Sen OUL

Sniker. Vi var på ekstra ul av hjertet i uke 22, det var da UNN mente det var best å se avvik på hjertet.
 
Sniker. Vi var på ekstra ul av hjertet i uke 22, det var da UNN mente det var best å se avvik på hjertet.
Jeg har også hatt rundt 21-22 uker for det
 
Da er det jo noe positivt med sen ul tenker jeg! Vi har vært gjennom ivf og blir det store avvik i termindato mellom tidlig ul og oul så er det dato for innsett som gjelder visst :)
Termin fra IVF skal ikke flyttes uansett, men vet dessverre det stadig gjøres.
Men ja, ift å se på hjertet ordentlig er det fint med sen ul.
 
Termin fra IVF skal ikke flyttes uansett, men vet dessverre det stadig gjøres.
Men ja, ift å se på hjertet ordentlig er det fint med sen ul.
Åja, det visste jeg ikke! Er det fordi man vet med garanti når det ble befruktet at det ikke skal flyttes? Har alltid tenkt at blir man satt fram ved ivf så er det fordi fosteret har vokst raskere enn "standarden" på et vis.
 
Åja, det visste jeg ikke! Er det fordi man vet med garanti når det ble befruktet at det ikke skal flyttes? Har alltid tenkt at blir man satt fram ved ivf så er det fordi fosteret har vokst raskere enn "standarden" på et vis.
Stemmer.
Man vet befruktningstidspunktet så man vet akkurat hvor gammelt fosteret er. Da kan man bruke det til å se på hvordan babyer vokser.
Retningslinjene jeg har sett sier at om babyens størrelse avviker nevneverdig fra IVF-termin skal det skrives notat på det i journal og evt følges opp.
 
Stemmer.
Man vet befruktningstidspunktet så man vet akkurat hvor gammelt fosteret er. Da kan man bruke det til å se på hvordan babyer vokser.
Retningslinjene jeg har sett sier at om babyens størrelse avviker nevneverdig fra IVF-termin skal det skrives notat på det i journal og evt følges opp.

Dette var nytt for meg også. Jeg har prøvd å finne ut termin, men har ikke funnet noe "fasit" og tenkte vi fikk termin på OUL uansett. Satte inn 5-dagers den 3.desember - vet du hva min termin blir da? :p
 
Dette var nytt for meg også. Jeg har prøvd å finne ut termin, men har ikke funnet noe "fasit" og tenkte vi fikk termin på OUL uansett. Satte inn 5-dagers den 3.desember - vet du hva min termin blir da? :p
Da ble vel unnfangelse 28. november da? På babyverden sin terminkalkis så blir termin 23. August :) Det er vel oul som gir endelig termindato så frem til da er det kun midlertidig.
 
Dette var nytt for meg også. Jeg har prøvd å finne ut termin, men har ikke funnet noe "fasit" og tenkte vi fikk termin på OUL uansett. Satte inn 5-dagers den 3.desember - vet du hva min termin blir da? :p
Da ble vel unnfangelse 28. november da? På babyverden sin terminkalkis så blir termin 23. August :) Det er vel oul som gir endelig termindato så frem til da er det kun midlertidig.


Som HH123 sier blir da befruktning 28/11 altså 2+0 så med utregning svangerskapslengde 40+3 (Norge har operert med tre ulike) blir termin da 23/8.
Skal finnes egne terminkalkulator for IVF vet jeg.
I utgangspunktet skal du få en termindato av IVF-klinikken og forholde deg til den.

som sagt skal egentlig IVF-terminer bli stående uansett, men jeg vet mange får dem flyttet likevel dessverre.
Dog har en del sykehus blitt flinkere til å la terminer fra 12-13 ukers ul blitt stående, men mulig det bare gjelder når ul er utført på (samme) sykehus.
 
Dere må ringe og få tidligere time.

dersom man oppdager avvik/misdannelser på OUL må man ha tid til ytterligere undersøkelser før muligheten for senabort utløper.
Ved 23+0 er fosteret levedyktig. Grensen for mulighet til å utføre senabort er før det.
dette! Man tror det ikke kan skje en selv, men det er ikke en sjanse verdt å ta!

Takk for innspill. Får ringe sykehuset til uken for å høre hva de tenker!
 
Som HH123 sier blir da befruktning 28/11 altså 2+0 så med utregning svangerskapslengde 40+3 (Norge har operert med tre ulike) blir termin da 23/8.
Skal finnes egne terminkalkulator for IVF vet jeg.
I utgangspunktet skal du få en termindato av IVF-klinikken og forholde deg til den.

som sagt skal egentlig IVF-terminer bli stående uansett, men jeg vet mange får dem flyttet likevel dessverre.
Dog har en del sykehus blitt flinkere til å la terminer fra 12-13 ukers ul blitt stående, men mulig det bare gjelder når ul er utført på (samme) sykehus.

Tusen takk for hjelpen. Da får jeg prøve å si det når jeg har OUL så får vi se hva de sier. :p HAr ikke lyst til at den skal settes veldig sent. Gikk 2 uker over med 1. og måtte settes i gang. Det var laaange 2 uker...
 
Tusen takk for hjelpen. Da får jeg prøve å si det når jeg har OUL så får vi se hva de sier. :p HAr ikke lyst til at den skal settes veldig sent. Gikk 2 uker over med 1. og måtte settes i gang. Det var laaange 2 uker...
Det vil jeg tro.
Lange uansett de.

Sitter forøvrig med litt inntrykk av at leger er mer tilbøyelig til å la IVF-terminer være enn JM, men vet ikke om det er tilfeldig
 
Ringte og fikk byttet time, hun jeg snakket med skjønte heller ikke hvorfor den var satt så sent og enig i at jeg måtte få tidligere :)
Redigert
Ringte selv nå siden jeg ikke hadde hørt noe, fikk beskjed om at jeg skulle inn den 19.april.. Spurte om ikke det er litt sent da jeg er 18 uker på vei i begynnelsen av mars :rolleyes:
Joda, hun var enig så hun skulle sende meg en time i begynnelsen av mars..
 
Last edited:
Fått innkallelse til OUL og den er ikke før 2.april :eek: Da er jeg 22+5.. Synes det var så seent, men vet at St Olavs har stor pågang pga omorganisering elns. Er det ikke mellom uke 18 og 20 man skal få oul da? Noen fler som også har fått sen innkallelse?


Så rart! Var på første sv.skapskontroll på sentrum helsestasjon i dag. De sendte søknad elektronosl om OUL og et par timer senere fikk jeg time 2.april. da er jeg 18+6.
 
Så rart! Var på første sv.skapskontroll på sentrum helsestasjon i dag. De sendte søknad elektronosl om OUL og et par timer senere fikk jeg time 2.april. da er jeg 18+6.
Så rart! St olavs du også? Måtte ha regna feil eller noe til meg tror jeg. Fikk hvertfall bytta da:D
 
Sist fikk jeg og sent fra St. Olav, men ringte dem og de fiksa det :)
 
Da ble vel unnfangelse 28. november da? På babyverden sin terminkalkis så blir termin 23. August :) Det er vel oul som gir endelig termindato så frem til da er det kun midlertidig.
Jeg har fått fastsatt IVF termin av klinikken min (Haugesund Fertilitetsklinikk) og det er denne som skal brukes. Har ikke fått noen spm rundr dette fra hverken gynekolog, lege eller jordmor. Termin ble gitt i eget brev som kom i posten fra Helse Fonna.
 
Back
Topp