Samsoving

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Hvorfor er samsoving forbundet med risiko for krybbedød? Jeg har hatt lillegutt ved siden av meg i sengen halve natten. Det er fantastisk! Slippe vognbagen. Vi har en ganske fast madrass og han ligger åpent midt i sengen. Like åpent som i sprinkelsengen. Tenkte å fortsette å la han sove der istedenfor å kjøpe en bedside crib, siden han allerede er over 3 mnd. Mannen får bare sove på gjesterommet en stund til :p Men hvis samsoving ikke er helt trygt så får det bli sprinkelsengen igjen.

Jeg spurte etter dette på helsestasjonen. De sa at samsoving var helt fint, men at lille skulle bruke egen dyne. Her ligger far sammen med oss, men han har godt sovehjerte da! Jeg synes det er så kos å ha henne mellom oss <3

Her samsoves det hele natten, pappa'n sover på gjesterommet. Håper vi snart kan få henne over i egen seng, men tror ikke det funker helt ennå. Hun må sovne med puppen i munnen på kvelden, og våkner med en gang hvis vi prøver å flytte på henne. Det er koselig å sove sammen med lille jenta mi, men hadde vært digg om jeg også fikk sove litt godt snart :dead:

Vi samsover med lille mellom oss :) Synes det er så utrolig koselig å holde henne i hånda gjennom natta, jeg elsker å ha henne så nært ❤️ Ser de gir ut ulik informasjon rundt omkring; noen sier samsoving øker risiko, andre sier det minsker :p Jeg tenker at det går fint, det er jo så naturlig som man får det at lille skal sove nært mor, bare man følger retningslinjene :)

Her er helsestasjonen ute tidlig å spør ang samsoving og ønsker at babyer skal kunne sove for seg selv. Har ikke spurt ang hvorfor.

Vår lille sover i seng ved siden av oss, men får ligge å amme på høyre puppen av og til og da sover vi sammen frem til vi skal stå opp.

Pappa'n snuser så hun får ikke amme/sove på min venstre side.

Natt til tirsdag så kom storebror inn når jeg skulle amme på høyresiden. Da endte det opp med 4 stk i senga, en dobbel dyne, en enkel dyne og en babydyne <3 Familielykke og flokk følelsen var så god de to timene frem til vi skulle stå opp.

Her sover lille sammen med oss, og han har ligget i samme seng som meg 80% av tiden, siden han var nyfødt. Det har gått helt strålende, og vi begge to sover best sammen :Heartblue

Sniker fra september. Trygg samsoving (fast, ren madrass, egen dyne som er liten og lett, ingen risiko for å falle ned eller bli klemt, ingen rus / medisiner) er gunstig mtp risikoen for krybbedød. Både fordi det å høre andres sovelyder og kjenne andres pust/puls er med på å stimulere babyens pust (de tar gjerne pauser når de er helt små), og fordi man antar at babyer gir fra seg lyder eller bevegelser som mor vil fange opp hvis hun er nært nok, ved de ekstremt sjeldne tilfellene av krybbedød.

Dessverre er en del av krybbedød-tilfellene koblet til samsoving, men da ikke gjort på en trygg måte. Samsoving er jo normalen i de aller fleste land, men i f.eks USA hvor "idealet" er "selvstendige" babyer som skal sove alene, er samsoving vanligere blant sosioøkonomisk lavere stilte samfunnsgrupper, hvor blant annet rus er en issue. Dermed kommer samsoving dårlig ut på statistikken. Men gjort riktig er det altså det som regnes som absolutt tryggest! Sånn det skisseres i HI virker absolutt trygt.

Vi har en vanlig dobbeltseng og en bedside crib festet på min side. Ligger helt tett inntil hverandre, etter amming hender det og at han sovner på andre siden av meg (i selve vår seng). Storebroren på 3 har en liten pute mellom min og pappan sin, så han har sin plass om han ønsker å komme inn til oss i løpet av natta. Vi våkner stort sett alle fire i samme seng :) storebroren sov og i bedside crib (dvs vanlig sprinkelseng med en vegg avkobla, funka helt likt) fram til han var nesten ett år. Har aldri trengt å ta noen "kamper" med legging eller nattestid. Sover godt og legger seg lett også på nye steder og av andre enn oss.

Han sover i vugga vedsiden av meg fra kvelden og til en gang mellom 5-7 om morgenen. Da tar jeg han opp i senga for amming og ofte sovner vi igjen en time eller to :) Koselig, og han har egen dyne og ligger mellom oss. Eller mest klistret oppi brystet mitt selv om han ikke lenger spiser. Ganske slitsom stilling for meg, men duuuu så koselig :) Prikker mannen i ryggen eller rompa for å si at lillemann er i senga. Greit at han er klar over det, men han er ikke så interessert i pappaen om jeg er der også :p Synes det var mer skummelt med å gjøre dette da han var veldig liten. På sykehuset ville de at vi skulle ha han i vår seng første natt og gi mest mulig pupp. Hadde så vondt og senga var så liten. Sov to timer.... Pappaen og lillevenn sov mer :p Natta før fødsel sov jeg også kun 4 timer, så helt i underskudd på søvn. Deilig at han sover over nå! :)

Back
Topp