Sniker fra september. Trygg samsoving (fast, ren madrass, egen dyne som er liten og lett, ingen risiko for å falle ned eller bli klemt, ingen rus / medisiner) er gunstig mtp risikoen for krybbedød. Både fordi det å høre andres sovelyder og kjenne andres pust/puls er med på å stimulere babyens pust (de tar gjerne pauser når de er helt små), og fordi man antar at babyer gir fra seg lyder eller bevegelser som mor vil fange opp hvis hun er nært nok, ved de ekstremt sjeldne tilfellene av krybbedød.
Dessverre er en del av krybbedød-tilfellene koblet til samsoving, men da ikke gjort på en trygg måte. Samsoving er jo normalen i de aller fleste land, men i f.eks USA hvor "idealet" er "selvstendige" babyer som skal sove alene, er samsoving vanligere blant sosioøkonomisk lavere stilte samfunnsgrupper, hvor blant annet rus er en issue. Dermed kommer samsoving dårlig ut på statistikken. Men gjort riktig er det altså det som regnes som absolutt tryggest! Sånn det skisseres i HI virker absolutt trygt.
Vi har en vanlig dobbeltseng og en bedside crib festet på min side. Ligger helt tett inntil hverandre, etter amming hender det og at han sovner på andre siden av meg (i selve vår seng). Storebroren på 3 har en liten pute mellom min og pappan sin, så han har sin plass om han ønsker å komme inn til oss i løpet av natta. Vi våkner stort sett alle fire i samme seng

storebroren sov og i bedside crib (dvs vanlig sprinkelseng med en vegg avkobla, funka helt likt) fram til han var nesten ett år. Har aldri trengt å ta noen "kamper" med legging eller nattestid. Sover godt og legger seg lett også på nye steder og av andre enn oss.