Samboere og felles økonomi

veenus

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Dere som er samboere med felles barn og har felles økonomi, hvordan gjør dere det?
 
Vi har 50/50 tinglyst eierandel på huset, hvert vårt lån, tre felleskonti for regninger og mat hvor vi setter inn like mye penger hver månedlig, hvorav begge har kort til en av kontoene. Ellers betaler den som har ekstra penger for ekstra ting som ferier, ting til huset, hvis vi ikke har penger begge to.
Mannen har særkullsbarn, så vi synes det er mest ryddig å være helt tydelig på gjeld og eiendeler i tilfelle noe skulle skje.
 
Last edited:
Vi har felles konto som vi begge har kort til. Herfra betaler vi regninger, mat osv. Den som tjener mest betaler litt mer.
 
Vi eier 50/50 av boligen. Har regnet på alle fellesutgifter inkl mat og utgifter til barna og delt på to. Samboer overfører sin andel av fellesutgifter til meg siden det er jeg som betaler regninger og handler mat. Den av oss som har mest penger betaler hvis det er noe ekstra utgifter til huset, bilen o.l.
 
Vi er gift nå men gjorde det på samme måte før.

Felles økonomi betyr for oss at det ikke er mine penger eller hans. Det er våre. Hvilken konto det går ut av et helt irrelevant. Det er våre penger. Huset eier vi 50/50 på papiret, og lånet er vi gjensidig ansvarlig for, men det er hans navn som står først og det trekkes fra hans konto. Men det er uansett våre penger.
 
Vi er gift nå men gjorde det på samme måte før.

Felles økonomi betyr for oss at det ikke er mine penger eller hans. Det er våre. Hvilken konto det går ut av et helt irrelevant. Det er våre penger. Huset eier vi 50/50 på papiret, og lånet er vi gjensidig ansvarlig for, men det er hans navn som står først og det trekkes fra hans konto. Men det er uansett våre penger.
Signerer Sara. Er også gift nå, fungerer på samme måte som da vi var samboere.
 
Felleskonto hvor vi setter inn like mye + ekstra ved behov. Og en sparekonto/buffer. Eier 50/50, betaler likt. Det vi sitter igjen bruker vi som vi selv ønsker. Om lønningene være er veldig forskjellige (spesielt nå når jeg er i permisjon og så ulønnet) betaler den med mest utbetalt mer.
 
Vi er gift nå men gjorde det på samme måte før.

Felles økonomi betyr for oss at det ikke er mine penger eller hans. Det er våre. Hvilken konto det går ut av et helt irrelevant. Det er våre penger. Huset eier vi 50/50 på papiret, og lånet er vi gjensidig ansvarlig for, men det er hans navn som står først og det trekkes fra hans konto. Men det er uansett våre penger.

Sånn har vi det også :) Ikke nøye hvor pengene står, vi er et team og det er ikke sånn at vi må ha egne penger.
 
Vi har ingen felleskonto, og ingen "egne" penger. Regninger, mat og gøy betales fortløpende av den som har penger på konto, og er nok ganske jevnt fordelt i løpet av et år.
 
Felleskonto hvor vi setter inn like mye + ekstra ved behov. Og en sparekonto/buffer. Eier 50/50, betaler likt. Det vi sitter igjen bruker vi som vi selv ønsker. Om lønningene være er veldig forskjellige (spesielt nå når jeg er i permisjon og så ulønnet) betaler den med mest utbetalt mer.
Akkurat slik har vi det også.
 
Vi er gift, men gjorde det på samme måte før også. Egentlig helt siden vi ble sammen.
Mannen bruker hele lønna si på regningene, så bruker vi min lønn på mat, sparing, noen regninger og andre ting.
Jeg er så og si aldri på butikken alene, så bankkortet mitt ligger som regel i mannen sin lommebok :p
 
Vi har ikke barn enda, men vi har felles konto med hvert vårt kort, alt vi får inn blir overført dit og vi skiller ikke mellom dine og mine penger :p
 
To felles kontoer hvor vi har autotrekk fra lønnskontoen til. En regningskonto hvor alle faste trekk går fra: huslån, forsikring, tlf. kommunale osv. På denne setter vi inn et fast beløp vi har regnet oss fram til, begge setter inn like mye.
Også en matkonto hvor vi begge har bankkort til, denne setter vi også inn et regnet beløp til. Er denne kontoen vi bruker til mat og drivstoff, og siden vi har hvert vårt kort til kontoen spiller det ingen rolle hvem som handler.
Ellers har vi igjen litt penger hver etter alle trekkene, og det er penger vi kan bruke til det vi vil. Hvis mannen vil kjøpe seg ett spill til Playstation, jeg vil kjøpe sminke ect. Eller hvis jeg plutselig skal på jentetur osv så sparer jeg av de pengene.
 
Felles konto hvor vi setter innpå et fast beløp hver måned og felles sparekonto hvor vi gjør det samme. Resten av lønnen sparer vi eller bruker på det vi vil hver for oss. Har noelunde lik lønn, men når samboeren reiste satt han alt av tillegg direkte inn på lånet.
 
Vi har en felles regningskonto, en matkonto og en sparekonto som vi setter inn penger på hver måned. Det som da står igjen på lønningskontoene er penger til fri disposisjon. Har ellers lik eiebrøk på huset og bilen.
 
Vi har en konto som er til huset og bhg, setter inn lik sum der hver måned. Resten tar vi som det kommer, men jeg tror vi bruker ca like mye på mat og div.
 
Vi har delt de faste utgiftene i to, og det flytende betaler vi som det passer seg. Og overfører mellom hverandre om det trengs. Vi kunne hatt en konto med hvert vårt kort til da alt uansett er våre penger og våre utgifter, selv med særkullsbarn. Men jeg syns det er godt å ha «egne» penger å bruke på frisør, sminke, klær osv. Syns det er verre å ta penger fra felles konto/hans konto til sånt unødvendig :p
 
Har felles hus og lån. Vi tjener ca det samme, og setter inn en fast sum hver på felles regningskonto. Herifra trekkes lånet og regninger. Har også fast trekk til en brukskonto som benyttes til mat og innkjøp til huset. Det som evt. blir til overs hver mnd settes på felles bufferkonto. Hvis vi skal gjøre større innkjøp, feks møbler, så setter vi inn en ekstra sum hver.

Regner med at vi fortsetter slik når vi får barn, men at beløpet vi setter inn justeres opp.
 
Samboere med barn på vei. Vi har felles brukskonto, sparekonto og regningskonto. Vi setter over en viss prosent av lønnen hver måned som går til å dekke alt av utgifter, det som er til overs hver måned går på sparekontoen. Når permisjonen starter må vi endre litt for den som er hjemme får mye lavere lønn enn normalt. Så ser for meg at vi da blir enige om en sum som begge beholder i lommepenger, og så går resten av lønnen til felles.
 
Vi har felles kontoer til regninger og lån, mat og sparing/oppussing:)

Regnet ut budsjett og delt opp i faste beløp som går inn på disse kontoene hver mnd, begge har kort til de også:)

Denne løsningen er egentlig det som er mest annbefalt av banker, for det gjør at man har felles økonomi, men samtidig litt sitt eget og dermed blir det ofte færre kranglet:) + gir en god kontroll over økonomien:)
 
Back
Topp