Samboer hos jordmor?

Lattecaffela

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Novemberlykke2024❤️
Hei,
Har dere hatt med samboer på timene hos jordmor? Er førstegangs så heeelt nytt dette..
 
Forrige gang var han med på første time i uke 5 og samtaler om fødsel, denne gangen er han nok ikke med like mye.
Men det er opp til dere om han skal være med eller ikke
 
Førstegangsfødende her og. Han er med på alt. Noe motvillig, men jeg trenger at han får informasjon fra andre enn meg. I tillegg er det hele ennå litt svevende for hans del, og jeg opplever det mer som vårt prosjekt når han er med, og forhåpentligvis går det hele opp for han litt mer desto mer han får med seg.
 
Mannen min har vært med på annenhver jordmortime, ingen av legetimene og hver UL. Han prioriterer UL (jeg får flere), og ift. jordmor blir han med hvis det passer. Jordmor sa det er greit at jeg hvertfall hadde én time alene (de spør jo alle om det er noe vold ogsånn), ellers var det bare hyggelig om han var med.
 
Førstegangsfødende her og. Han er med på alt. Noe motvillig, men jeg trenger at han får informasjon fra andre enn meg. I tillegg er det hele ennå litt svevende for hans del, og jeg opplever det mer som vårt prosjekt når han er med, og forhåpentligvis går det hele opp for han litt mer desto mer han får med seg.
For min hjalp appen daddy up veldig mye
 
Mannen min vil helst være med på ALT. Så han flytter på jobb osv så det passer. Vel og merke begges første baby. Ikke sikkert han blir like ivrig under en evt neste graviditet
 
Første graviditet var under pandemien så da fikk han ikke lov å være med. Er blitt ganske vandt med å gå alene, så tviler på at han blir med til jordmor denne graviditeten heller. Det er jo ikke barebare for han å få fri fra jobb for å bli med. OUL skal han være med på da :Heartred
 
Han har ikke vært med til jordmor enda (har bare hatt en time der), men vi tenker han skal være med etterhvert. Jeg syns også det er greit at han får litt info fra andre enn meg, og kanskje spesielt at han kan være med å snakke litt om fødsel og tiden etter.
 
Mannen min har vært med på annenhver jordmortime, ingen av legetimene og hver UL. Han prioriterer UL (jeg får flere), og ift. jordmor blir han med hvis det passer. Jordmor sa det er greit at jeg hvertfall hadde én time alene (de spør jo alle om det er noe vold ogsånn), ellers var det bare hyggelig om han var med.
Jeg har vel ikke blitt spurt om vold hverken denne gang eller forrige gang enda jeg hadde noen timer alene forrige gang også (på grunn av covid). Heldigvis er ikke det noe problem her hos oss. Frem til covid-nedstenging var han med på det som var av kontroller om det passa med kalenderen hans.
 
Ah, så flott med tråd om dette! Skulle akkurat til å spørre selv. :playful: Jeg er i uke 17+6 nå, og har enda ikke vært hos jordmor. Ser her at mange har time allerede ved uke 6 og 7. Første time for meg er ikke før senere i desember, og er veldig usikker på hva jeg (vi?) egentlig skal snakke om. Og hva samboer liksom skal gjøre på timen? Sitte og se på? Han er ikke akkurat av den pratsomme typen.:whacky011
 
Har enda ikke bestilt jordmortime :joyful: Skal gjøre det etter OUL 14. desember. Skal ta glukosetesten hos legen så da tar vi en svangerskapskontroll samtidig så neste etter der blir nok jordmor :) Sist var det korona så mannen var ikke med på noe. Han skal være med på OUL, men ser ikke for meg at han blir med på jordmortimene med mindre han vil :happy: det er jo mest snakk om mor og kanskje forventningene til far hvis han er med. Mye av timene går jo på urinprøve, veiing av vekt, måle magen, høre hjertelyd osv. Min mann hadde nok syns det var litt kjedelig (utenom hjertelyd), men han er den typen:happy8
 
Ah, så flott med tråd om dette! Skulle akkurat til å spørre selv. :playful: Jeg er i uke 17+6 nå, og har enda ikke vært hos jordmor. Ser her at mange har time allerede ved uke 6 og 7. Første time for meg er ikke før senere i desember, og er veldig usikker på hva jeg (vi?) egentlig skal snakke om. Og hva samboer liksom skal gjøre på timen? Sitte og se på? Han er ikke akkurat av den pratsomme typen.:whacky011
Første time er myyye snakking og «bli kjent», helt ærlig er det null grunn til å ha med mannen på den timen ☺️

Hilsen sniken
 
Ja, men skal ha han med i begynnelsen av 3. Trimester. Så han kan få litt fødselsforberedende samtale. Hans første barn :joyful:
 
Min er ikke med, kansje på slutten jeg drar han med en gang eller to men ikke noe jeg føler er et must :)
 
Min samboer er med, stort sett hver gang. Også i forrige svangerskap frem til korona kom.
Han ønsker det selv, og jrg synes det er kjempe fint. Jordmor inkluderer han mye i samtalen, og mye av det vi snakker om; handler jo nettopp om samhold, familiedynamikk, støtte i barseltiden mtp. amming, søvn osv. Og han får stilt sine spørsmål
 
Min vil være med denne gangen da han ikke fikk lov forrige gang pga pandemien! Han fikk ikke vært med på første men vil gjerne være med på alt annet :) er jo hans baby også :)
 
Han var med på time til jordmor da jeg fikk svar på blodprøver og vi hørte hjertelyden. Så skal han være med på oul. Tenker han skal få være med på noen time når det nærmer seg slutten for fødselsprat. Det gikk han glipp av sist pga covid og jeg skulle gjerne hatt at han var litt mer «med» i fødsel
 
Første time er myyye snakking og «bli kjent», helt ærlig er det null grunn til å ha med mannen på den timen ☺️

Hilsen sniken
Jeg skjønner!
Personlig tenker jeg det kanskje lønner seg å ha han med likevel, ettersom vi er førstegangsforeldre, kan absolutt 0 om barseltid, fødsel, amming, og forventinger. Også vi er begge nysgjerrige personer, så det kan oppleves som veldig trygt å ha en god og trygg jordmor å prate med. :Heartpink Han blir nok ikke med på absolutt alle kontrollene, men den første er sikkert bare like greit.:happy:

Er det nå slik at den jordmora man får tildelt er den som man skal ha gjennom hele svangerskapet, og i tillegg være med på fødselen og ta i mot barnet?
 
Jeg skjønner!
Personlig tenker jeg det kanskje lønner seg å ha han med likevel, ettersom vi er førstegangsforeldre, kan absolutt 0 om barseltid, fødsel, amming, og forventinger. Også vi er begge nysgjerrige personer, så det kan oppleves som veldig trygt å ha en god og trygg jordmor å prate med. :Heartpink Han blir nok ikke med på absolutt alle kontrollene, men den første er sikkert bare like greit.:happy:

Er det nå slik at den jordmora man får tildelt er den som man skal ha gjennom hele svangerskapet, og i tillegg være med på fødselen og ta i mot barnet?
Man skal ofte ha de gjennom svangerskap, men mange av de kommunale jobber ikke på sykehuset
 
Back
Topp