Selvmord

ORIGINAL: *Lill

kan dere som sier det er egoistisk, si hvorfor?

Det e ein egoistiske handling, vanskeligere e det ikkje!

egoistisk..ja
Feigt..næi!

Nei, for jeg tror at folk som velger selvmord anser det som den eneste veien, og ser på det som "best" for hele omverden.
Ikke at det faktisk er best for hele verden, men at de er såpass syke at de faktisk tror at verden vil ha det bedre uten dem, og at de da gjør verden en tjeneste med å dø.

Helt umiddelbart; jo, det er egoistisk.
Den som dør sitter ikke igjen med skyldfølelse, sorg og vonde tanker.

MEN - den som tok selvmord har slitt veldig.
Å ta livet sitt er det mest drastiske man kan gjøre, og man kan jo bare tenke seg hvor j**lig man må ha det for å kunne ta en slik beslutning.

Det ligger litt dypere enn egoisme..

I mine øyne er det den ultimate egostiske handlingen som finnes.. Det er jo absolutt ikke synd på den som dør, men de stakkarene som sitter igjen, alt de må føle, all skyld og masse ubesvarte spørsmål..

ORIGINAL: solstråla

ikke egoistisk, nei!

neei

ORIGINAL: Lissyjane

Nei det synes jeg ikke. Man tenker rett og slett ikke klart når man vurderer å ta selvmord. Man tror man gjør omverden en tjeneste ved å forlate dem og lette dem fra byrden man tror man er[;)] Så faktisk finnes ikke selvmord egoistisk. Man er overbevist om at alle har det bedre uten deg og man er nesten alltid overbevist om at folk ikke engang ville stille i begravelsen. Man er så inntyllet i seg selv og sine egne problemer at man ikke ser noen annen utvei. Den minste ting kan bli et kjempproblem og man er sikker på at hele verden motarbeider en. Jeg synes man skal vise mer forståelse og empati for dem som velger å ta sitt eget liv. Uansett mann,kone,kjæreste,barn,foreldre, Det er ikke dem rundt det dreier seg om. Det dreier seg om en person som rett og slett ikke orker å leve mer og ikke ser noen annen utvei enn å forlate denne jorden.

Helt enig. Vil og legge til at de som tar livet sitt er jo kjempe syke. Altså kjempe syke mtp. psyken! Derfor er det ikke egoistisk,og vil heller aldri bli det.

Kommer an på omstendigheter ja, men i utgangspunktet synes jeg det er egoistisk !

Søskenbarnet mitt var en vennegjeng på 4, så tok han ene selvmord, å like etter gjorde han andre det fordi han første gjore det.. nå er di 2 igjen å har det ikke bra...

ORIGINAL: Mikke

Selvfølgelig er det egoistisk. Men veldig tragisk.

Det handler jo om at noen er veldig langt nede og ikke klarer å se noen utvei, men ingen tar selvmord av hensyn til andre, man gjør det av eget valg og pga egen depresjon. Så ja jeg syns det er veldig egoistisk, men syns kanskje det er litt vanskelig å bruke det ordet likevel.

Det stemmer ikke. De aller fleste tar selvmord i hensyn til andre[;)]

og noen gjør det for å sraffe andre[&:]

ORIGINAL: tafas

ORIGINAL: Mikke

Selvfølgelig er det egoistisk. Men veldig tragisk.

Det handler jo om at noen er veldig langt nede og ikke klarer å se noen utvei, men ingen tar selvmord av hensyn til andre, man gjør det av eget valg og pga egen depresjon. Så ja jeg syns det er veldig egoistisk, men syns kanskje det er litt vanskelig å bruke det ordet likevel.

Det stemmer ikke. De aller fleste tar selvmord i hensyn til andre[;)]

og noen gjør det for å sraffe andre[&:]

det tror jeg ikke er mange gitt.. finnes nokk sikkert de som har gjort det ja

Er det i det hele tatt noe å diskutere, dem som tar selvmord gjør det helt sikkert fordi de har det vondt å ikke klarer mer...
Rart å sitte å diskutere sånt noe...

Noen vil alltid ta livet sitt, det kan man ikke unngå..

Nei det synes jeg ikke. Man tenker rett og slett ikke klart når man vurderer å ta selvmord. Man tror man gjør omverden en tjeneste ved å forlate dem og lette dem fra byrden man tror man er[;)] Så faktisk finnes ikke selvmord egoistisk. Man er overbevist om at alle har det bedre uten deg og man er nesten alltid overbevist om at folk ikke engang ville stille i begravelsen. Man er så inntyllet i seg selv og sine egne problemer at man ikke ser noen annen utvei. Den minste ting kan bli et kjempproblem og man er sikker på at hele verden motarbeider en. Jeg synes man skal vise mer forståelse og empati for dem som velger å ta sitt eget liv. Uansett mann,kone,kjæreste,barn,foreldre, Det er ikke dem rundt det dreier seg om. Det dreier seg om en person som rett og slett ikke orker å leve mer og ikke ser noen annen utvei enn å forlate denne jorden.

sign her!! uvitenhet er farlig jenter.. så vær obs på hva dere mener om ting dere ikke hvet noe om

ORIGINAL: Niiiitah87

Egoistisk.

egoistisk.

ORIGINAL: paraplypiken

Det kommer helt ann på omstendighetene. I utgangspunktet ikke. 

ORIGINAL: MarensMamma

Overhodet ikke egoistisk! Man skal ikke leve livet sitt for andre!

Jo, faktisk.
Eg leve ikkje livet mitt kun for meg sjøl, eg vil ikkje at foreldrene mine sga måtta begrave meg!
Og eg vil og sei at eg leve mer for sønnen min enn eg leve for min egen del!

ORIGINAL: Woolfmother

ORIGINAL: Niiiitah87

ORIGINAL: MarensMamma

Overhodet ikke egoistisk! Man skal ikke leve livet sitt for andre!

Jo, faktisk.
Eg leve ikkje livet mitt kun for meg sjøl, eg vil ikkje at foreldrene mine sga måtta begrave meg!
Og eg vil og sei at eg leve mer for sønnen min enn eg leve for min egen del!

Hvis man er 100% overbevist om at alle rundt deg syns du er i veien, og at ved å ta ditt eget liv så løser du så mange problemer for andre. Så er det ikke egoistisk.
Men sannsynligvis kan du ikke i din villeste fantasi skjønne hva det innebærer, og det er jo egentlig godt for din del!
Men å "rakke" ned på andre som har valgt å gå den veien syns jeg blir stupid.

Ka vett du om at ikkje eg vett kossen det e?
Du kjenne ikkje meg du, og for ka du vett så har eg overlevd ett selvmordforsøk eller 10!

For all del, er livet ditt så jævlig kjipt, gjør en slutt på det!!!
Jeg synes selvmord er så utrolig simpel utvei at jeg blir kvalm[:'(][:'(][:'(]
Lavmål faktisk!

min far valgte denne løsningen når jeg var 5, så hans avgjørelse besteme at jeg aldri skulle bli kjent med min far, og å se meg vokse opp var visst ikke grunn nok til å holde seg i livet...

Nei.

Jeg syns det er mer egoistisk av folk rundt å skrike opp om egoisme med en gang.
For hva vet vel de om grunnen den personen hadde for å avslutte livet sitt?
Det er vel mer egoistisk å kreve at folk rundt deg skal holde seg i live, bare fordi du mener det er egoistisk at de gjør ende på seg selv?

I enkelte personers situasjoner, så jeg kan jeg faktisk forstå avgjørelsen.
Vi har ingen rett til å dømme.

Back
Topp