Samsoving - farlig eller ikke?

Mortilprins

Elsker forumet
Kanskje dumt spørsmål, men er førstegangs og lurer veldig. Er 36+4 idag så er ikke lenge til vi får møte vår lillegutt :D Har tenkt mye på det med å ha babyen sovende vedsiden av oss og er litt uenig med sambo. Han mener det å ha babyen sovende i vår seng er livsfarlig og ikke er aktuelt. Om det er noe han har lest i pappaboka si eller bare noe han tror vet jeg ikke, men så vet jo jeg om mange som har drevet med samsoving siden babyen var nyfødt og det har gått bra. Aldri hørt at det er livsfarlig, men at det kaan være utrygt for barnet.

Er selv opptatt av å lære lillegutt fra han er baby til å sove i sin egen seng, men kan jo være greit å ha han liggende i vår seng av og til med tanke på at jeg skal amme. Er selvfølgelig redd for krybbedød eller at vi skal klare å rulle oppå den lille, men lurer på om det er fullstendig "nei" som sambo mener eller går det greit så lenge man sørger for at han ikke blir tildekket med store dyner, ikke har mulighet for å falle ned og man er forsiktig? Setter pris på svar og ikke spydigheter om min uvitenhet :p

Vi samsov de første 6 mnd, veldig greit pga amming ofte på natta. Hadde han oppi babynest og sin egen dyne i senga ved siden av meg.

Jeg har samsovet mye ca åtte mnd, super praktisk når vi overnattet hos andre.... Mannen har skiftet litt på å sove med oss og på gulvet.... Har hatt sprinkelseng intill med veggen av og passet på han sov med mye plass før han rullet ned på gulvet.... Dyne gav jeg faktisk opp, han har lagt beina over konstant, så bruker lang armer og lange bein på Pysjen og det holder, han svetter masse på hode når han sover og har ikke vært syk...

Kjempe praktisk når jeg ammer, koselig og mannen prøvde å rulle over en gang og da gav mini beskjed kom deg bort... Bruk fornuft og ikke røyk og bruk alkohol.

Samt jeg forstår mannen min syntes det var stress siden jeg flyttet ham ifra side (pga amming) ig han viste aldri hvor han lå.

Vi samsov en god stund, også etter vi var ferdig med amming. Det er jo så.koselig :)

Vi samsov flere mnd. Har 180-seng. Ingen røyker, mannen sov et annet sted om han hadde drukket noe alkohol. Baby lå på skinn med egen dyne i midten, hel overmadrass - ingen fare for å bli klemt nedimellom madrassen. Veldig koselig og praktisk med amming. Og beroligende for meg, som ofte måtte bort med en hånd og kjenne på pusten.

Jeg har laget babyrede midt i sengen nå, og prøver å få han til å sove der istedenfor oppå meg. Har 180 seng med hel overmadrass. Ingen av oss røyker og drikker vi så må vi finne på noe annet. Han har også egen dyne :)

Jeg har samsovet med begge mine :-D

Med yngste helt til hun var 13 mnd ;-)
Da fikk hun eget rom.
Men hun hadde hele tiden egen seng inntil vår på rommet vårt som hun rullet bort i på natta etterhvert. (sprinkelseng med ene siden vekk og i klem mellom vegg og dobbeltsenga)

Jeg har samsovet de første seks mnd med alle mine tre. Kjempe koselig og praktisk. Hadde/har som flere har nevnt over her babynest og egen dyne til baby ;)
Har aldri vært noe problem å få ungene til å sove i egen seng når de begynner å sove hele natta ;)

Lykke til :)

Samsoving er jo bare så kos. Så lenge ingen røyker og babyen har sin egen dyne/rede er Samsoving bare trygt og godt.

Savner virkelig den tiden :)

Da han skulle over i egen seng, fulgte jo redet som han var vandt med over i senga. Ikke noe problem.

Farlig er det nok ikke;)
Her har vi 150 seng, og mannen slenger ut en albue nå og da, jeg kan brått våkne med en i ansiktet, og det blir trangt i senga. Løsningen vår har derfor blitt en bedside crib på min side så jeg lett kan ta henne over til meg for å amme:)
Noen ganger sovner vi begge slik, og det går helt fint det og.

Takk for alle svar! Tenkte meg at samsoving ikke var farlig, men begynner gjerne å tenke litt selv når man får sitt første barn :) tror jeg bare har en veldig nervøs kommende pappa her i hus noe som jo er søtt, men det med viss grense da :p

Samsoving er ganske normalt i begynnelsen, det at de lærer seg å sove i sengen sin er noe som kommer etterhvert uansett:) vi ble anbefalt samsoving allerede på sykehuset pga nærheten som er bra for baby:) bare ikke røyk eller drikk alkohol og la lille få egen dyne:)

Med første samsov vi så og si aldri...æ klarte aldri å få sove om ho lå i senga med oss, ente opp med at æ flytta meg over på stua om ho lå i senga våres for å sove...men ho som beste sjøl også om ho fikk ligge i sprinkelsenga... og no når neste kommer løpa noen uke blir d sprinkelsenga igjen ved sia av våres seng som sist...

Men farlig e d jo ikke, men d e vel nokka alle må se sjøl ka dem e komfortabel med

Vi la babynestet i sengen vår. Nå er hun 6uker og vi har begynt å la henne ligge i egen seng. Det fungerer veldig bra :)

Vi samsover "ufrivillig" hele natten, og babyen ligger helt inntil meg. Jeg vil bare si at det å ikke samsove er ofte ikke ett alternativ ;)
Jeg har tre barn og bare ett av de har klart å sove i sin seng, og tro meg jeg prøver for jeg liker ikke å samsove :p Så ta det som det kommer, men ikke lag deg noen problemer som å ta kampen med babyen. Følg babyen sin rytme så vil du få mer søvn :)
Og nei, det er ikke farlig!

Det er helt normalt å ha babyen i dobbeltsenga. Som mor har man et innebygd instinkt som gjør at du ikke legger deg på babyen. Har du noen gang hørt om en baby som har dødd av at mor har rullet over?
Dette er en helt vanlig bekymring, men det går helt fint:)
Ha din side av senga inntil veggen, eller så kan dere ha bedside crib.

Det er veldig godt for babyen å være trygt inntil deg så mye som mulig, dag som natt.

Du trenger heller ikke "lære" babyen å sove i egen seng, det kommer naturlig når det er riktig tidspunkt.
Alle barn er ulike med ulike behov, så her er det bare å prøve seg fram til hva som passer for dere.
Det finnes ingen fasitsvar eller regler når det gjelder babyer og søvn.

Her sovner jenta vår i egen seng, men kommer over til oss i løpet av natta. Det er så koselig! Hun er 18 måneder.

Leste litt på nett inatt om samsoving der mye av det dere sier blir nevnt sånn som egen dyne, stor overmadrass (så det ikke blir no sprekk i midten), ikke altfor myk seng, null røyk og alkohol osv. Mangel på kilder gjor at jeg følte jeg måtte spørre her på forum :)

Her er mini 5 uker nå.. Har sovet i vår seng kanskje de siste 5 nettene. Har gått helt fint :)
De nettene han sover i sin seng, får han komme oppi til meg når mannen står opp... Så sover vi litt til :p Har hatt han oppi både med og uten babynest :)

Back
Topp