Samsoving vrs egen seng

Her sov hun i egen seng i starten. Med smokk. Men da sov hun jo bare maks 2 timer om gangen. Så begynte hun å sove lenger om natten, men nektet smokk. Nå sover hun i sengen med meg og nekter noe annet. Uten smokk. Det har hun gjort siden hun var 4 mnd. og er nå 5 mnd. Men før måtte jeg amme henne i søvn, nå kan jeg legge henne når hun er trøtt og bare ligge ved siden av og stryke/roe ned til hun sovner. Så her har alt snudd flere ganger og fortsetter nok slik.. :shy: Jeg aner ikke hva jeg holder på med, bare følger det hun vil foreløpig :dummy1:

Jeg har vel hatt et par netter der jeg har forsøkt nå siste to ukene med å sitte og amme men så snart jeg legger henne i sengen våkner hun ja. Selv om jeg legger ansiktet ved siden av henne og holder henne i hånden så er det ikke nært nok, noe som er forståelig da. Hun hadde 3-4 netter de første ukene hun lå i den, men endte alltid med at jeg tok henne inntil meg for da roet hun seg.
Jeg tenker om jeg kanskje må prøve noen netter en uke for å se om det vil være bedre for henne, og gi henne tid til å venne seg til å være der kanskje. Men når hun gråter og vil opp til meg/oss så klarer vi ikke la være heller. Det er jo ikke slik at vi venter nr.2 og MÅ ha henne ut av sengen men ville bare prøve for hennes del og evt barnevakt når vi skal i bryllup i sommer.

Nei, da er det ikke enkelt. Jeg hadde nok tatt det veldig sakte og prøvd innimellom å flytte henne litt lenger unna. Ta den tiden dere trenger, som 'stolt mamma' sier. Ingen hast. Plutselig så går det [emoji4]

Her sov hun i egen seng i starten. Med smokk. Men da sov hun jo bare maks 2 timer om gangen. Så begynte hun å sove lenger om natten, men nektet smokk. Nå sover hun i sengen med meg og nekter noe annet. Uten smokk. Det har hun gjort siden hun var 4 mnd. og er nå 5 mnd. Men før måtte jeg amme henne i søvn, nå kan jeg legge henne når hun er trøtt og bare ligge ved siden av og stryke/roe ned til hun sovner. Så her har alt snudd flere ganger og fortsetter nok slik.. :shy: Jeg aner ikke hva jeg holder på med, bare følger det hun vil foreløpig :dummy1:

Det er nok det beste du kan gjør, følg babyen sine signaler [emoji4]
Det jeg har lært fra da storebroren var baby, er ikke hva som "fungerer", men at det som fungerer endrer seg, konstant. Like mye prøving og feiling med lillesøster. Jeg er bare mer avslappet rundt det. Alt går over, på godt og ondt [emoji6]

Slik som jeg har forstått LUB er det et poeng i at babyen ikke skal sove så tungt de første 6 månedene, altså gjerne våkne litt av mor og far osv.

Dine barn tok ikke smokken ? Her har jeg dynket kosekluten i morsmelk så den gir henne iallefall litt kos, trygghet når jeg legger henne.. tommeltotter er nok god å ha ja :happy:
Tusen takk for gode ord!

Nei smokk ville ingen ha. Prøvde x antall typer, men ingen ble godtatt. Jo mer kluten stinker jo bedre er det :yuck::p
Bare hyggelig. Krysset fingrene for bedre netter for dere :)

Nei, da er det ikke enkelt. Jeg hadde nok tatt det veldig sakte og prøvd innimellom å flytte henne litt lenger unna. Ta den tiden dere trenger, som 'stolt mamma' sier. Ingen hast. Plutselig så går det [emoji4]
Sant det :happy:

Sant det :happy:

Nei smokk ville ingen ha. Prøvde x antall typer, men ingen ble godtatt. Jo mer kluten stinker jo bedre er det :yuck::p
Bare hyggelig. Krysset fingrene for bedre netter for dere :)
Hihi stemmer.. fordeler uten smokk og men..

Slik som jeg har forstått LUB er det et poeng i at babyen ikke skal sove så tungt de første 6 månedene, altså gjerne våkne litt av mor og far osv.

Stemmer - og LUB anbefaler også felles soverom ihvertfall første 6 mnd og gjerne første leveår nettopp av den grunn. Lett søvn beskytter mot krybbedød og vi er designet til å tåle det :) Så det skal bli ganske ille før det er usunt. Er jo mye derfor amming og smokk eksempelvis beskytter, fordi det gjør at babyen sover hakket lettere :)

____

Ellers, hvis du kan, så syns jeg det er lettere å følge babyen når hen er KLAR for slike endringer, da går det uten gråt, tilvenning/avvening og styr og fæle kvelder og netter for alle parter. Vi samsover delvis enda, og min er snart to år, han er en veldig nærhetssøkende gutt som ellers er svært aktiv og selvstendig, men på natta har han det best i nærheten av oss. Han sov riktignok endel i bedsidecrib frem til han var 4 måneder, men etter det havnet han helt i vår seng. Fra han var 15 mnd ca begynte vi å legge ham på kvelden på eget rom (ikke plass til egen seng på vårt rom, ellers kunne vi jo tatt det enda mer gradvis tidligere), det gikk problemfritt det. Kommer inn til oss ved første oppvåkning etter at vi har lagt oss - gidder ikke å få ødelagt egen natt med å stå og amme og bysse på rommet hans når vi sover godt sammen, men hadde vi ikke sovet godt sammen hadde vi nok prøvd en annen løsning såklart :) Nattpupp har han fått ved behov, uansett om det var hver halvtime (som når han var 4 måneder), eller han har sovet gjennom natta (som han begynte å gjøre når han bikket et år). Nå er han 22 måneder, og nå har puppen begynt å sove fast hver natt - og det og går helt uten problem. Fordi nå var både jeg og han klare for det. Han klarer lettere å sovne uten pupp (og har knyttet seg til en kosebamse), og når han våkner til og får beskjed om at puppen sover, så snur han seg rundt og sover til morgenen. Det er faktisk ikke nødvendig med søvntrening for at barn skal lære seg å sove, det er jo en milepæl som det å krabbe og gå, så det kommer jo på et eller annet tidspunkt. Hvis man derimot må gjøre endringer pga egen helsetilstand eller at det faktisk blir forstyrret og for lite søvn på barnet, anbefaler jeg sove uten gråt av Pantley, pluss lilleminis. Misvær og Naphaug som mener små spedbarn manipulerer foreldrene sine og forventer hotellservice om de ønsker nattpupp når de er 8 måneder gammel er bare trist, vi har kommet lengre enn som så i kunnskap om barn :) (forøvrig kommer ikke evnen til å bevisst manipulere og lure omverdenen før nærmere skolealder) :)

Håper dere finner en løsning som fungerer :)

Jeg ville ikke ha stresset med det. Eldste er 4.5 år og vil fortsatt sove sammen. Har eget rom og stor seng men liker den tryggheten. Sover ikke sammen med meg hver natt og legger seg altid på rommet sitt om kvelden. Yngste har aldri ville sove sammen med meg så der var jo det greit. Babyer og barn liker tryggheten foreldre gir. Men med eldste så la vi puter og pledd utover gulvet så hvis og når hu datt ned fra senga så skadet hu seg ikke. Ikke altid hu våknet heller.

Back
Topp