Seier du ifrå...

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
Nei, det gjør jeg ikke. Men sier ifra om man ikke følger "mine regler" i mitt hus/ min hage :)

Nei. Men naboen sier veldig klart fra om at jeg ikke oppdrar mine... i statuser på facebook :D
Haha så utrolig teit og provoserende! Og ikke minst barnslig. Hvis hun har så veldig i mot din oppdragelse så kan hun vel si det til deg.. Men hun legger det sikkert på fb for at du skal "ta hintet" hehe. Hvilke gale ting er det du gjør da?
Vi hadde en sånn nabo selv da vi vokste opp. Hadde heldigvis ikke fb da, men hun sendte både barnevern og politi på døra :o

Nei, absolutt ikke! Er det omsorgssvikt og sånt, så er det noe annet, så klart, men hvis jeg er uenig? Nope! Tenk hvis folk skulle ha lagt seg opp i hvordan jeg oppdro jenta mi hele tiden, da hadde jeg blitt rimelig lei! Her i Norge er vi forholdsvis like når det gjelder de grove trekkene på oppdragelse, syns jeg, men det hender jo man støter på noen som f.eks. har fri oppdragelse eller lignende, og det kan gå ganske imot det jeg tenker om oppdragelse selv. Likevel ville jeg aldri sagt noe, med mindre de kom inn på min eiendom og rev opp blomstene på terassen, liksom.

Hadde nok ikke satt pris på hvis naboen min hadde hengt seg opp i hvordan jeg oppdrar mine barn, så nei, hvordan de oppdrar barna sine har jeg ikke noe med å gjøre:)
Derimot hadde det vært vold eller omsorgsvikt inni bildet ville jeg sagt ifra.

Tror jeg aldri jeg ville gjort, føler ikke det er min sak hvordan de velger å oppdra barna sine :)

Nei, blander meg ikke oppi det :) Blir så klart annerledes dersom det dreier seg om mishandling/omsorgssvikt!

Har ikke så mange naboer med barn i "oppdragelsesalder", og legger meg heller ikke opp i hva andre gjør. Men jeg sier fra til barn når de gjør ting jeg er rimelig sikker på at "alle" synes er ugreit, f.eks spytter på noen, dytter/slår, løper ut i veien eller lignende.

Mange i barnehagen er tilsynelatende utrolig sløve på sikkerhet på parkeringsplassen, så hender jeg bruker ekstra høy stemme når jeg minner min egen datter på at hun skal gå pent og holde meg i hånda på parkeringsplasser, ikke leke eller løpe. Samme med bilsikring, om jeg ser noen holder på å lempe inn barn i biler med dårlig sikring, snakker jeg ekstra høyt med min jente om at hun må sitte i barnesetet sitt når vi skal kjøre, at det er tryggest å sitte så man ser bakover osv.

Når barn er inne hos oss eller i vår hage, gjelder våre regler for å samarbeide, vente på tur, ikke røre plantene, ikke klatre i trapperekkverket osv.

Generelt kan jeg evt komme med forslag dersom noen forteller om en utfordring de har, det være seg med legging eller håndtering av trassanfall eller hva som helst, men jeg anser slike innspill som nettopp innspill, ikke føringer for hvordan andre bør gjøre ting. Får noen et råd av meg eller andre som ikke føles riktig for dem, så skal de heller ikke bruke det.

Back
Topp