Selvmord

*annlkaogliten*

Elsker forumet
Egoistisk eller ikke, hva mener du?

Egoistisk.

Kommer an på omstendigheter ja, men i utgangspunktet synes jeg det er egoistisk

ORIGINAL: E x 2

Kommer an på omstendigheter ja, men i utgangspunktet synes jeg det er egoistisk
Enig.
men de er vel sjelden friske i en sånn situasjon og tar jo ikke rasjonelle avgjørelser...

Ikke egoistisk på noen negativ måte. De gjør det jo fordi de selv tror det er det riktige for seg selv og i noen tilfeller sine nærmeste, men en person som går så langt som å ta sitt eget liv er syk eller så alvorlig langt nede at vedkommende faktisk ikke tenker rasjonelt på en flekk. Så vil ikke kalle personen som tar livet av seg egoistisk, men er enig i at det kanskje er en egoistisk handling.

ORIGINAL: paraplypiken

Det kommer helt ann på omstendighetene. I utgangspunktet ikke. 

Ja er jo på en måte det, men samtidig så tenker man jo ikke klart fordi man er psykisk syk.
Jeg hadde en msn venninne før, snakket med hun avogtil på msn og sønnen hennes var to år.
Hun fortalte at hun hadde slitt mye og var deprimert,så hun bodde på mødrehjem.
En dag stod det på msn statusen hennes at hun hadde valgt å forlate verden og at foreldrene tok vare på gutten hennes. Det var grusom å lese. Tenkte så mye på den stakkars lille gutten som ikke hadde mamma lenger.[:(]

syns ikke det er egoistisk..
jeg har selv vært der, å man må ha vært igjennom det en gang selv, før man kan si at det er egoistisk..
der å da følte jeg det var den beste utveien, både for meg, og alle de som hadde vondt av å se meg så psykisk syk..

ikke egoistisk, nei!

Nei, det er ikke egoistisk! Enig med Lissyjane. Man kan ikke kalle det en egoistisk handling når tankene har blitt syke.

ORIGINAL: Lissyjane

Nei det synes jeg ikke. Man tenker rett og slett ikke klart når man vurderer å ta selvmord. Man tror man gjør omverden en tjeneste ved å forlate dem og lette dem fra byrden man tror man er[;)] Så faktisk finnes ikke selvmord egoistisk. Man er overbevist om at alle har det bedre uten deg og man er nesten alltid overbevist om at folk ikke engang ville stille i begravelsen. Man er så inntyllet i seg selv og sine egne problemer at man ikke ser noen annen utvei. Den minste ting kan bli et kjempproblem og man er sikker på at hele verden motarbeider en. Jeg synes man skal vise mer forståelse og empati for dem som velger å ta sitt eget liv. Uansett mann,kone,kjæreste,barn,foreldre, Det er ikke dem rundt det dreier seg om. Det dreier seg om en person som rett og slett ikke orker å leve mer og ikke ser noen annen utvei enn å forlate denne jorden.

Veldig enig i det du skriver.

Faktisk så krever det mye mot å ta sitt eget liv.. 

hvorfor er det egoistisk?????
Dere som mener det er egositisk tenker ikke mye på hvor vanskelig den personen har det siden han/hu kommer til det steget hvor de ikke ser noen annen utvei en å gjøre det!!
Er sefølgelig tøfft for de som sitter igjen, men de som tar selvmord mener vel at de som sitter igjen har det bedre uten de!

så NEI, synest ikke det er egoistisk!!

ORIGINAL: Mikke

Selvfølgelig er det egoistisk. Men veldig tragisk.

Det handler jo om at noen er veldig langt nede og ikke klarer å se noen utvei, men ingen tar selvmord av hensyn til andre, man gjør det av eget valg og pga egen depresjon. Så ja jeg syns det er veldig egoistisk, men syns kanskje det er litt vanskelig å bruke det ordet likevel.

Dette er helt motsatt av hva fagfolk sier!

Det er vanskelig å svare på.

Hadde to nære venninner som tok livet sitt, hun ene hadde det veldig tøft.. Og man kan kanskje til en viss grad forstå at hun gjorde det, hun andre var den mest sprudlene og livsglade jenta jeg noen gang har kjent, plutselig hadde hun valgt og ta livet sitt. Hun holdt nok mye inne ja..

Men begge to etterlot seg 2 nydelige barn, og når man er i en begravelse og ser de små barna som ikke skjønner hvorfor de aldri skal møte mamman sin igjen, så er det lett å tenke at det er egoistisk ja..!

Kommer nok litt ann på omstendighetene! Men ja jeg har lett for og tenke at selvmord er egoistisk..

ORIGINAL: *XmasZera*

hvorfor er det egoistisk?????
Dere som mener det er egositisk tenker ikke mye på hvor vanskelig den personen har det siden han/hu kommer til det steget hvor de ikke ser noen annen utvei en å gjøre det!!
Er sefølgelig tøfft for de som sitter igjen, men de som tar selvmord mener vel at de som sitter igjen har det bedre uten de!

så NEI, synest ikke det er egoistisk!!

Kommer an på hva man legger i ordet egoistisk. I de fleste sammenhenger tolker nok folk det som noe negativt. Altså; at jeg kjøper en sjokolade til meg selv er jo en egoistisk handling. Jeg gjør det for meg selv.  Samme med selvmord, det er en egoistisk handling, men jeg mener ikke at personen som tar livet av seg er egoistisk av den grunn. Skjønner?[:)]  

Man blir jo på en måte litt egoistisk av å være deprimert da.........
Det er kun en selv og sine problemer man ser...
Så på en måte er det jo en egoistisk handling.........

Men som andre sier så tar vel de fleste livet sitt fordi de tror de gjør verden en tjeneste.........

kan dere som sier det er egoistisk, si hvorfor?

Back
Topp