Samvær, kreve dops test?

Janet.o

Første møte med forumet
Hei, kjære flotte mammaer og pappaer.

Nå har det seg slik at jeg og BF ikke er sammen. Bakgrunnen vår er litt rotete- vi prøvde å være et par men det bare fungerte ikke og jeg mistet alt av følelser. Jeg gikk fra han da guttungen var 3.5-4 mnder. Kort fortalt uten ekstremt mye detaljer;

Fra fødsel til nå (10mnd) holdt barnefar guttungen en til tre ganger på sykehuset. Det er liksom ikke hans ansvar før babyen krabber å går, har han alltid sakt. Og med ingen hjelp fra hans side, hvor han også har jobbet offshore 80% av tiden vi var sammen så hadde han ingen kjennskap til sitt barn. Ikke var det hjelp å få økonomisk hvor ting ble delt på utenom de store tingene son vogn, bilsete osv. Ikke orker han å hjelpe til i huset heller. Det ble veldig mye stress for meg til slutt. Jeg måtte ut. Jeg har alene ansvar for guttungen. Vi hadde forskjellig adresse da han ble født. Han krevde 50/50 fra 4mnder og de skulle deles med 3 uker hver på en fullammende baby som blå nektet flaske, og annen føde enn pupp. Jeg sa så klart nei og grunnet hele situasjonen fikk han 1time en gang i uka for å møte sønnen. Som han ei heller opprett holdt 100%, ikke respekterte han guttungen når han sov osv heller. Aldri spurt meg en enste gang om hvordan sønnen har det, hvordan utviklingen går eller noe som helst. Aldri.

Idag fikk jeg en melding av en venninne, hun spurte om en person var barnefar. Det stemte. Kjente igjen ansikt og bakgrunnen. Da fikk jeg vite at han var med folk som driver på med hard dop. Nå bor vi 8 timer unna grunnet anbefaling av psykolog, helsesøster, lege og advokat. Men han ønsker jo selvsagt å se sin sønn når enn det passer han. Han har tidligere hatt en bakgrunn med rus, hvorvidt dette er kjent for det offentlige aner jeg ikke. En periode var han litt på kjøret med både alkohol- og dop. Mistet lappen i 2 år grunnet fylle kjøring dagen der på, og nå får jeg altså beskjed om at han har begynt å omgå disse kretser nok en gang.

Akkurat nå er det ikke snakk om samvær alene, det er 8 timer unna og gutten er ikke et år en gang. Ei heller har barnet kjennskap til far. Men jeg vet med meg selv at jeg hadde aldri sendt mitt barn av gårde til et menneske jeg vet omgås mennesker som ruser seg. Det er sønnen min. Han er hele min verden. Hadde noe gått galt er jeg redd for hva jeg kunne gjort. Uansett, kan jeg på noen som helst måte kreve at BF blir testet for dop før evt samvær uansett om jeg skal være til stede under samvær? Og evt, hvordan går jeg frem om dette?

Jeg mener ikke å være vanskelig, ei heller å nekte samvær. Men det er snakk om barnet mitt som betyr alt for meg. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal havne i unødvendige situasjoner, ei heller orker jeg å tenke på hvis om at, hva da? Barnet mitt har et krav på trygghet og omsorg som ikke svikter. Han har krav på rusfrie foreldre som tar vare på han. Aldri har jeg brukt dop i noen from selv, utenom en gang i en alder av 16. Røykte hasj, spydde som en gris, dårligere enn tidenes værste hangover og dermed heller aldri rørt det siden.

På forhånd; tusen takk for at du tok deg tid til å lese, jeg setter utrolig pris på svar / hjelp. :)
 
Jeg ville kontaktet barnevernet.
 
Ser du har kontakt med advokat, det er veien å gå. Barneverntjenesten regulerer ikke samvær :)
 
Ser du har kontakt med advokat, det er veien å gå. Barneverntjenesten regulerer ikke samvær :)
Litt gammel post, men ville bare korrigere litt. Det er sant at bv ikke regulerer samvær i utgangspunktet, men når det er så alvorlige ting i bilde som narkotika, er det lurt å blande inn bv og de hadde stoppet samvær.
 
Litt gammel post, men ville bare korrigere litt. Det er sant at bv ikke regulerer samvær i utgangspunktet, men når det er så alvorlige ting i bilde som narkotika, er det lurt å blande inn bv og de hadde stoppet samvær.

Det har de ikke myndighet til, barnevernet kan si at det er mors ansvar å skjerme barnet fra samvær med far. Og at hvis det er vanskelig må hun få midlertidig forføyning fra advokat. Barnevernet styrer ikke etter loven som omfatter samvær og kan derfor ikke fatte vedtak deretter.

Så jeg står for posten min, og mener den er riktig :)
 
Det har de ikke myndighet til, barnevernet kan si at det er mors ansvar å skjerme barnet fra samvær med far. Og at hvis det er vanskelig må hun få midlertidig forføyning fra advokat. Barnevernet styrer ikke etter loven som omfatter samvær og kan derfor ikke fatte vedtak deretter.

Så jeg står for posten min, og mener den er riktig :)
Det er ikke feil, ikke vedtak, men de kan uttale seg og gir anbefalinger, ja. :)
 
Back
Topp