Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Samsovet med min hele veien. Han er 13.5 mnd. Kommer i dobbeltsenga når jeg legger meg. Brukte babynest i starten. Men fant fort ut at det var mer tungvint
Jeg samsov med mini i 6 mnd. Mye mer praktisk å gi ham fri tilgang til puppen og få sove selv.
Han er 14 mnd nå og havner fortsatt ofte i senga vår om natten.
Så lenge det utføres på en forsvarlig måte er det ikke noe problem å samsove. Hvis du derimot sover tungt er det ikke å anbefale. Jeg endret søvnmønster mens jeg gikk gravid. Før sov jeg som jeg var død hele natten, og våknet ofte ikke av alarmen. Mens jeg gikk gravid sov jeg etterhvert mye lettere, så jeg våknet lett av babyen og.
Vi samsov bare av og til, fordi vi alle sov bedre om vi ikke gjorde det. Men var han urolig eller vi sovna under amming så ble han liggende og det gikk veldig fint
Verste var at jeg flere ganger våkna og febrilsk dytta bort mannen fordi jeg trodde han lå på babyen. Hadde i tåka glemt at jeg hadde lagt han tilbake i senga si
Tenker en må gjøre det baby ønsker
Jeg snakket tilfeldigvis med ei på nyfødtintensiven: Hun anbefalte samsoving på det varmeste på noen premisser:
-baby må ligge i din hodehøyde
-baby må ha egen dyne
-de voksne i senga kan ikke være rusa/syk
-senga må ikke være for smal, type enkeltseng med to voksne
Jeg synes det virker så hjerterått å la en nyfødt som ikke kjenner annet enn mors varme mage ligge alene i en seng...
Om ingen av dere røyker, er beruset eller unngår åla ungen ligge mellom dere går det veldig bra. Dette får du sikkert høre om på sykehuset og av helsesøster. Det er min erfaring.
Her hadde jeg ikke noe valg, ungen skrek dødsskrik om jeg prøvde å legge han alene Veldig praktisk når det kommer til amming. Vi har en sprinkelseng hvor vi har tatt av den ene veggen, som står inntil senga vår og madrassen er i samme høtde som vår.
Vi samsov til han ble 3 mnd, han nektet å sove alene før den tid, men vi kunne ikke sove med pappaen fordi han snuser og fikk beskjed om at da burde ikke han ligge i sengen med babyen og fordi jeg synes det ble litt for trangt og han våkner jo ikke av noe, selvom vi har 180 seng som burde klare alle 3, så vi flyttet oss til en annen seng og sov der i 3 mnd og gikk veldig fint, eneste måten både lillegutt og jeg fikk litt ordentlig søvn på, også slipper man å reise seg å stå opp for å amme, syntes det var kjempekoselig med samsoving, men han hadde god plass rundt seg, og egen dyne
Jeg samsover med min på 16 mnd og aldri opplevd det som farlig.
Men man må ha en madrass som er fast, sånn at bevegelsene til den/de voksne ikke gjør at babyen ruller etter. Og man kan ikke sove med baby om man røyker, drikker eller tar sløvende medikamenter. Og såklart ikke ha noen gliper som de kan falle ned i.
Her fant jeg ut at for min unge, så var det best med voksendyne, fordi han alltid sparket av seg barnedyna.
Jeg opplever samsoving som mye tryggere enn å la barnet sove alene. Man er der og kan oppdage noe med en gang hvis noe er galt, hvis babyen ikke trives, er redd eller hva som helst. Pluss at i en travel hverdag så får man "tatt igjen" noe av nærheten som barnet trenger om natten
Vår gutt sov i sin seng fra dag 1. Men ved siden av vår seng. Tok han kun over i vår seng ved amming. Og det var sånn ca kl 06.00 så da sov vi sammen i litt over 1 time til før det var opp og hopp.