samsoving...

chrispoo

Betatt av forumet
er det virkelig så mange som gjør det ?? Leste ett innlegg akkurat på nette, og var utrolig mange som klaga på at de ikke får barnet til og sove i egen seng, når de har holdt på med samsoving fram til barnet er 5-6 mnd og sånn, jeg vil si at det er ikke så rart de sliter da med og venne barna til senga si... 

Jeg har aldri hatt noe samsoving med jentene mine, og de har alltid sovi i sin seng, aldri vært noe problem, fra før de ble 3 mnd sov de hele nattaen liksom. 

jeg har hatt de ved siden av senga mi på mitt rom så har hatt kontroll, men aldri i senga mi, kan skje så utrolig mye farlig mens du sover ihvertfall når de er så små. 

Så helt fra begynnelsen av har de sovet i sin egen seng, og på mitt rom til de nærmer seg året. 
Aldri hatt noen problemer på nattaen, de har sovet over 12 t i løpet av nattaen liksom.... 

Er ikke meninga og tråkke på noens tær hvis jeg gjør det, hadde bare noe på hjerte jeg ville lufte :) 

Ikke alle som er like heldige med at barna sover rundt fra de er veldig små. Da er det veldig lett og velge samsoving så alle får en god natts søvn + at det er utrolig koselig :)

Vi samsov en god stund, og vi alle elsket det! Kommer til å gjøre det samme med lillebror også :) Det trenger ikke å være farlig å samsove, bare man følger "reglene" og gjør det trygt ;)

Jeg er FOR samsoving :)

MiniBolle2012 skrev:
Ikke alle som er like heldige med at barna sover rundt fra de er veldig små. Da er det veldig lett og velge samsoving så alle får en god natts søvn + at det er utrolig koselig :)

Vi samsov en god stund, og vi alle elsket det! Kommer til å gjøre det samme med lillebror også :) Det trenger ikke å være farlig å samsove, bare man følger "reglene" og gjør det trygt ;)

greit nok det :) er ikke i mot samsoving, så lenge man følger reglene, : p men og sitte og ikke skjønner hvorfor ikke ungen sover i sin egen seng, det er noe annet : p 

chrispoo skrev:

MiniBolle2012 skrev:

greit nok det :) er ikke i mot samsoving, så lenge man følger reglene, : p men og sitte og ikke skjønner hvorfor ikke ungen sover i sin egen seng, det er noe annet : p 

Noen unger venner seg fort til med å sove alene i sin egen seng fra ung alder, mens andre trenger litt tid. Da vil ikke jeg være streng med ungen når den er 3 mnd og gjøre til at hele familien får lite søvn. Men å ikke prøve å legge ungen i egen seng bare for å samsove ser jeg ikke vitsen med om man skal klage nei ;)

Mennesker er flokkdyr så det ligger i vår natur å sove sammen. Er jo ikke rart barna vil sove sammen med foreldrene når foreldrene sover sammen. Jeg syns iallefall det er litt stusselig å sove alene..

MiniBolle2012 skrev:

chrispoo skrev:

MiniBolle2012 skrev:

Noen unger venner seg fort til med å sove alene i sin egen seng fra ung alder, mens andre trenger litt tid. Da vil ikke jeg være streng med ungen når den er 3 mnd og gjøre til at hele familien får lite søvn. Men å ikke prøve å legge ungen i egen seng bare for å samsove ser jeg ikke vitsen med om man skal klage nei ;)

nei ikke sant : ) 

Her har vi heller aldri hatt samsoving og har heller ikke hatt noe rpoblem med at ungene sover i sin egen seng eller eget rom
Jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier om samsoving så vi turte rett og slett ikke. Barn som hadde trillet mellom madrassen og vegen og blitt kvalt, barn som en av foreldrene hadde algt seg over så barne døde, barn som hadde sklid mellom sengegavel og madrass og en del andre tilfeller.

Men kladrer heller ingen som er for samsoving siden det er et valg foreldrene velger selv

bondekone skrev:
Her har vi heller aldri hatt samsoving og har heller ikke hatt noe rpoblem med at ungene sover i sin egen seng eller eget rom
Jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier om samsoving så vi turte rett og slett ikke. Barn som hadde trillet mellom madrassen og vegen og blitt kvalt, barn som en av foreldrene hadde algt seg over så barne døde, barn som hadde sklid mellom sengegavel og madrass og en del andre tilfeller.

Men kladrer heller ingen som er for samsoving siden det er et valg foreldrene velger selv

sånne fortellinger jeg oxo har hørt derfor jeg aldri har gjort det, mest oxo får jeg sovna med hun eldste mens jeg amma, heldigvis våkna jeg føre jeg i det hele tatt hadde lea på meg en mm, så har aldri liggi i senga og amma engang siden, og selv om hun minste nå hadde kolikk de 2 første mnd la vi aldri hun i senga, la hun i vugga, og hun elska sprinkel senga når hun fikk den nå, og sover så bra i den. aldri hatt noen sånne søvn problem siden kolikken :) 

Jeg samsov med lillegutt til han var 6 uker gammel, og håper på å gjøre det denne gangen også. Hadde senga helt inntil veggen, og så lå han mellom meg og veggen med egen dyne såklart. 
For oss var det en helt fantastisk start, jeg følte det helt unaturlig å legge ham fra meg den første tiden. Var aldri bekymret for sikkerheten hans, jeg har aldri vært en urolig sover i utgangspunktet, og denne tiden sov jeg utrolig lett. Samtidig tror jeg aldri jeg har sovet bedre noen gang..
Var helt fantastisk! :)

Da har du vært heldig med barna. Marius sov i egen seng fra han kom hjem fra sykehuset til han var ca 5 mnd gammel. Fra han var ca 3 mnd gammel begynte han å våkne mye oftere enn de 2-3 gangene han pleide, og da han var 5 mnd våknet han hele 15-20 gg hver natt. Vi var så utslitt at vi forsøkte samsoving. Dette var eneste måte å overleve på egentlig. Når vi samsov våknet han bare 4-5 ganger om natten. 

Vipsis skrev:
Jeg samsov med lillegutt til han var 6 uker gammel, og håper på å gjøre det denne gangen også. Hadde senga helt inntil veggen, og så lå han mellom meg og veggen med egen dyne såklart. 
For oss var det en helt fantastisk start, jeg følte det helt unaturlig å legge ham fra meg den første tiden. Var aldri bekymret for sikkerheten hans, jeg har aldri vært en urolig sover i utgangspunktet, og denne tiden sov jeg utrolig lett. Samtidig tror jeg aldri jeg har sovet bedre noen gang..
Var helt fantastisk! :)

det er bra : )  

Livet med barn er jo ikke akkurat svartt/hvitt med tanke på soving og hva som passer.
Alle barn er ulike individer, med ulike behov.

Jeg skulle aldri i verden samsove...

Og vi samsov leeeeenge.
Jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle ha et barn med korte pustestans om natten, som jeg lå og hørte på da hun lå inntil meg.
Eller at hun ikke klarte å sovne skikkelig pga store polypper og væske i mellomøret, og at det da hjalp med nærheten vi kunne gi.

Selvsagt var det en utfordring da hun etter hvert skulle over i egen seng, men alternativet var hylskriking i timesvis pga smerter, så da hun endelig ble operert 15 mnd gammel så var det i hvert fall en faktor mindre å tenke på som vanskeliggjorde det å sove alene.

Jordmødre anbefaler faktisk samson den første tiden. Og jeg syns ikke det er så rart.
Her har lille ligget inni magen din i 9 mdr og så er han eller hun plutselig på egen hånd.

Lillemor her er en uke gammel og sover aller aller best helt tett inntil meg. Etter hvert blir hun lagt i seng, men akkurat nå skal vi begge få kose oss.

Har praktisert samson med alle mine tre, og det var ingen problem å legge ungene på eget ROM når den tiden kom. Vet ikke ennå med lillemor da, men krysser fingrene for at vi får det.til også.

Og når det gjelder alt det farlige som kan skje? Ikke mer enn alle andre steder. Det anbefales at man lar barnet sove under egen dyne, mor og far må være rusfri og ikke røyke. Følger man disse reglene er det trygt.

hissigproppen skrev:
Livet med barn er jo ikke akkurat svartt/hvitt med tanke på soving og hva som passer.
Alle barn er ulike individer, med ulike behov.

Jeg skulle aldri i verden samsove...

Og vi samsov leeeeenge.
Jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle ha et barn med korte pustestans om natten, som jeg lå og hørte på da hun lå inntil meg.
Eller at hun ikke klarte å sovne skikkelig pga store polypper og væske i mellomøret, og at det da hjalp med nærheten vi kunne gi.

Selvsagt var det en utfordring da hun etter hvert skulle over i egen seng, men alternativet var hylskriking i timesvis pga smerter, så da hun endelig ble operert 15 mnd gammel så var det i hvert fall en faktor mindre å tenke på som vanskeliggjorde det å sove alene.

det er greit nok, de har sikkert en grunn til og gjøre det, jeg sier ikke at jeg er imot det, men at de IKKE skjønner hvorfor ungen ikke vil sove i sin egen seng er noe helt annet. og poenget var ikke grunnen til folk gjør det, men at de ikke skjønner hvorfor barna ikke vil sove i sin egen seng. 

jeg sier ikke at det er noe feil med samsoving, jeg ville bare aldri gjort det selv bare. 

kanskje litt dumt å påstå at det kan skje utrolig mye farlig når man sover?? Spesielt om du aldri har samsovet med barnet ditt, så vet du jo faktisk ikke engang hvordan det er.
Her har jeg samsovet en god del med min eldste. Han er en gutt som har veldig stort behov for nærhet, og trygghet, og jeg har ikke hatt noe problem med å gi han det.
Jeg sover derimot ikke like godt når han sover med meg, fordi han tar så stor plass av sengen, og jeg ligger litt på vakt, og våkner for den minste bevegelse. Har aldri rullet over han, eller opplevd noen farlige ting når han har sovet med meg.
Samsoving er helt ok så lenge ingen av foreldrene røyker eller snuser. Babyen må også ha egen dyne når den skal samsove, for å ikke bli for varm.
Det går fint å legge en ekstra liten madrass i sengen sin, dersom man er redd for å rulle over babyen.

Om ungene våknet for pupp i 5-6 tiden, så dro jeg de bare opp i senga fra vogga og kobla de på puppen og samsov til vi våknet igjen i 10 tiden. deilig :)

Men nå har det heller ikke hvert noe problem å legge dem i egen seng på eget rom når de vokste fra vogga si og slutta med puppen :)

Men å samsove i en alder av 5 år blir litt drøyt.Og spesielt fra hele nattan og ikke bare de få timene før man selv skal opp.

Nå hender det 2 åringen vår må opp å tisse i 5-6 tiden på morran og da vil hun inn til oss og hva gjør jeg ikke for 2-4 timer mer søvn :) men å legge barna i foreldre senga fra 19 tiden er noe drøyt syns jeg. jeg hadde ikke gjort det her, da måtte de ha hvert en plage tror jeg.

Vi kommer nok ikke til å samsove pga. at sambo røyker. Føler at ungen er mindre utsatt i sin egen seng på min side av sengen.

Samsov kun de første mnd.. men sov dårlig jeg.. så fra hun var ca 3 mnd sov hun i egen seng.. og sov "hele" natten.. de kaller det i alle fall hele natten når hun sov i ca 7 timer

Jeg prøvde å tvinge vesla mi til å sove ved siden av meg, men ikke snakk om!! Hu ble illsint og klikka helt.. Så her har hun sovet i egen seng helt fra fødselen. Synes det hadde vært utrolig koselig om hu ville sove med oss.
Hun flyttet forøvrig på eget rom når hun var ett år, og det var ikke noe problem :)

Men sånn egentlig er det jo greit å slippe å slite med å få henne til å sove i egen seng, hører om flere som sliter med det så.

Back
Topp