Samboere og felles økonomi

Yter etter evne og får etter behov. Har hver vår
Konto men Alt er felles og det er litt random hvem som drar frem kortet når vi er ute og handler.

I praksis tjener han dobbelt så mye som meg og tar større ansvar for de store regningene og de store innkjøpene. (Alt eies 50/50 på papiret).
Ingen av oss kunne levd det livet vi lever (ha hus, bil, båt m.m) uten to inntekter selv om min er halve hans. Er derfor helt greit at den som tjener mest bruker mest. Og så er det underforstått at dersom en av oss vil bruke en veldig stor sum på en hobby eller reise eller noe - så klareres det med den andre først.
 
Håper dere bare leier og ikke eier?
Vi er gift, men gjorde det på samme måte før også. Egentlig helt siden vi ble sammen.
Mannen bruker hele lønna si på regningene, så bruker vi min lønn på mat, sparing, noen regninger og andre ting.
Jeg er så og si aldri på butikken alene, så bankkortet mitt ligger som regel i mannen sin lommebok :p
 
Vi overfører til en regningskonto som alle trekk går fra, og en matkonto der begge to har kort som brukes til mat og bensin. Vi har regna ut slik at vi sitter igjen med omtrent like mye i egne penger /"lommepenger" hver måned, også går resten på felles.

Veldig ryddig, og da vet vi at vi alltid har dekning til det som skal betales.
 
Vi eier hus og familiebil 50/50, han har en bil utenom da han må ha bil i jobben og får dekket alle utgifter med den av de. Vi har felles regningskonto vi fører over til hver mnd, like beløp på lån. Siden han tjener en del mer enn meg betaler han fiber, strøm osv. Har et kort på den kontoen som vi bruker når vi skal gjøre større innkjøp til hjemmet. Mat betaler vi fra egen konto, deler på det uten å se på beløpet. Fungerer godt for oss :)
 
Vi har en felles budsjettkonto, kun jeg som har tilgang nå, men mannen kan få tilgang, han bruker bare annen bank til daglig.

På den kontoen sitter mannen inn penger til å dekke halvparten av utgifter til hus, mat og andre fellesutgifter.

Hva han bruker penger som han sitter igjen med er opp til han, og samme med de pengene jeg sitter igjen med fra min lønn.

I perioder har jeg hatt lavere inntekt pga studie og da har mannen betalt litt mer inn på felleskontoen :)
 
Vi er gift nå, men gjorde det samme som samboere.

Jeg har det økonomiske ansvaret, og de fleste regninger, lån osv står på meg selv om vi tjener så og si likt. Huset eies 50/50 og begge biler står på oss begge. Det er ikke hans og mine penger, men våre.

Han overfører sin lønn til meg hver mnd, jeg ordner med overføring til matkonto, sparekonto, regningskonto og brukskonto.
Vi har hver våre kort som er koblet til hhv mat- og brukskonto.

Dette fungerer helt utmerket for oss, og tror han i grunn er glad for å slippe å styre med det økonomiske :hilarious:
 
Vi har felleskonto til alt som har med hus å gjøre, og egen matkonto. På mat kontoen setter vi inn forskjellig sum, siden han har 2 barn fra før.
 
Felleskonto hvor begges lønninger kommer inn. Fører over bestemte summer til regningskonto, sparekonto og hver vår private konto som dekker egne klær og velvære. Eier alt 50-50.
 
Back
Topp