror jeg skal levere den tilbake. Vil ikke risikere noe. Hvis de slår seg bittelitt mot sprinklene, er det jo ikke verdens undergang.

Det anbefales og ikke bruke babynest også...
Brukte sengekant på første og kommer til å gjøre det nå også. Vår nektet faktisk å legge seg i krybben før vi tok sengekant på den, fordi den ble for åpen. Babyer begynner heller ikke å rulle seg rundt før de er rundt 5 måneder.
Slik som jeg leser den artikkelen er det meste farlig.

Ja en blir lett usikker når en leser slik forskning...... Men en må vel se barnet an og kjenne på magefølelsen. Er jo ikke noe problem å fjerne den om det føles feil for ditt barn å ha den i senga.

Har ikke barn fra før , så ingen erfaring med sengekant, men rent logisk så utgjør både vognposer, babynest, dyner , lammeskinn, klær med hette like stor kvelningsfare som sengekant, har kjøpt sengekant på ikea , men skal vurdere om vi trenger den.

De første månedene er jo babyen så rolig at faren for å klare å vikle seg inn i kanten er liten. Men jeg tør nesten aldri si noe om sånt som dette fordi man vet aldri om råd man gir er gode eller dårlige. Ting kan skje!

Jeg brukte sengekant som jeg festet før jeg la ned i madrasser. På den måten ble den ikke så veldig høy, også lå den i klem mellom sprinklene og madrassen. Snorene kuttet jeg av til minimum av der jeg trengte for å feste godt.

Et annet tips er å ikke ha kant, men rulle en liten håndduk og legge under lakenet på hver side. Blir en liten oppbygning rundt babyen. Litt mindre enn på babynestet.

Så er det vel egentlig bare å kjenne på sin egen magefølelse. Man må ko gjøre det som ikke tar nattesøvnen fra en. Som førstegangsfødende husker jeg mange råd, og at det var vanskelig å ta avgjørelser av og til. Men man må rett og slett finne ut litt selv hva som fungerer for seg og sin baby. Så lett og vanskelig er det.

Artikkelen går på kvelningsfare, det er jo ikke krybbedød hvis barnet kveles! Herremann å mye tull de skriver om... Er ikke skandinavisk forskning heller, er jo amerikansk og det sier jo litt. Er tross alt samme landet der de må skrive på bruksanvisning til mikrobølgeovnen at den ikke skal brukes til å tørke dyr i!!!

Brukt sprinkelbeskytter til begge de to eldste, sjekket jevnlig at den er forsvarlig bundet fast, de har aldri rullet seg inn i eller mot den. Da utgjør kosekluter, dyner, bamser, puter osv mye større fare da de er løse og barnet har det ofte over ansiktet. Når barnet er så stort at det klarer å rulle seg inntil, ja da klarer de også å rulle seg unna igjen.

Viktigste er at man gjør det man føler seg trygg på selv

Brukte det på nr 1 fordi hu aldri lærte ig satt seg fast hver eneste natt. En smule frustrerende når hu sov hele natten hvis hu ikke satte seg fast. Får se hvordan det blir denne gangen. Men har tykk sengekant. Synes den tynne er for skummel siden jentungen holdt på å henge seg i en. Gikk fint når vi kjøpte en tykk en.
Er forresten ikea sin min datter holdt på å henge seg i. Er bare flaks at jeg fikk det med meg.

Vi bruker nok sengekant igjen uansett. Ser ikke at den er så farlig. Har en høy og tykk en fra kid.

Svigermor kjøpte en veldig lur sengekant til oss, trådene er på utsiden å er veldig korte, å sengekanten er ganske brei så den går fra topp til bunn :) Er umulig å havne under den for den ligger langt under madrassen.ImageUploadedByBV Forum1449180740.954490.jpg

Back
Topp