Samsoving.

hb77

Elsker forumet
Dere som samsov med babyen, gjør dere det ennå? Hvordan fungerer det for dere nå, og hva er planene fremover? [:)] Her sov hun først i egen seng, så samsov vi en lang periode pga diverse problemer, og nå sovner hun i senga si eller i senga vår. Sovner hun i senga vår bærer vi henne over i senga si når vi legger oss eller litt før, og så sover hun der en stund. Ender alltid med samsoving igjen etter amming på natta. [:)]

vi samsover ikke lenger nå.
han sover fint i sin egen seng nå. men tar han over hvis jeg blir utlsitt av å putte inn smokken eller ordne helseteppet. da er det som regelt et eller annet. for han kan styre en- to timer i senga fordi han ikke er trøtt lenger, må bæsje, vondt i gommene, eller no.
tilslutt gir jeg opp. men det ikke hver dag, og ikke i nærheten av det heller. så da går det bra. men hvis d hadde vært veldig ofte, hadde jeg skjønt at han bare ville over i senga vår. og mått ta vært strengere.

jeg sover utrolig dårlig når han ligger i senga vår, så jeg klarer som regelt å roe han ned i sin egen nå.
det er deilig med at de er så store nå at man kan "forlange" mer av de [:)]

hadde jeg nattammet ennå hadde jeg fortsatt å lagt han over i senga si.. kanskje en grei tilvenning at hun ligger i egen seng hele natten før dere avvenner henne med nattmat.. ? bare en tanke... for vi gjorde det slik før vi begynte med avvenninge, helsesøster sa at vi styra for mye med å ta han opp i senga vår og gi mat, og dermed resulterte det i at han kvikna til av dte. og ville ikke sove mer, også ble det en vane å våkne hele tiden. fordi han fikk mat og kos [:)]

Samsov i ca 3 mnd,og etter det har hun sovet i sin egen seng[:)]
Men d hender at hun kommer over i senga mi for pupp på natta og da er det ofte at jeg glemmer å legge henne tilbake[:D][8|] men det e heldivis ingen protest viss hun ikke får sove hos meg,så hun er ikke avhengi[8D]

Her samsov me fram til han var ca 4 mnd. No hender det me søv i lag på dagen, og av og til om morgonen for at han skal sova litt lenger[;)] Ein sjelden gang tar eg han oppi senga om natta, men da må det vera nåke spesielt. Syns det er kjempekos å samsove, men blir heilt ødelagt i rygg/nakke/skuldre viss det blir for lenge[:D]

har sove hos meg nesten helt til no... grunnen til at det ble slutt var fordi bare PLUTAELIG en "morgen" ålte han seg (hadde ikke vist noe antydning i det hele tatt til at det kom til å skje) mot kanten når jeg sov uten at jeg merket det så datt han i gulve (heldig hvis ikke høyt) så fra den dagen får han aldri sove i senga mi mer før han kan gå å komme fin opp å ned selv..

men må jo si at jeg får MYE mere energi etter en nattsøvn helt alene :p så vi begge sover mye bedre å er i bedre humør så var nok på tide å "skille lag" på natten :P

ORIGINAL: girlypai

han sover fint i sin egen seng nå. men tar han over hvis jeg blir utlsitt av å putte inn smokken eller ordne helseteppet. da er det som regelt et eller annet. for han kan styre en- to timer i senga fordi han ikke er trøtt lenger, må bæsje, vondt i gommene, eller no.
tilslutt gir jeg opp. men det ikke hver dag, og ikke i nærheten av det heller. så da går det bra. men hvis d hadde vært veldig ofte, hadde jeg skjønt at han bare ville over i senga vår. og mått ta vært strengere.

jeg sover utrolig dårlig når han ligger i senga vår, så jeg klarer som regelt å roe han ned i sin egen nå.

hadde jeg nattammet ennå hadde jeg fortsatt å lagt han over i senga si.. kanskje en grei tilvenning at hun ligger i egen seng hele natten før dere avvenner henne med nattmat.. ? bare en tanke... for vi gjorde det slik før vi begynte med avvenninge, helsesøster sa at vi styra for mye med å ta han opp i senga vår og gi mat, og dermed resulterte det i at han kvikna til av dte. og ville ikke sove mer, også ble det en vane å våkne hele tiden. fordi han fikk mat og kos [:)]

Jeg sover egentlig ganske godt når jeg har henne i senga vår. Da slipper jeg å stå opp for å putte inn smokken o.l. [:)] Jeg har i perioder vanskelig for å sovne, og da er det greit å ikke stå opp så jeg blir helt våken.
Har prøvd mange ganger å flytte henne over i senga si etter amming, og det resulterer nesten hver gang at hun våkner, og ligger våken et par timer. Derfor hun får ligge hos oss etter amming, for da sover hun. [:)] Skal nok få en ordning på det etterhvert, men jeg er nødt til å ha mer energi før jeg går i gang med noe sånt. Selv om jeg legger meg tidlig og hviler/sover når hun sover på dagtid blir det for lite søvn på meg for tiden.

ORIGINAL: Hege91

Samsov i ca 3 mnd,og etter det har hun sovet i sin egen seng[:)]
Men d hender at hun kommer over i senga mi for pupp på natta og da er det ofte at jeg glemmer å legge henne tilbake[:D][8|] men det e heldivis ingen protest viss hun ikke får sove hos meg,så hun er ikke avhengi[8D]

Så deilig at hun sover godt i sin egen seng da. [:)] Her kan hun også det, men er hun urolig sovner hun mye fortere inntil brystet mitt.

ORIGINAL: sogn78

Her samsov me fram til han var ca 4 mnd. No hender det me søv i lag på dagen, og av og til om morgonen for at han skal sova litt lenger[;)] Ein sjelden gang tar eg han oppi senga om natta, men da må det vera nåke spesielt. Syns det er kjempekos å samsove, men blir heilt ødelagt i rygg/nakke/skuldre viss det blir for lenge[:D]

Det er ikke alltid så gode sovestillinger vi får med en baby i senga. Jeg ligger ofte helt på tuppen av senga, for snuppa kryper etter meg, skal sove inntil. Så jeg ligger ofte på skjeve i senga, med føttene bort til føttene til samboeren min, slik at jeg ikke skal falle ut. Heldigvis sover jeg godt sånn på skjeve. [:)] Ligger og ammer på dagtid også jeg, og da hender det ofte at jeg sover sammen med henne etter ammingen. Hun sover nesten alltid lurene sine i senga vår. [:)]

ORIGINAL: Jeiranne

har sove hos meg nesten helt til no... grunnen til at det ble slutt var fordi bare PLUTAELIG en "morgen" ålte han seg (hadde ikke vist noe antydning i det hele tatt til at det kom til å skje) mot kanten når jeg sov uten at jeg merket det så datt han i gulve (heldig hvis ikke høyt) så fra den dagen får han aldri sove i senga mi mer før han kan gå å komme fin opp å ned selv..

men må jo si at jeg får MYE mere energi etter en nattsøvn helt alene :p så vi begge sover mye bedre å er i bedre humør så var nok på tide å "skille lag" på natten :P

Uff, så skummelt. Godt det ikke var langt ned fra senga. Må nok snart slutte med samsovingen vi også, for hun blir mer og mer mobil nå. [:)]

Vi jobber med å avvenne mor og baby med samsoving for tiden. Vet ikke hvem det er verst for... [8D] Det er vanskelig å være konsekvent når man egentlig vil sove med den varme lille kroppen inntil seg enda man får aldri så vondt i rygg og nakke.

ORIGINAL: hb77

Jeg sover egentlig ganske godt når jeg har henne i senga vår. Da slipper jeg å stå opp for å putte inn smokken o.l. [:)] Jeg har i perioder vanskelig for å sovne, og da er det greit å ikke stå opp så jeg blir helt våken.
Har prøvd mange ganger å flytte henne over i senga si etter amming, og det resulterer nesten hver gang at hun våkner, og ligger våken et par timer. Derfor hun får ligge hos oss etter amming, for da sover hun. [:)] Skal nok få en ordning på det etterhvert, men jeg er nødt til å ha mer energi før jeg går i gang med noe sånt. Selv om jeg legger meg tidlig og hviler/sover når hun sover på dagtid blir det for lite søvn på meg for tiden.

åja. skjønner! [:)] så lenge dere begge sover bedre når dere samsover, så må vel det være bedre slik dere har det nå.
da er det liksom ingen vits å avvenne henne med det, for som du sier. legger du henne over i senga etter amming, så våkner hun og holder det gående.. og det er unødvendig.

skønner a det blir for lite søvn selvom du prøver å igjen noe av det på dagtid. jeg har gitt det opp. for jeg bruker så lang tid på å sovne, så når jeg har klart å sovne våkner lillegutt.
har aldri klart å finne søvnen lett... den må finne meg, og det tar sin tid [8D]

ja ta kampen når dere har nok energi. for den kampen krever mye av dere! halveis fungerer ikke.. for da er de bare forgjeves. [:)]

Han sovner som regel i vår seng, flytter han over i sin egen.
Han ligger i senga med meg fra morran av i noen timer.

Skulle så gjerne ha samsovet, men hun vil ikke [:(] Nekter faktisk!
Så her har hun sovet i sin egen seng siden hun ble født..

Jeg har vært redd for å samsove fra starten av. Fryktet babyen skulle havne under dynen min og ikke få nok frisk luft, at det skulle bli for varmt å ligge så tett inntil oss (m tanke på krybbedød) og mange flere grunner.. Men vi samsov visst likevel hehehe jeg ammet liggende om natten og ofte så sovnet vi begge to og ble liggende slik. Jeg synes samsoving er sååå deilig og koselig. Men jeg får problemer med nakke og rygg så jeg har vært nødt til å slutte. Dessuten er babyen begynt å åle seg framover så jeg tør ikke ta sjansen lenger.. men jeg gjør det nok neste gang også ;-)

Her har vi aldri samsovet.. har hendt når hun var mindre at jeg tok henne oppi vår seng på morningen og sov en times tid til, men ikke på natta..

ORIGINAL: KajsaKrabat

Vi jobber med å avvenne mor og baby med samsoving for tiden. Vet ikke hvem det er verst for... [8D] Det er vanskelig å være konsekvent når man egentlig vil sove med den varme lille kroppen inntil seg enda man får aldri så vondt i rygg og nakke.

Hehe. Sånn er det nok her også, jeg synes jo bare det er kos å samsove, selv om jeg må ligge på skjeve halvveis utafor senga. [:D] Har ikke lyst til å avvenne meg selv ennå, men må nok snart når hun begynner å krabbe...

ORIGINAL: hb77

åja. skjønner! [:)] så lenge dere begge sover bedre når dere samsover, så må vel det være bedre slik dere har det nå.
da er det liksom ingen vits å avvenne henne med det, for som du sier. legger du henne over i senga etter amming, så våkner hun og holder det gående.. og det er unødvendig.

skønner a det blir for lite søvn selvom du prøver å igjen noe av det på dagtid. jeg har gitt det opp. for jeg bruker så lang tid på å sovne, så når jeg har klart å sovne våkner lillegutt.
har aldri klart å finne søvnen lett... den må finne meg, og det tar sin tid [8D]

ja ta kampen når dere har nok energi. for den kampen krever mye av dere! halveis fungerer ikke.. for da er de bare forgjeves. [:)]

Så tråki at du ikke får sovet noe på dagtid hvis du har behov for det. Men det er ikke lett å sove på kommando... Her sover vi første luren kl 8 på morgenen, og da sover jeg gjerne litt lenger enn snuppa, jeg bare våkner og gir henne en leke, og så ligger jeg og dupper av en stund til før vi står opp igjen. Men det går ikke når hun begynner å krabbe. [:)]

ORIGINAL: FrkLettpåtå

Åj.. Trodde ikke slikt ble gjort når barna er blitt så store... Her sov lille jenta vår sammen med oss den første mnd, da fikk jeg både kjeft og ble mast på at jeg måtte venne jenta mi til å sove i egen seng. Husker jeg ble lei meg og sint for at folk maste så, spesielt svigerfamilien.
Da hun var fylt 2 mnd la jeg henne i hennes egen seng. Ble tungvint for meg å måtte opp å amme henne om natta og jeg slet med underlivet i 3 mnd etter fødselen, (et klipp som ikke ville gro). Men pga all maset gjorde jeg det slik.

Det har hendt noen netter at hun ikke har villet sove og da tar jeg henne opp og legger henne sammen med oss og hun får ligge der til hun sovner. Så bærer jeg henne i sengen sin.. I dag driter jeg lang mars i hva familien måtte mene om den saken, men i barselstia tok jeg meg veldig nær av alt og trodde jeg gjorde mye feil når folk maste sånn.. I dag vet jeg bedre..

Jenta mi ligger i sin egen seng men i vårt rom, kommer til å ha henne der en stund til tror jeg [;)]

Uff, så dumt at andre må fortelle oss hva vi skal og ikke skal gjøre. Mye av grunnen til at vi startet med samsoving her var fordi hun sov lite (hun hadde smerter, hjalp etter behandling hos kiropraktor). Det ble mye amming for å få henne til å sove. Og så har jeg seneskjedebetennelse i håndleddene, så jeg ville ligge å amme for å avlaste dem, og da ble det naturlig å samsove. [:)]

ORIGINAL: Thep1

Han sovner som regel i vår seng, flytter han over i sin egen.
Han ligger i senga med meg fra morran av i noen timer.

Det er kos. Før hadde vi hele senga etter samboeren min sto opp og dro på jobb, og vi sov et par timer, men nå våkner snuppa før vekkerklokka ringer, hehe. [:D]

ORIGINAL: BølleBella

Skulle så gjerne ha samsovet, men hun vil ikke [:(] Nekter faktisk!
Så her har hun sovet i sin egen seng siden hun ble født..

Noen barn vil visst ikke kose like mye som andre. Skjønner at du gjerne skulle samsovet. Du får se det positive, at du slipper å jobbe med å få henne til å sove i egen seng. [:)]

Back
Topp