Sekundær infertilitet...utredning og frustrasjon

nordlandsfrøken

Blir kjent med forumet
Har en datter født mars 2012,og vi ønsker oss veldig nr 2. Nå har vi prøvd i nærmere to år og jeg holder på å gi opp..

Har alltid hatt lange ustabile sykluser. Opptil 80 dager på det værste. Nå er de "bare" opp mot 50.

Ble henvist av fastlegen til gyn. Da hadde vi prøvd ett år. Måtte vente tre mnd. på time!
Fastlegen trodde det var syklusen som var problemet.

Følte at møtet med gyn. var en nedtur.
Undersøkte med innvendig ul.og sa det så fint ut. Fortalte jo henne dette med syklusene og at jeg aldri hadde fått noe positiv el-test.

Hun brydde seg ikke noe med det
Ville jeg skulle ta blodprøver i tre sykluser! Knakk helt sammen, det betydde jo så uendelig mange måneder til å vente når syklusenene er så jævla lange!
Føler jo bare på meg at problemet ligger der..at jeg ikke har EL..
Er snart i mål med siste blodprøve,tok nesten ett halvt år,kommer til å ringe å be om ny time med en gang..spent på hva som skjer videre. Det eneste hun informerte om var at det kom sikkert til å klaffe av seg selv, og siden vi hadde barn fra før stilte vi bakerst i en evt. prøverørs-kø...oppløftende ord

Har vært så frustrert og lei meg i det siste. Synes det tar sånn på å alle spørr og lurer på om vi ikke skal ha flere barn..Vet ikke hva jeg skal si..i tillegg er alle rundt meg gravide og noen har fått to barn på denne tiden. Føler meg utrolig alene
 
Sender deg mange gode tanker ♡
Høres absolutt ikke lett ut, og forstår godt det er ekstra tøft med en så.. lite engasjert lege (.. sånn jeg tolket det i alle fall)..

Når alle andre spør, hva med å si det som det er? Altså.. Ikke hele historien, men at det faktisk ikke er barebare, eller at det er et sårt tema..? Er kanskje ubehagelig å si det, men.. Folk slutter nok å spørre etterhvert da..
Men, forstår godt om du ikke vil det heller..
Ønsker deg masse lykke til på neste legetime, og håper på du får bedre oppfølging og hjelp heretter!
 
Sender deg mange gode tanker ♡
Høres absolutt ikke lett ut, og forstår godt det er ekstra tøft med en så.. lite engasjert lege (.. sånn jeg tolket det i alle fall)..

Når alle andre spør, hva med å si det som det er? Altså.. Ikke hele historien, men at det faktisk ikke er barebare, eller at det er et sårt tema..? Er kanskje ubehagelig å si det, men.. Folk slutter nok å spørre etterhvert da..
Men, forstår godt om du ikke vil det heller..
Ønsker deg masse lykke til på neste legetime, og håper på du får bedre oppfølging og hjelp heretter!

Tuuusen takkalt hjelper liksom litt for tiden, er veldig nedfor..
Har lyst å si det som det er,men det er utrolig sårt.virker som om folk tror at siden man har ett barn kan man få ett til når som helst har aldri falt meg inn å spørre noen om slike ting,fordi det er jo veldig personlig.
Har tenkt mye på å si det som det er, men orker liksom ikke. Da blir det jo også veldig sånn at de vet vi prøver.

På toppen av alt har jeg ei søster og vi er utrolig nære. Og hun er gravid med en skikkelig attpåklatt..føles forferdelig, men greier ikke å glede meg over det
 
Først, stor klem til deg!

Vi har fått diagnosen sekundær infertilitet, uforklarlig barnløse. Vi har et barn sammen, født i 2010 på prevensjon av alle ting.

Men nr to lar vente på seg, prøvd i 2,5 år.

For det første syns jeg du ikke har fått den utredningen du nå har krav på, du skal bli tatt på alvor etter så lang tid. Har du mulighet til å prøve en annen gyn?

For det andre er det feil at dere stiller bakerst i køen ved assistert befruktning. Dere blir ikke prioritert, men det er det ikke mange som blir. Jeg har ventet like lenge som andre her på forumet som ikke har barn fra før.

Vi ble henvist i januar og hadde vårt første forsøk nå i september som dessverre var negativt.

Ting tar forferdelig lang tid med offentlig ivf/ icsi. Så det er bare å få sparket i gang prosessen. Burde du kanskje prøvd hormon preparater for å fremme El i første omgang? Dette kan du jo be om å få prøve mens dere står i kø!

Ønsker deg masse lykke til:)
 
Ja synes liksom problemet er litt opplagt etter å testet med el-tester i mange av PP. Å aldri fått skikkelig positivt resultat. Har jo også som sagt veldig lange sykluser. Det værste var jo at fastlegen og hadde tatt blodprøver som ikke var innenfor normalen før jeg kom til gyn . Ventetiden er fryktelig og det preger jo alt i hverdagen. Håper jeg kan få noe hormoner nå når jeg bare får ny time. Skulle gjerne vært hos en annen gyn,men bor så grisgrendt til at nærmeste er 1 time unna uansett reisevei. Derav ventetid regner jeg med.. men skal hive meg på telefonen til sykehuset å si at prøvene er tatt å be om ny time.håper det går unna. Skulle gjerne vært hos privat gyn, men det er altså fire timer unna! det er godt å ha noen å snakke med,som skjønner! Tusen takk for klem<3
 
Fikk også høre av gyn at vi var jo så unge, jeg er 26 og han 33. Så vi måtte ikke stresse!
Håpløst... Ønsker mest at jenta min skal få søsken,uten så stor aldersforskjell. Så blir jeg litt oppgitt over at jeg tar så på vei fordi jeg burde jo være glad for at vi har ett barn, mange som ikke kan få i det hele tatt. Føler meg nesten utakknemlig:( mange følelser i sving her :/
 
Sender deg en stor trøste klem! Her opplevde jeg mangt en stor nedtur under utredning, men til slutt etter mye om og men ble jeg henvist til kikkhulsopersjon. Sjekket eggledere og livmor, for blant annet cyster eller snnet. Tok væske gjennom eggledere for å sjekke om de var tette. Alt så fint ut bortsett fra at jeg har PCO som kan forstyrre for en graviditet. Enda etter dette fikk jeg henvisning til prøverør :) sendte den i mai, kom inn til samtale i november og oppstart på medisiner relativt for. Siden det var i det offentlige er det mye lengre ventetider desverre. Men endte i graviditet og ei på snart 11 mnd. Verdt ventetiden :)

Har ei fra før av på snart 6 år. Så vet hvordan det føles! Masse håp, men som sagt lange ventetider i det offentlige. Her ble det IVF for å få en skatt nr 2 ❤️

Vi prøvde på egenhånd i over to år før vi tok tak i det.
 
Har en datter født mars 2012,og vi ønsker oss veldig nr 2. Nå har vi prøvd i nærmere to år og jeg holder på å gi opp..

Har alltid hatt lange ustabile sykluser. Opptil 80 dager på det værste. Nå er de "bare" opp mot 50.

Ble henvist av fastlegen til gyn. Da hadde vi prøvd ett år. Måtte vente tre mnd. på time!
Fastlegen trodde det var syklusen som var problemet.

Følte at møtet med gyn. var en nedtur.
Undersøkte med innvendig ul.og sa det så fint ut. Fortalte jo henne dette med syklusene og at jeg aldri hadde fått noe positiv el-test.

Hun brydde seg ikke noe med det
Ville jeg skulle ta blodprøver i tre sykluser! Knakk helt sammen, det betydde jo så uendelig mange måneder til å vente når syklusenene er så jævla lange!
Føler jo bare på meg at problemet ligger der..at jeg ikke har EL..
Er snart i mål med siste blodprøve,tok nesten ett halvt år,kommer til å ringe å be om ny time med en gang..spent på hva som skjer videre. Det eneste hun informerte om var at det kom sikkert til å klaffe av seg selv, og siden vi hadde barn fra før stilte vi bakerst i en evt. prøverørs-kø...oppløftende ord

Har vært så frustrert og lei meg i det siste. Synes det tar sånn på å alle spørr og lurer på om vi ikke skal ha flere barn..Vet ikke hva jeg skal si..i tillegg er alle rundt meg gravide og noen har fått to barn på denne tiden. Føler meg utrolig alene
huff først å fremst sender jeg deg en god og varm og klem <3 du har jo ikke fått den utredningen du har krav på før evt IVF en gang du... håper du kan få prøve noen hormonpreperater før evt en IVF. du er ikke den første som hører dette med alder, så jeg byttet gyn jeg etter min gyn gjorde meg lei meg etter vi hadde en MA i juli :( vi er ikke i samme situasjon, men her har vi en engel med oss, lillesøster som kom til naturlig. men søsken lar seg vente og vi har mistet hele 4 ganger :( dette med at andre er gravide og føder osv føler jeg veldig med deg om ! <3 fra des des 2013 - nå har det vært hele 30 stk som har blitt gravid og det er vel igjen 10 stk nå som ikke har fått babyen sin... jeg føler meg veldig alene om dette og prater ikke 110% ut om hvordan jeg har det for jeg er så redd for svarene jeg får tilbake :/
 
huff først å fremst sender jeg deg en god og varm og klem <3 du har jo ikke fått den utredningen du har krav på før evt IVF en gang du... håper du kan få prøve noen hormonpreperater før evt en IVF. du er ikke den første som hører dette med alder, så jeg byttet gyn jeg etter min gyn gjorde meg lei meg etter vi hadde en MA i juli :( vi er ikke i samme situasjon, men her har vi en engel med oss, lillesøster som kom til naturlig. men søsken lar seg vente og vi har mistet hele 4 ganger :( dette med at andre er gravide og føder osv føler jeg veldig med deg om ! <3 fra des des 2013 - nå har det vært hele 30 stk som har blitt gravid og det er vel igjen 10 stk nå som ikke har fått babyen sin... jeg føler meg veldig alene om dette og prater ikke 110% ut om hvordan jeg har det for jeg er så redd for svarene jeg får tilbake :/

Huff sender deg også en stooor klem <3 tenker ofte på hvordan jeg ville ha takklet å mistet og den sorgen det Ville ført med seg, hvertfall når jeg har barn fra før. Krysser fingrene for at det ordner seg for dere også. Fikk akkurat mld fra en venninne som fødte i dag,sliter jo til å med å sende ett kort "gratulerer " tilbake :( og hun har altså fått to barn på den tiden vi har prøvd!

Tror nok jeg skulle vært åpen om dette til mine nærmeste venninner,merker jeg oftere unngår sosiale sammenkomster med de som har babyer og slikt, for ikke å snakke om de som er gravide.

Tenker veldig over hvordan jeg ble møtt hos gyn, følte hun bare utsatte hele utredningen når hun sa jeg måtte ta blodprøver i 3 sykluser( ble 4 fordi vi skulle til Syden,noe jeg forklarte henne) når hun viste hvor lange de var.. Hadde da vel holdt med 2??
Hun var selv fryktelig ung, virket ikke som hun kunne sette seg inn i noe slikt :(
 
Sender deg en stor trøste klem! Her opplevde jeg mangt en stor nedtur under utredning, men til slutt etter mye om og men ble jeg henvist til kikkhulsopersjon. Sjekket eggledere og livmor, for blant annet cyster eller snnet. Tok væske gjennom eggledere for å sjekke om de var tette. Alt så fint ut bortsett fra at jeg har PCO som kan forstyrre for en graviditet. Enda etter dette fikk jeg henvisning til prøverør :) sendte den i mai, kom inn til samtale i november og oppstart på medisiner relativt for. Siden det var i det offentlige er det mye lengre ventetider desverre. Men endte i graviditet og ei på snart 11 mnd. Verdt ventetiden :)

Har ei fra før av på snart 6 år. Så vet hvordan det føles! Masse håp, men som sagt lange ventetider i det offentlige. Her ble det IVF for å få en skatt nr 2 ❤️

Vi prøvde på egenhånd i over to år før vi tok tak i det.

Blir veldig glad for å høre sånne lykkelige historier <3 tror jeg senker skuldrene litt å ser lysere på ting når det bare skjer noe i prosessen, at man kan vente på neste steg. Kanskje håpet stiger litt igjen. Det tærer jo en del på forholdet også :(
 
Huff sender deg også en stooor klem <3 tenker ofte på hvordan jeg ville ha takklet å mistet og den sorgen det Ville ført med seg, hvertfall når jeg har barn fra før. Krysser fingrene for at det ordner seg for dere også. Fikk akkurat mld fra en venninne som fødte i dag,sliter jo til å med å sende ett kort "gratulerer " tilbake :( og hun har altså fått to barn på den tiden vi har prøvd!

Tror nok jeg skulle vært åpen om dette til mine nærmeste venninner,merker jeg oftere unngår sosiale sammenkomster med de som har babyer og slikt, for ikke å snakke om de som er gravide.

Tenker veldig over hvordan jeg ble møtt hos gyn, følte hun bare utsatte hele utredningen når hun sa jeg måtte ta blodprøver i 3 sykluser( ble 4 fordi vi skulle til Syden,noe jeg forklarte henne) når hun viste hvor lange de var.. Hadde da vel holdt med 2??
Hun var selv fryktelig ung, virket ikke som hun kunne sette seg inn i noe slikt :(

det følelsen er ikke god, men det verste var å miste 18+6 :( huff skjønner deg så utrolig godt jeg ! <3 det er urettferdig :( jeg er sånn selv men så fortalte jeg 5 stk om det, der 2 er gravid. de gravide forsto meg, men om de brått endrer seg så trekker jeg meg vekk. jeg klarer ikke mer nå kjenner jeg :( 3 sykluserr hørtes veldig mye ut.... har hørt en altså en uke før mensen og på dag 1-3 for å sammenlignede men ikke så mange sykluser. det var veldig dårlig gjort når henne visste hvor lange sykluser du har :( mine har vært opp mot 55 dager etter jeg mistet så kan ikke forstille meg så lange som du har og har hatt :/
 
Huff, stakkar deg :( grusomt å måtte oppleve slike ting..
Har også hørt om at det er vanlig å måle slik. Men måtte altså ta en test der alt ble målt på dag 1-3 og så sjekke progesteron på dag 21-23 i de neste tre sykluser. Gråt sånn da jeg forlot sykehuset at jeg kjørte nesten av veien. Var veldig sint og skuffet. Hadde jo da ventet i tre mnd på time..Har fått time hos fastlegen neste mnd så får jeg snakket med henne om jeg kanskje skulle vært henvist til noen andre,om ikke neste time hos gyn kommer raskt å neste møte er mer positivt.. Mistenker vel egentlig pcos også.
 
Huff, stakkar deg :( grusomt å måtte oppleve slike ting..
Har også hørt om at det er vanlig å måle slik. Men måtte altså ta en test der alt ble målt på dag 1-3 og så sjekke progesteron på dag 21-23 i de neste tre sykluser. Gråt sånn da jeg forlot sykehuset at jeg kjørte nesten av veien. Var veldig sint og skuffet. Hadde jo da ventet i tre mnd på time..Har fått time hos fastlegen neste mnd så får jeg snakket med henne om jeg kanskje skulle vært henvist til noen andre,om ikke neste time hos gyn kommer raskt å neste møte er mer positivt.. Mistenker vel egentlig pcos også.
Skjønner deg godt at du var lei deg og skuffet :( du hadde jo forventet mer ... Har de tatt ul? Jeg har ikke cyster på eggestokkene og hormonene mine fine ... Håper det går mye bedre neste gang :)
 
Hun tok invendig ul ja, og sa at alt var normalt. Har mye arrdannelse etter sist fødsel som endte med katastrofesnitt. Er snittet både oppover til over navlen og på langs nederst. Men det skulle visst ikke ha noe å si på fertiliteten
 
Hun tok invendig ul ja, og sa at alt var normalt. Har mye arrdannelse etter sist fødsel som endte med katastrofesnitt. Er snittet både oppover til over navlen og på langs nederst. Men det skulle visst ikke ha noe å si på fertiliteten
Høres jo bra ut :) men de må jo sjekke deg mer og gi deg noe ikke bare la deg gå sånn :(
 
Hun mente vel det skulle gå av seg selv, vet jo det er det beste men fy søren for ei påkjennning å gå slikt over så mange mnd... Frister jo ikke akkurat å ha sex når man er så nedfor, å det blir jo slik at man tenker på hver gang at det kanskje skal klaffe..men ender opp med å bli skuffet. Vi brukte 10 mnd før jeg ble gravid første gang. Da hadde jeg også lange sykluser,men ikke så ille som nå
 
Hun mente vel det skulle gå av seg selv, vet jo det er det beste men fy søren for ei påkjennning å gå slikt over så mange mnd... Frister jo ikke akkurat å ha sex når man er så nedfor, å det blir jo slik at man tenker på hver gang at det kanskje skal klaffe..men ender opp med å bli skuffet. Vi brukte 10 mnd før jeg ble gravid første gang. Da hadde jeg også lange sykluser,men ikke så ille som nå
Skjønner deg veldig godt jeg :( håper dere snart får hjelp til veien videre :)
 
Føler med deg. Har selv en datter født mars 2012 og har nå prøvd på søsken I 1 år og 7 mnd. sliter også med lange ustabile sykluser. Har fått påvist forhøyet prolaktin så Gjør syklusen ustabil og manglende el...har du fått sjekket hormon nivåene dine?
 
Føler med deg. Har selv en datter født mars 2012 og har nå prøvd på søsken I 1 år og 7 mnd. sliter også med lange ustabile sykluser. Har fått påvist forhøyet prolaktin så Gjør syklusen ustabil og manglende el...har du fått sjekket hormon nivåene dine?


Hei, koselig at du har en datter som er nøyaktig like gammel som min <3 ja det er det jeg holder på med med alle disse prøvene. Nå skal jeg ta siste blodprøve(!) på mandag.

Oppdatering på litt av det som har hendt siste uke:
Fastlegen tok kontakt å lurte på om jeg hadde fått time hos gyn. Siden hun henviste meg i februar..jeg sa jeg var i mai. Da jeg ikke fikk time før.
Fastlegen hadde altså ikke fått oversendt papirer og ante ikke at jeg hadde vært der eller noe om at jeg var startet utredning! Hun innhentet infoen selv,og to dager senere hadde jeg fått brev om ny time i november, før jeg var ferdig med alle blodprøvene! Ble litt glad over at det faktisk skjer noe og at fastlegen tydeligvis har kontaktet sykehuset, for å følge opp.
Skal høre etter svar på blodprøver når alle er tatt, så kan jeg forberede meg på hva som blir neste skritt.. Tror nok de viser at jeg ikke har EL.
Er også glad timen var hos NY gyn,kanskje hun er mer imøtekommende.
Synd at det er så fryktelig lang ventetid. Innser at 2015 utelukkende har dreid seg om dette, venting,henvisning og mere venting.
2014 dreide seg bare om å prøve på egenhånd... Kjenner vel litt på hvor stor plass dette tar i livet mitt :-(
 
Har en datter født mars 2012,og vi ønsker oss veldig nr 2. Nå har vi prøvd i nærmere to år og jeg holder på å gi opp..

Har alltid hatt lange ustabile sykluser. Opptil 80 dager på det værste. Nå er de "bare" opp mot 50.

Ble henvist av fastlegen til gyn. Da hadde vi prøvd ett år. Måtte vente tre mnd. på time!
Fastlegen trodde det var syklusen som var problemet.

Følte at møtet med gyn. var en nedtur.
Undersøkte med innvendig ul.og sa det så fint ut. Fortalte jo henne dette med syklusene og at jeg aldri hadde fått noe positiv el-test.

Hun brydde seg ikke noe med det
Ville jeg skulle ta blodprøver i tre sykluser! Knakk helt sammen, det betydde jo så uendelig mange måneder til å vente når syklusenene er så jævla lange!
Føler jo bare på meg at problemet ligger der..at jeg ikke har EL..
Er snart i mål med siste blodprøve,tok nesten ett halvt år,kommer til å ringe å be om ny time med en gang..spent på hva som skjer videre. Det eneste hun informerte om var at det kom sikkert til å klaffe av seg selv, og siden vi hadde barn fra før stilte vi bakerst i en evt. prøverørs-kø...oppløftende ord

Har vært så frustrert og lei meg i det siste. Synes det tar sånn på å alle spørr og lurer på om vi ikke skal ha flere barn..Vet ikke hva jeg skal si..i tillegg er alle rundt meg gravide og noen har fått to barn på denne tiden. Føler meg utrolig alene

Føler med deg :( Vi prøvde i ca 2 år før det klaffet, da hadde jeg så si ikke mensen en gang så ikke rart... Utrolig irriterende når alt av prøver var fine. Ting tok veldig lang tid med hjelp osv her også. Vi dro på kjærestetur til Tyrkia, og der kjøpte jeg med meg Klomen som er samme funksjon som pergotime her i Norge. Ble gravid på 2 mnd med det, så det var ikke mer som skulle til en ekstra hormoner til meg iallefall. :)

Nå som vi prøver på nr to tok jeg kontakt med privat gyn. for å få svar fort. Alt var bra nå også, tok ul av eggledere og sjekka om de var tette osv. Fikk dra hjem med resept på pergotime, snillere gynekologer skal man lete lenge etter!!!
 
Back
Topp