Sen OUL

HH123

Betatt av forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Fått innkallelse til OUL og den er ikke før 2.april :eek: Da er jeg 22+5.. Synes det var så seent, men vet at St Olavs har stor pågang pga omorganisering elns. Er det ikke mellom uke 18 og 20 man skal få oul da? Noen fler som også har fått sen innkallelse?
 
Fått innkallelse til OUL og den er ikke før 2.april :eek: Da er jeg 22+5.. Synes det var så seent, men vet at St Olavs har stor pågang pga omorganisering elns. Er det ikke mellom uke 18 og 20 man skal få oul da? Noen fler som også har fått sen innkallelse?
Skal på St.Olavs selv, men har ikke fått innkalling enda :banghead: kjenner nå at jeg får litt panikk
 
Det høres litt vel sent ut, ville også ringt og forhørt meg. Jeg har hørt at oul bør være mellom uke 17-20, for da er det lettest å sette riktig termin.
 
Jeg vil være 23+0 på OUL.
De vet jo når hvor langt på vei jeg er da, så tenkte ikke å kontakte dem og be om tidligere time. Skal jo på TUL, så klarer å vente.
 
Det høres litt vel sent ut, ville også ringt og forhørt meg. Jeg har hørt at oul bør være mellom uke 17-20, for da er det lettest å sette riktig termin.
Det er ofte det som sies, men det er feil.
Terminfastsettelse på ul gjøres best omkring 13 uker. Da er det bare ca 4 dager slingringsmonn mot 10-14 ved tiden for OUL.
 
Fått innkallelse til OUL og den er ikke før 2.april :eek: Da er jeg 22+5.. Synes det var så seent, men vet at St Olavs har stor pågang pga omorganisering elns. Er det ikke mellom uke 18 og 20 man skal få oul da? Noen fler som også har fått sen innkallelse?
Jeg vil være 23+0 på OUL.
De vet jo når hvor langt på vei jeg er da, så tenkte ikke å kontakte dem og be om tidligere time. Skal jo på TUL, så klarer å vente.

Dere må ringe og få tidligere time.

dersom man oppdager avvik/misdannelser på OUL må man ha tid til ytterligere undersøkelser før muligheten for senabort utløper.
Ved 23+0 er fosteret levedyktig. Grensen for mulighet til å utføre senabort er før det.
 
Da jeg gikk gravid med datteren min rotet legen min bort henvendelsen til Ahus og jeg fikk ingen innkallelse. Jeg måtte fikse det selv, og OUL ble ikke før i uke 24. Altfor sent!
Jeg hadde heldigvis vært på privat UL i uke 11 og i uke 18, så jeg visste at alt stod bra til. Men tenk om noe hadde vært galt..
Nei, jeg vil anbefale dere å ringe og kreve tidligere time.
 
Jeg fikk innkallelse dagen etter at jeg var på svangerskapskontroll til jordmor.
Skal på St. Olavs, fikk time når jeg er 18+4.
Med førstemann fikk jeg time da jeg var rundt 21 uker.
 
Dere må ringe og få tidligere time.

dersom man oppdager avvik/misdannelser på OUL må man ha tid til ytterligere undersøkelser før muligheten for senabort utløper.
Ved 23+0 er fosteret levedyktig. Grensen for mulighet til å utføre senabort er før det.

dette! Man tror det ikke kan skje en selv, men det er ikke en sjanse verdt å ta!
 
dette! Man tror det ikke kan skje en selv, men det er ikke en sjanse verdt å ta!
Hmja, vi skal på UL igjen privat når jeg er 13+6. Men spørs om jeg ringer etter helga og hvis det ikke er mulig å flytte så får vi evt bestille privat ul et sted mellom der.
 
Da jeg gikk gravid med datteren min rotet legen min bort henvendelsen til Ahus og jeg fikk ingen innkallelse. Jeg måtte fikse det selv, og OUL ble ikke før i uke 24. Altfor sent!
Jeg hadde heldigvis vært på privat UL i uke 11 og i uke 18, så jeg visste at alt stod bra til. Men tenk om noe hadde vært galt..
Nei, jeg vil anbefale dere å ringe og kreve tidligere time.
Ja sant. Vi skal på privat ul når jeg er 13+4. De klarer vel å se mye da om det skal være noe avvik?
 
Ja sant. Vi skal på privat ul når jeg er 13+4. De klarer vel å se mye da om det skal være noe avvik?

Ja, det vil jeg tro. Da vi var på UL i uke 11 så målte han ditt og datt og sa alt så helt bra ut :)
 
Ville absolutt bedt om tidligere. Fikk selv sen oul, og i tillegg til dette som nevnes om fosterskade, er det også vanskeligere å fastsette riktig termin. Terminen etter uke 20+0 blir ofte satt kortere på vei enn det den hadde blittt satt i uke 18-19. Var på privat oul 19+0 og ble satt til det jeg var, noe jeg også hadde blitt satt til typ 6 UL tidligere. Så kom oul på ahus 22+0 og jeg ble satt 8 dager tilbake. Dette er rimelig dritt ift igangsettelse osv.

Fikk endret terminen min til den riktige da jeg hadde stålkontoll både på EL, men også så mange UL hos den svært anerkjente fosterdiagnostikeren M.Lundring :) så det ordnet seg heldigvis likevel.
 
Fått innkallelse til OUL og den er ikke før 2.april :eek: Da er jeg 22+5.. Synes det var så seent, men vet at St Olavs har stor pågang pga omorganisering elns. Er det ikke mellom uke 18 og 20 man skal få oul da? Noen fler som også har fått sen innkallelse?
Jeg har fått 1. April og er da 20 + 4. På st.olav. Jeg også syntes det var sent. Sist var jeg uke 18.
 
Ja, det vil jeg tro. Da vi var på UL i uke 11 så målte han ditt og datt og sa alt så helt bra ut :)
Ja, sant. Jeg spurte sist vi var der (9+5) om de kunne sjekke evt nakkefold og slikt neste gang. Da svarte gynekologen at han hadde såpass bra utstyr som kunne fange opp avvik og at han kom til å henvise til St olav om de fant noe avvik. Og da får vi vel komme inn ganske kjapt vil jeg tro
 
Det er ofte det som sies, men det er feil.
Terminfastsettelse på ul gjøres best omkring 13 uker. Da er det bare ca 4 dager slingringsmonn mot 10-14 ved tiden for OUL.

Fostre vokser mer likt jo tidligere i graviditeten man er, men det er også vanskelig å treffe nøyaktig under måling. Og jo yngre fosteret er, jo mer utgjør hver mm. Men det strides vel fortsatt litt om hva som er best har jeg lest i div tidskrifter. Om man treffer riktig og har et godt apparat, er nok uke 13 bedre ja, enig i det.
Uansett høres det litt i seneste laget ut når man nesten er i uke 23 da fostere vokser veldig individuelt spesielt i andre halvdel av svangerskapet :)
 
Ja sant. Vi skal på privat ul når jeg er 13+4. De klarer vel å se mye da om det skal være noe avvik?

Det kan være for tidlig for å se f.eks hjertet godt, det er en av grunnen til at oul ikke bør gjøres før uke 18.
 
Det kan være for tidlig for å se f.eks hjertet godt, det er en av grunnen til at oul ikke bør gjøres før uke 18.
Fosterhjertet sees best på etter 20 uker så ift det er det fint med sen OUL.
Norge burde hatt to offentlige ul
 
Fostre vokser mer likt jo tidligere i graviditeten man er, men det er også vanskelig å treffe nøyaktig under måling. Og jo yngre fosteret er, jo mer utgjør hver mm. Men det strides vel fortsatt litt om hva som er best har jeg lest i div tidskrifter. Om man treffer riktig og har et godt apparat, er nok uke 13 bedre ja, enig i det.
Uansett høres det litt i seneste laget ut når man nesten er i uke 23 da fostere vokser veldig individuelt spesielt i andre halvdel av svangerskapet :)
Det er mindre slingringsmonn omkring 12 uker vs ved 18-20 uker.
Ja, en mm utgjør større forskjell sånn sett, men slingringsmonnet er likevel mye mindre og den individuelle veksten er ikke startet enda
 
Back
Topp