Slik som jeg har forstått LUB er det et poeng i at babyen ikke skal sove så tungt de første 6 månedene, altså gjerne våkne litt av mor og far osv.
Stemmer - og LUB anbefaler også felles soverom ihvertfall første 6 mnd og gjerne første leveår nettopp av den grunn. Lett søvn beskytter mot krybbedød og vi er designet til å tåle det

Så det skal bli ganske ille før det er usunt. Er jo mye derfor amming og smokk eksempelvis beskytter, fordi det gjør at babyen sover hakket lettere
____
Ellers, hvis du kan, så syns jeg det er lettere å følge babyen når hen er KLAR for slike endringer, da går det uten gråt, tilvenning/avvening og styr og fæle kvelder og netter for alle parter. Vi samsover delvis enda, og min er snart to år, han er en veldig nærhetssøkende gutt som ellers er svært aktiv og selvstendig, men på natta har han det best i nærheten av oss. Han sov riktignok endel i bedsidecrib frem til han var 4 måneder, men etter det havnet han helt i vår seng. Fra han var 15 mnd ca begynte vi å legge ham på kvelden på eget rom (ikke plass til egen seng på vårt rom, ellers kunne vi jo tatt det enda mer gradvis tidligere), det gikk problemfritt det. Kommer inn til oss ved første oppvåkning etter at vi har lagt oss - gidder ikke å få ødelagt egen natt med å stå og amme og bysse på rommet hans når vi sover godt sammen, men hadde vi ikke sovet godt sammen hadde vi nok prøvd en annen løsning såklart

Nattpupp har han fått ved behov, uansett om det var hver halvtime (som når han var 4 måneder), eller han har sovet gjennom natta (som han begynte å gjøre når han bikket et år). Nå er han 22 måneder, og nå har puppen begynt å sove fast hver natt - og det og går helt uten problem. Fordi nå var både jeg og han klare for det. Han klarer lettere å sovne uten pupp (og har knyttet seg til en kosebamse), og når han våkner til og får beskjed om at puppen sover, så snur han seg rundt og sover til morgenen. Det er faktisk ikke nødvendig med søvntrening for at barn skal lære seg å sove, det er jo en milepæl som det å krabbe og gå, så det kommer jo på et eller annet tidspunkt. Hvis man derimot må gjøre endringer pga egen helsetilstand eller at det faktisk blir forstyrret og for lite søvn på barnet, anbefaler jeg sove uten gråt av Pantley, pluss lilleminis. Misvær og Naphaug som mener små spedbarn manipulerer foreldrene sine og forventer hotellservice om de ønsker nattpupp når de er 8 måneder gammel er bare trist, vi har kommet lengre enn som så i kunnskap om barn

(forøvrig kommer ikke evnen til å bevisst manipulere og lure omverdenen før nærmere skolealder)
Håper dere finner en løsning som fungerer