Saueskinn

Asnnie

Asnnie
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Hvor skal saueskinnet ligge egentlig? Under lakenet eller skal baby ligge rett på det? Har vasket det, sto også på det at det skulle gå fint på ullprogram, men det ble ganske stivt på undersiden, men der får vi leve med :) blir det for varmt med saueskinn i vognen i august tror dere? Og i vuggen?

Her ligger de fremdeles rett på saueskinn, både 5 åringen og 8 åringen. De nekter å gi det fra seg. Jeg hadde pakket dem vekk, men jammen har de rotet dem fram igjen!?! Må visst kjøpe nytt til 3-mann.

Mine har ligget rett på, uten laken, men m gulpeklut under hodet.

Du kan fint ta saueskinnet i tørketrommel når det er tørt eller nesten tørt. Da blir det mykt og godt. Vet ikke om dette er en generell vaskeanbefaling, men her har det funket i over 8 år, så det går fint. Ullprogram/kort program -og følg litt med.

Det blir mykere om du tar det med deg på trappa å rister det litt forsiktig, også blir d mykere igjen etter en stund :)

Mine har alltid ligget rett på skinnet og brukt det hele året, men da de korthårede skinnene.

Rett på ulla! :-) lillegutt ligger på den i kuvøsa nå ❤

I utgangspunktet kan du nok bruke skinnet hele året. Personlig syntes jeg at det ble for varmt for jentene mine på sommeren og tok dem bort da, men det er smak og behag. Jeg gjorde også som det har blitt nevnt over her at jeg la barna rett på ulla med kun en gulpeklut under hodet. Jeg puttet også skinnet litt i tørketrommelen for å myke opp skinnsiden. Lykke til!

Jeg synes de korthåret har vært best. Prøvde langhåret til minstejenta, men hun fikk hår i munnen hele tiden! Dessuten fikk hun også hår i hendene! Byttet til et korthåret skinn og problemet var borte!

Mente jeg hadde hørt noe om langhåret/korthåret lammeskinn og fant det igjen på nettsidene til landsforeningen uventet barnedød (får av en eller annen grunn ikke til å klippe/lime nettadressen)

Det står i alle fall at det er en økt risiko for krybbedød dersom spedbarnet sover på langhåret saueskinn. Dette gjelder bare dersom barnet snur seg over på magen og blir liggende med nesen ned i ullen.

Liker ikke å referere til skremsel, men kan jo være greit å vite.

Last edited:
Anbefaler de fra nøstebarn. De er fantastisk gode, og av veldig bra kvalitet! Har brukt de til de to eldste, og kal kjøpe ett til den lille nå.

Jeg har kun til vognen, en lammeskinnpose. Der kommer han til å ligge direkte på skinnet ihvertfall, tenker å kjøpe til å ha I voggen, da korthåret.

Sniker litt fra september, jeg bruker lammeskinnet hele året og tilogmed til syden :) er i syden i desember mnd så er ikke så varmt da:)

Til storesøster har jeg hatt jeg lammeskinn i vognen helt til nå faktisk. I sengen hadde jeg lammeskinn i begynnelsen, men jeg husker faktisk ikke hvorfor jeg tok det bort? Var korthårete begge steder :) Til lillebror i magen har jeg kjøpt et litt dyrere medisinsk lammeskinn som jeg tenker han skal få ligge rett på i sengen :)

Da er saueskinn fra Nøstebarn bestilt :D takk for alle tips!

De sier fra Nøstebarn at vi ikke trenger å vaske saueskinnet og klærne før bruk da de kun bruker naturlig ull osv, men hva hadde dere gjort? Tenkte at vi bare kan lufte det :) det er jo klart at saueskinn ikke akkurat blir like fint etter vask, så går det å unngå blir jeg glad, men han skal jo ligge rett på skinnet i vuggen!

Back
Topp