Selvmord

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: ~Rosa~

Tror mange glemmer at de som tar selvmord er ofte desperate og derfor de dreper seg på "hvilken som helst måte" som funker... er man så desperat er man syk. Har man skyld i sin sykdom?
Er det din skyld at du ikke gjør alt det vanlige om kroppen din hemmer deg med 40 i feber?
Burde du bare "riste av deg feberen for andres skyld?"

Det er tragisk på alle måter, og en som tar livet sitt burde prøve å skåne omgivelsene, men personen er syyyk. Folk glemmer det. Syk!

vanskelig dette...[8|]

Jada,folk har fått det med seg. De vil bare ikke se det sånn som vi gjør[;)]

Nei, alle er ikke enig med dere[;)] Og sånn er det bare.. man må respektere at andre mener det annerledes.. Andre har andre opplevelser enn dere på dette emne...

ORIGINAL: *Lill

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: Mirihi

Dere som "forsvarer" selvmord:

Hva synes dere om de som bevisst krasjer med en trailer? Med de som henger seg i skogen? Med de som henger seg i utstillingsvinduet sitt i butikken sin? De som blåser hodet av seg? De som kveler seg selv med en plaspose?

Nå må jeg bare spørre, siden jeg ser lengre oppe at du mener at det er så mange som ikke mener de er en belastning for andre: Har det slått deg at folk først og fremst velger å avslutte livet fordi de er en belastning for seg selv? At livet smerter dem så mye at det kjennes ulevelig, uansett hva andre måtte mene man har å leve for? Tenk litt på det...

I forhold til det jeg gar quotet deg på: Ser du at dette er ulike metoder hvor alle unntatt en, er noenlunde ugjenkallelige (det vil si at døden er er rimelig sikkert utfall)? Hva er det du er ute etter med spørsmålet ditt, egentlig? Kvinner og menn foretrekker ofte ulike metoder, eldre andre metoder enn yngre osv, så jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til, Fridasinmamma. Selvfølgelig er det forferdelig at andre skal måtte være vitner til at noen tar livet sitt, enten de ser det skje eller finner dem etter handlingen, men det endrer jo ikke det faktum at dette er mennesker som er så bunnløst fortvilet at de ikke ser noen annen utvei enn å avslutte livet, eller var uheldige nok til at deres "rop om hjelp" ikke ble sett i tide.

Jeg skulle ønske at flere kunne forstå at f.eks kronisk psykisk sykdom ikke alltid er forenelig med et liv preget av god livskvalitet. Jeg skulle ønske at flere kunne forstå hvordan en opplevet og midlertidig krise kombinert med inntak av rusmidler, enkelt kan føre til en impulshandling med dødelig utfall. Jeg skulle ønske vi levde i en verden hvor vi ikke satte oss til doms over andres følelsesliv og forbeholdt oss retten til å avgjøre hvem som har lidd nok og hvem som må holde ut.

Suicidalitet er komplekst og kan ikke forenkles som en del her later til å ville gjøre. Jeg er svært takknemlig for de mennesker jeg lærte å kjenne i en vondt fase av livet. De fleste av dem lever ( ikke nødvendigvis med bedre livskvalitet, men fortsatt i live), men noen gjør det ikke, deriblant et nært familiemedlem. Det finnes ikke et tilfelle blant de som valgte å avslutte livet, hvor jeg ikke kan forstå og akseptere at utfallet ble som det ble, samtidig som jeg har forståelse for at de pårørende ikke kan det. Det koker til syvende og sist ned til hvilket perspektiv man velger å det fra.

Du jeg vet mye om selvmord jeg.. og ja, jeg synes det er en egoistisk handling! For de tenker kun på seg selv.. og ikke de etterlate.. små barn, mamma, pappa, søsken osv osv.. Det finnes andre utveier enn selvmord!

Ofte så gjør de det fordi de ikke orker selv å leve.. ikke fordi de føler de er en belastning for andre.. noen gjør det av den grunn også.. men ikke på langt nær alle..

NOEN tenker kunn på seg selv!!

MANGE!

Hva synes dere om de som bevisst krasjer med en trailer? Med de som henger seg i skogen? Med de som henger seg i utstillingsvinduet sitt i butikken sin? De som blåser hodet av seg? De som kveler seg selv med en plaspose?

Nå må jeg bare spørre, siden jeg ser lengre oppe at du mener at det er så mange som ikke mener de er en belastning for andre: Har det slått deg at folk først og fremst velger å avslutte livet fordi de er en belastning for seg selv? At livet smerter dem så mye at det kjennes ulevelig, uansett hva andre måtte mene man har å leve for? Tenk litt på det...

I forhold til det jeg gar quotet deg på: Ser du at dette er ulike metoder hvor alle unntatt en, er noenlunde ugjenkallelige (det vil si at døden er er rimelig sikkert utfall)? Hva er det du er ute etter med spørsmålet ditt, egentlig? Kvinner og menn foretrekker ofte ulike metoder, eldre andre metoder enn yngre osv, så jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til, Fridasinmamma. Selvfølgelig er det forferdelig at andre skal måtte være vitner til at noen tar livet sitt, enten de ser det skje eller finner dem etter handlingen, men det endrer jo ikke det faktum at dette er mennesker som er så bunnløst fortvilet at de ikke ser noen annen utvei enn å avslutte livet, eller var uheldige nok til at deres "rop om hjelp" ikke ble sett i tide.

Jeg skulle ønske at flere kunne forstå at f.eks kronisk psykisk sykdom ikke alltid er forenelig med et liv preget av god livskvalitet. Jeg skulle ønske at flere kunne forstå hvordan en opplevet og midlertidig krise kombinert med inntak av rusmidler, enkelt kan føre til en impulshandling med dødelig utfall. Jeg skulle ønske vi levde i en verden hvor vi ikke satte oss til doms over andres følelsesliv og forbeholdt oss retten til å avgjøre hvem som har lidd nok og hvem som må holde ut.

Suicidalitet er komplekst og kan ikke forenkles som en del her later til å ville gjøre. Jeg er svært takknemlig for de mennesker jeg lærte å kjenne i en vondt fase av livet. De fleste av dem lever ( ikke nødvendigvis med bedre livskvalitet, men fortsatt i live), men noen gjør det ikke, deriblant et nært familiemedlem. Det finnes ikke et tilfelle blant de som valgte å avslutte livet, hvor jeg ikke kan forstå og akseptere at utfallet ble som det ble, samtidig som jeg har forståelse for at de pårørende ikke kan det. Det koker til syvende og sist ned til hvilket perspektiv man velger å det fra.

Du jeg vet mye om selvmord jeg.. og ja, jeg synes det er en egoistisk handling! For de tenker kun på seg selv.. og ikke de etterlate.. små barn, mamma, pappa, søsken osv osv.. Det finnes andre utveier enn selvmord!

Ofte så gjør de det fordi de ikke orker selv å leve.. ikke fordi de føler de er en belastning for andre.. noen gjør det av den grunn også.. men ikke på langt nær alle..

Det høres jammen ikke ut som du vet mye om dem som tar selvmord i allefall[8|] Du vet ikke om det finnes andre utveier enn selvmord. For enkelte gjør det ikke det! De fleste gjør det av uegoistiske grunner. De tenker på de etterlatte. Det er akkurat det dem gjør. Du skal få synes det du vil altså,men da har du ikke levd med en som er manisk deppressiv og som bare har lyst til å dø hver eneste dag,som du må holde i hånden og trøste hele tiden. Man kan ikke tvinge en som IKKE vil leve! DET er egoistisk det! Kanskje de etterlatte skal slutte å tenke så mye på seg selv og ha så mye selvmedlidenhet og heller være glad for at dette mennesket har fått det godt nå!

Ikke kom å fortell meg hva jeg vet og ikke vet[;)] For jo.. jeg vet mye om dette... også personlig

Trenger vell ikke å bety at man godtar slike handlinger!! Men at det er synd på personen, personen er syk!!!

Hvordan kan folk sitte å forsvare at folk er deprimerte å slitne og har tanker om å drepe sitt eget barn, mens å ta sitt eget liv er så egoistisk?? Ja, forskjell på ord og handlinger bla bla...men likevell så er man langt nede, syk og trenger hjelp!!!

ORIGINAL: Woolfmother

ORIGINAL: Niiiitah87

ORIGINAL: Niiiitah87

men de er jo enda sykere! de er så syke at de ikke skjønner at de er syke, de har aldri skjønt det heller. de har bare tatt medisinen for å bevise at de kan! De gjør det fordi noen andre har sagt at de skal.

Kordan vett du det?

hehe, det kan du lure på! men som sagt tidligere så har jeg faktisk endel erfaring på området

Javel :)
Eksen min prøvde å ta selmord 2 ganger mens eg va samen me han.
Han hadde bipolar og begge gangene så hadde han ikkje hatt giddå å ta medisinen fordi han blei så trøtte av den.

Så.. der forsvant jo argumentet ditt!

nei der forsvant ikke argumentet mitt. Egentlig så gjorde du det klarere! Hvis han ikke tok den fordi han ble så trøtt så skjønte han tydeligvis ikke at han trengte den for å ikke gå "til grunne"!
Skjønner at du er sint på han for det, og det er derfor du syns det er egoistisk! Han tenkte jo ikke på deg...

Jo, han skjønte det.
Ikkje sinte på han, men ikkje så kjekt å vera vitne te at ein du e glad i nesten dør rett foran deg.

Det høres jammen ikke ut som du vet mye om dem som tar selvmord i allefall[8|] Du vet ikke om det finnes andre utveier enn selvmord. For enkelte gjør det ikke det! De fleste gjør det av uegoistiske grunner. De tenker på de etterlatte. Det er akkurat det dem gjør. Du skal få synes det du vil altså,men da har du ikke levd med en som er manisk deppressiv og som bare har lyst til å dø hver eneste dag,som du må holde i hånden og trøste hele tiden. Man kan ikke tvinge en som IKKE vil leve! DET er egoistisk det! Kanskje de etterlatte skal slutte å tenke så mye på seg selv og ha så mye selvmedlidenhet og heller være glad for at dette mennesket har fått det godt nå!

Ikke kom å fortell meg hva jeg vet og ikke vet[;)] For jo.. jeg vet mye om dette... også personlig

Du vet jo ikke hva som foregår inni hjernen til alle som tar selvmord. Men hvis du vil skryte på deg det så værsågod[;)]

Har jeg ikke sagt heller.. og det er jammen ikke noe å skryte på seg.. er rimelig horribelt å si at det er noe man skryter på seg...

Men jeg snakker om mine erfaringer innen dette området.. og vi har forskjellige syn på dette.. jeg respekterer at du ikke synes det er egoistisk.. og jeg mener at du bør respekterer at jeg mener annerledes...

ORIGINAL: ~Rosa~

Tror mange glemmer at de som tar selvmord er ofte desperate og derfor de dreper seg på "hvilken som helst måte" som funker... er man så desperat er man syk. Har man skyld i sin sykdom?
Er det din skyld at du ikke gjør alt det vanlige om kroppen din hemmer deg med 40 i feber?
Burde du bare "riste av deg feberen for andres skyld?"

Det er tragisk på alle måter, og en som tar livet sitt burde prøve å skåne omgivelsene, men personen er syyyk. Folk glemmer det. Syk!

vanskelig dette...[8|]

Jada,folk har fått det med seg. De vil bare ikke se det sånn som vi gjør[;)]

Nei, alle er ikke enig med dere[;)] Og sånn er det bare.. man må respektere at andre mener det annerledes.. Andre har andre opplevelser enn dere på dette emne...

Ja men her snakker folk om hva folk tenker når de tar selvmord. Er ikke snakk om opplevelser. Man kan ikke si at folk tenker sånn og sånn bare fordi an har hatt andre opplvelser av det. Virker ikke akkurat som det går begge veier når det gjelder å respektere andre sine meninger på enkelte her[;)]

Spørsmålet til HI var om man synes det var egoistisk eller ikke.. og folk sier meningen sin.. og "forsvarer" det man mener..

Du vet jo ikke hva som foregår inni hjernen til alle som tar selvmord. Men hvis du vil skryte på deg det så værsågod[;)]

Har jeg ikke sagt heller.. og det er jammen ikke noe å skryte på seg.. er rimelig horribelt å si at det er noe man skryter på seg...

Men jeg snakker om mine erfaringer innen dette området.. og vi har forskjellige syn på dette.. jeg respekterer at du ikke synes det er egoistisk.. og jeg mener at du bør respekterer at jeg mener annerledes...

Ja å snakke om at man har veldig peiling på et spesielt tema er å skryte på seg[;)]  Og jeg respekterer at andre mener noe anderledes. Jeg har svart veldig saklig i denne tråden,men det bør kanskje gå begge veier når vi snakker om respekt her[;)]

Herregud.. har da ikke sagt jeg har peiling på dette området? Men når du snakker til meg som om jeg overhode ikke skjønner hva jeg snakker om.. da sier jeg at jeg vet mye om dette emne.. ikke at jeg har peiling..

Jeg kjenner jeg fakisk blir fryktelig trist når det er så mange som påstår at det "vet" så mye om emnet, og alikevel ikke forstår at det faktisk er SYKDOM søm fører til dette!!! Når man er SYK trenger man hjelp og det er det mange som ikke får! Og dette er en farlig sykdom en ser jo det, men desverre er det alt for mange som ikke tør å snakke om den sykdommen de har. Og jeg tør si at det er pga holdninger som mange viser her. Om jeg var laaangt ned og skikkelig deprimert, og jeg prøvde å be om hjelp og nevner selvmord, om noen da hadde kalt meg egoistisk og det som er så hadde det vel ikke akkurat hjulpet meg! En må faktisk forstå at dette er ofte utløst av sykdom som vi "vanlige" ikke kan behandle! man må faktisk ha profesjonell hjelp i de aller aller fleste tilfeller.

Helt utrolig hvor trangsynte og EGOISTISKE enkelt kan vere, og da er det overhodet ikke snakk om de som velger å avslutte livet sit!!!!!

Ja, jeg synes det er en egoistisk handling! Greit nok at det ikke er en rasjonell handling der og da.. meeeeeeeeeeeeen det er ofte planlagt! De har ofte snakket om det før.. veldig ofte så kommer det ikke som noen overraskelse på de pårørende..

Så i den forstand når det ofte er planlagt, så mener jeg det er egoistisk!

En jeg kjenner opplevde at sambo prøvde å ta selvmord her om dagen.. han kuttet strupen så hodet hang.. hun er i dag tatt hånd om av kriseteam.. samboeren vet jeg ikke hvordan det går med... han ligger fortsatt på sykehus..

Hørte om en som gjorde det for noen dager siden selv,helt tragiskt[:(]

ORIGINAL: Prinsessea

Ja, jeg synes det er en egoistisk handling! Greit nok at det ikke er en rasjonell handling der og da.. meeeeeeeeeeeeen det er ofte planlagt! De har ofte snakket om det før.. veldig ofte så kommer det ikke som noen overraskelse på de pårørende..

Så i den forstand når det ofte er planlagt, så mener jeg det er egoistisk!

En jeg kjenner opplevde at sambo prøvde å ta selvmord her om dagen.. han kuttet strupen så hodet hang.. hun er i dag tatt hånd om av kriseteam.. samboeren vet jeg ikke hvordan det går med... han ligger fortsatt på sykehus..

Hørte om en som gjorde det for noen dager siden selv,helt tragiskt[:(]

Ja, helt forferdelig.. og må si jeg synes fryktelig synd på denne kjæresten som fant han.. hun er i dag lagt inn på krisesenter...

Var han svensk han du hørte om?

ORIGINAL: Lejonet

ORIGINAL: E x 2

Kommer an på omstendigheter ja, men i utgangspunktet synes jeg det er egoistisk
Enig.
men de er vel sjelden friske i en sånn situasjon og tar jo ikke rasjonelle avgjørelser...

Ikke egoistisk nei.

Men synes det er utrolig egoistisk å kreve/forvente at en person skal leve kun for at jeg ikke skal ha det vondt.
Å si at en person som har tatt livet av seg er egoistisk for at han ikke har tenkt på de etterlatte... Det synes jeg er utrolig trangsynt. Ja stakkars meg for at h*n har tatt livet av seg... Jeg har det sååå vondt! Da tenker man litt for mye på seg selv, og ikke på hvor jævlig den andre har hatt det.

ORIGINAL: lnie

Nei det synes jeg ikke. Man tenker rett og slett ikke klart når man vurderer å ta selvmord. Man tror man gjør omverden en tjeneste ved å forlate dem og lette dem fra byrden man tror man er[;)] Så faktisk finnes ikke selvmord egoistisk. Man er overbevist om at alle har det bedre uten deg og man er nesten alltid overbevist om at folk ikke engang ville stille i begravelsen. Man er så inntyllet i seg selv og sine egne problemer at man ikke ser noen annen utvei. Den minste ting kan bli et kjempproblem og man er sikker på at hele verden motarbeider en. Jeg synes man skal vise mer forståelse og empati for dem som velger å ta sitt eget liv. Uansett mann,kone,kjæreste,barn,foreldre, Det er ikke dem rundt det dreier seg om. Det dreier seg om en person som rett og slett ikke orker å leve mer og ikke ser noen annen utvei enn å forlate denne jorden.

Sign. Ganske fin forklaring på hva jeg tenker og.

I utgangspunktet nei!

Skal man leve for seg selv eller skal man leve for andre?

ORIGINAL: carpus

I utgangspunktet nei!

Som jeg skulle sagt det selv.

I utgangspunktet nei!

Begge deler.

I utgangspunktet nei!

Jeg må si at jeg synes at man også lever for andre.. da feks om man har barn.. da lever man jo for de og?

Back
Topp