Samboer i Nordsjøen!

Det mange gjør når pappaen jobber i Nordsjøen er at de tar permisjon i friperioden, og arbeider de 2ukene som vanlig. Da får de vanlig lønn + foreldrepenger... Og da kan mor ta f.eks fri uten lønn en ekstra mnd :) de opplyser ikke om dette på NAV, for når du kommer dit som gravid virker det som at du har ramla fra månen og de har "aldri" vært borti den situasjonen før :p

Ja eg har ingenting til overs for NAV og trodde eg var ferdig med de, men nå har eg jo ikke noe valg!! Hehe..

Oki.. De har jo rett til å vere så og så lenge hjemme fra jobb, fødselspermisjon som de har fra jobben, så vi får ordne noe greier der :p

Er ikke bare bare å få barn og skulle overleve økonomisk samtidig :p

Sniker fra April 2013.. Vi bytta OUL time slik at samboer fikk blitt med, hadde ikke det gått hadde vi bestillt en privat i tillegg, det er en opplevelse som bør deles :-)
Når det gjelder fødselen sjedde den 5 uker før tida og samboer var på jobb, de er veldig greie med sånne ting, sendte han i land så fort de kunne, han var på sykehuset 2 timer før snuppa var ute :-)
Og jobben hans ringte neste dag for å høre hvordan det gikk. Vi fikk fine blomster og kort da vi kom hjem :-)

Vil ønske dere alle lykke til med svangerskapet :-)

Det vi gjorde sist var at jeg tok ferdig min permisjon først, og jeg fikk alt sammen av den felles delen. Så tok han gradert pappaperm. 3 fulle uker. Og jeg hadde overført ferien min så jeg hadde 7 uker ferie. Også hadde jeg permisjon uten lønn. Spart opp feriepenger også fikk kællen nesten dobbelt opp. :-) begynte også smått med å jobbe par dager i uken, sann at jeg hadde mine egne lommepenger. Hehe.

Denne gangen her har jeg så klart lyst til å gjøre det samme, men mannen mener at nå skal jeg begynne å jobbe før slik at de ekstra pengene kan gå til huset. Vi har bygd helt nytt og det er noe som står uferdig. og jeg skjønner det er fornuftig. Men babyen er jo bare liten en gang... Og dette er kanskje den siste... Hmmmmm......

Ja de er veldig greie hvis det er noe, de klarer å ordne det til,. Vi trodde jo vi mistet i uke 5-6, begynte å blø lørdagen, mandag morgen var han hjemme!:) Men så gikk det bra likevel!!:) Så sånn sett så har man det ganske fint, hjelper jo på forholdet også når man får litt tid ifra hverandre ;) Hehe..

Ja fysj det er dyrt å bygge hus!! Og det er klart man helst vil nyyyyte det mens de er små, men man skal jo også ha penger til brød i skuffen! Hehe..
Håper man finner en løsning som passer for hver enkelt :)

Det mange gjør når pappaen jobber i Nordsjøen er at de tar permisjon i friperioden, og arbeider de 2ukene som vanlig. Da får de vanlig lønn + foreldrepenger... Og da kan mor ta f.eks fri uten lønn en ekstra mnd :) de opplyser ikke om dette på NAV, for når du kommer dit som gravid virker det som at du har ramla fra månen og de har "aldri" vært borti den situasjonen før :p

Å, dette var oppklarende, jeg har også lurt på hvordan det fungerer med pappaperm når han jobber ute. Da ble jeg litt klokere, takk for det:)

Vi sitter å diskuterer dette med permisjon nå.. Gleder oss allerede! Hehe.. Så måtte eg leite frem denne tråden her igjen..
Er du sikker på at de kan få vanlig lønn pluss foreldre penger fra NAV?
Om dette da er tilfelle, må ikke mor da vere i 50% jobb, eller ikke få noe foreldre penger den perioden far får?
Er så vanskelig dette her synes eg :p

Jepp det er jeg sikker på.. Hos oss tok far ut gradert permisjon etter at jeg var ferdig med min og jeg fikk alt. Så når han var hjemme så hadde jeg permisjon uten lønn. Du har krav på et år permisjon uten lønn fra jobben din. Gjorde det veldig lettvint for oss selv at jeg tok ut mitt først, og deretter hadde han gradert mens jeg hadde ulønna permisjon.

Jepp det er jeg sikker på.. Hos oss tok far ut gradert permisjon etter at jeg var ferdig med min og jeg fikk alt. Så når han var hjemme så hadde jeg permisjon uten lønn. Du har krav på et år permisjon uten lønn fra jobben din. Gjorde det veldig lettvint for oss selv at jeg tok ut mitt først, og deretter hadde han gradert mens jeg hadde ulønna permisjon.

Fikk du alle 49 eller 59 ukene altså?
Eller misforstår eg helt nå en sen lørdagskveld :p

Han hadde sin kvote, men jeg fikk alle de vi kunne dele på. Jeg som sikkert skriver helt rotete.. Haha

Han hadde sin kvote, men jeg fikk alle de vi kunne dele på. Jeg som sikkert skriver helt rotete.. Haha

Hehe.. Da har han 14 og eg resten, den er eg med på :)
Skjønner bare ikke dette med pengene! Man må jo tenke økonomisk oppi det hele :p Hehe

Ja skjønner det... Ikke lett.. Og samtidig vil man jo være lengst mulig hjemme. :-) jeg har lyst til å gjøre som sist. Mannen syns vi kan ta de ekstra pengene og fikse litt på huset.. Så lenge han får lønn og pappaperm penger.

Mannen din tar jo da pappaperm i fri ukene, og reiser på jobb som normalt. Han kan ikke ta 14 uker fri sammenhengende, for da vil hanikke få lønn. Ville bare si det...

Ja skjønner det... Ikke lett.. Og samtidig vil man jo være lengst mulig hjemme. :-) jeg har lyst til å gjøre som sist. Mannen syns vi kan ta de ekstra pengene og fikse litt på huset.. Så lenge han får lønn og pappaperm penger.

Mannen din tar jo da pappaperm i fri ukene, og reiser på jobb som normalt. Han kan ikke ta 14 uker fri sammenhengende, for da vil hanikke få lønn. Ville bare si det...

Ja vi og er i husbyggingen så penger er veldig viktig, og selvsagt vil man vere hjemme lengst mulig!!

Åååååja, eg trodde det måtte vere sammenhengende!! Så da får han på en måte all inntekten og eg kan ta "fri" uten lønn? :p

Og husbygging er dyrt.. Mye som gjenstår... Hehe.

Nei må ikke være sammenhengende. Han tar da gradert. Og du kan ta fri uten lønn..

Nå mener mannenminat jeg kan jobbe, sann at de pengene han får fra NAV kan brukes til huset. Men vi må se litt på det, får jo ikke bhg plass før august 2015... Klart det hadde vært deilig å brukt de pengene på å lage et bad til, og gjerne med badekar.. Hehe.

Og husbygging er dyrt.. Mye som gjenstår... Hehe.

Nei må ikke være sammenhengende. Han tar da gradert. Og du kan ta fri uten lønn..

Nå mener mannenminat jeg kan jobbe, sann at de pengene han får fra NAV kan brukes til huset. Men vi må se litt på det, får jo ikke bhg plass før august 2015... Klart det hadde vært deilig å brukt de pengene på å lage et bad til, og gjerne med badekar.. Hehe.

DA forstår eg!! Hehe.. Så når han da reiser ut igjen de to ukene, så får eg foreldrepenger?
Det står ingenting på nav sine sider om dette :/

Ja det er helt forferdelig så dyrt det er! Vi skal begynne på det nå, og mannen har de planene for både bad og kino! Haha.. Lurer på hvor han skal dra pengene ut ifra :p

Vi sitter å diskuterer dette med permisjon nå.. Gleder oss allerede! Hehe.. Så måtte eg leite frem denne tråden her igjen..
Er du sikker på at de kan få vanlig lønn pluss foreldre penger fra NAV?
Om dette da er tilfelle, må ikke mor da vere i 50% jobb, eller ikke få noe foreldre penger den perioden far får?
Er så vanskelig dette her synes eg :p
Hei igjen :)
Jo når du er ferdig med din permisjon så kan han ta ut sin hver gang han har fri frem til alt er brukt opp. Du kan/må enten jobbe,studere eller ta ut ulønnet permisjon. De fleste mødrene tar ulønnet permisjon en ekstra mnd eller to mens pappaen gjør som beskrevet oppe :)

Hei igjen :)
Jo når du er ferdig med din permisjon så kan han ta ut sin hver gang han har fri frem til alt er brukt opp. Du kan/må enten jobbe,studere eller ta ut ulønnet permisjon. De fleste mødrene tar ulønnet permisjon en ekstra mnd eller to mens pappaen gjør som beskrevet oppe :)

Gradert uttak av foreldrepenger
Du kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger. Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom en deltidsstilling og en 100 prosent stilling. Utbetalingen av foreldrepenger reduseres avhengig av omfanget av arbeidet, slik at uttaket og utbetalingen fordeles over et lengre tidsrom. Det totale beløpet du får utbetalt, blir det samme som når du velger fullt uttak av foreldrepenger. Det er ingen nedre eller øvre grense for hvor mye eller lite du kan arbeide, eller krav til varigheten av arbeidsforholdet.
Dersom far skal ha gradert uttak som ikke er fedrekvote, er det et krav om at mor
må være i arbeid
må være i utdanning på heltid
kombinerer arbeid og utdanning som i sum blir 100 prosent
på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet eller
er innlagt i helseinstitusjon!

Dette er det som står på nav! Er det rart man blir tullete i hode!!! :p

Men takker så mye for gode svar fra dere begge nå!! Ble en smule klokere :D

Jeg gjorde det lettvint for meg selv ved at jeg gjorde meg helt ferdig med min permisjon. Slapp å tenke på gradert til meg selv. Og hva jeg gjorde etter min permisjon var over har ikke NAV noe med..
Jeg har en veldig grei arbeidsgiver så jeg jobba noen dager her og der, så fikk jeg litt lommepenger. Hehe.

Det finnes så mange måter å gjøre det på, du må bare finne ut hva som er best for deg og din familie.

Lykke til!! :-)

Jeg gjorde det lettvint for meg selv ved at jeg gjorde meg helt ferdig med min permisjon. Slapp å tenke på gradert til meg selv. Og hva jeg gjorde etter min permisjon var over har ikke NAV noe med..
Jeg har en veldig grei arbeidsgiver så jeg jobba noen dager her og der, så fikk jeg litt lommepenger. Hehe.

Det finnes så mange måter å gjøre det på, du må bare finne ut hva som er best for deg og din familie.

Lykke til!! :-)

Jobber din mann i Nordsjøen? Så eg kan bare gå ferdig mine uker så får han sine 14 på gradert og da kan eg gå hjemme så lever vi på hannes lønn pluss foreldre penger når han er hjemme?:p
Må ikke NAV ha en dokumentasjon på at eg er i jobb når han tar ut foreldrepenger feks?

Beklager alle spørsmål altså!!!

Jepp min mann jobber i Nordsjøen..

Det vi gjorde sist var at jeg tok først mine uker, og jeg tok så alle vi kunne dele. Så tok jeg 7 uker ferie (hadde overført 2 fra året før) så tok han ut sine gradert. Han jobba 2 uker, og hadde 3 fulle uker med pappaperm. Når han hadde pappaperm hadde jeg permisjon uten lønn fra jobben. I de ukene som er pappa sine er det ikke noen krav til mor. Er bare hvis far tar ut noe av felles delen. Så jeg var lenger hjemme og vi levde da på fars lønn og permisjonpenger.. Etterhvert så begynte jeg å jobbe par dager i uken, bare for at jeg skulle ha litt egne penger.. Hehe.

Det er bare å spørre, svarer så godt jeg kan!!! :-)

Back
Topp