Salg av klær og flekker

For meg hadde det blitt reserveklær i bhg men ikke noe jeg hadde puttet på barnet til daglig
Jeg synes ikke det er pent med flekker, gpr ikke med det selv å vil da heller ikke at barnet skal gå med det
Selvfølgelig kan man godt bruke det som reserveklær. Og som ei anna her sa så handler det jo mye om å ta vare på klær og utstyr fra begynnelsen av, men hull kan bøtes og mange flekker kan fjernes. Barn må få være barn [emoji4]

Å du mener at de som ikke lar barne gp med flekkete klær gir barna de holdningene da?
Ikke i utgangspunktet.
Men - barna plukker opp alt de voksne sier og gjør, og barn reagerer forskjellig om de blir møtt med "flekkete klær nå igjen?! Da må vi kaste den, vi går ikke med ødelagte klær".
Hos noen barn kan dette føre til at de reagerer likt på andre barns klær, f.eks.. Skal love deg at det er utrivelig å være den voksne som må trøste det ene barnet i barnehagen der "alle" skifteklærne er for trange eller flekkete eller hullete, når de andre barna har bemerket det for 4.dagen på rad.

Ikke i utgangspunktet.
Men - barna plukker opp alt de voksne sier og gjør, og barn reagerer forskjellig om de blir møtt med "flekkete klær nå igjen?! Da må vi kaste den, vi går ikke med ødelagte klær".
Hos noen barn kan dette føre til at de reagerer likt på andre barns klær, f.eks.. Skal love deg at det er utrivelig å være den voksne som må trøste det ene barnet i barnehagen der "alle" skifteklærne er for trange eller flekkete eller hullete, når de andre barna har bemerket det for 4.dagen på rad.
Det er svært få som sier det til barna som jeg vet om hvertfall
Merkelig å tro at man sier til det til barna sine

Merkelig [emoji23] Her skriver eg bare at plagget har flekker, ikke hvordan de er kommet [emoji23]

Syns vi skal være litt forsiktige med hvilke holdninger vi gir til barna våre.. bruk-og-kast-samfunnet er helt tullete. Jeg hadde en barnegruppe i bhg som var så uforsiktige med lekene og viste så liten respekt for tingene rundt seg at jeg ble vettskremt. Kasta leker hver dag pga at de ble ødelagte. Ungene mente at "vi kan jo bare kjøpe en ny.."

Mhm, er noe med det. Er ikke bra for samfunnet eller privatøkonomien. Enkelte klær blir man jo mer frustrerte av om de blir flekkere da, og skal vi på besøk eller til byen velger vi jo litt "finere" klær, men bare en vanlig skoledag så bryr jeg meg ikke så hardt om tightsen har er lite hull på kneet eller genseren har litt misfarging i mønsteret som ikke går bort. For hun er veldig vimsete og uoppmerksom, griser en del når hun spiser og setter seg på bakken når de leket ute, men det finnes vel verre sjebner enn at man har klær som bærer preg av liv og lek. Prøver selvsagt å lære henne å være mer oppmerksom og ta vare på tingene sine da, for det er faktisk ikke bare å kjøpe nytt.

Det er svært få som sier det til barna som jeg vet om hvertfall
Merkelig å tro at man sier til det til barna sine
Tror ikke at du gjør det - vet at noen barn får høre ting i den gata. Eller andre ting som de tar til seg - og mange ganger er det kroppsspråket barna merker seg. Holdningsskapende arbeid starter i hjemmet, og med sånne små "ubetydelige" ting.

Haha:p Det har jeg aldri sett/lagt merke til i salgsannonser før. Det at flekkene kommer fra barnehagen altså :hilarious:

Flekker kommer fra overalt her

Haha:p Det har jeg aldri sett/lagt merke til i salgsannonser før. Det at flekkene kommer fra barnehagen altså :hilarious:

Jeg har heller ikke lagt merke til det sånn veldig, før det plutselig begynte å dukke opp veldig mange annonser med samme flekk-begrunnelse. Pleier sjeldent å legge merke til hva andre skriver, men etter det ser jeg veldig ofte den slags årsaksforklaring.. Helt tullete! :p

Har ikke sett dette før, og ser ikke nødvendigheten i å opplyse dette. Men jeg synes heller ikke det er greit at vi bare skal regne med å få ødelagte klær hjem fra barnehagen. Det går an å beskytte klærne våre. Noen nevner at vi som ikke bruker flekkete klær gir holdninger til barna at det er bare å kaste, jeg mener det begynner allerede før man har fått flekken.
Barnehage som hjemme, vi beskytter klærne våre :)
Synes også det er fint at det opplyses at det er flekkete i salgsannonsene.

Nei, det kan jeg være enig med deg i. Jeg har irritert meg mang en gang over malingsflekker på klær fordi det ikke går vekk i vask. Men det er jo bare å si fra til barnehagen om at det hadde vært fint om de dekket til klærne i sånne tilfeller, sånn at de kan endre på rutinen sin. Men bruksflekker, i form av matflekker som har satt farge, jord eller grønske på knærne f.eks, det mener jeg man må forvente å få uavhengig stedet det oppstår.

Men utgangspunktet mitt er jo at det er irrelevant i en salgsannonse å fortelle hvor en flekk kommer fra. ;)

Tror ikke at du gjør det - vet at noen barn får høre ting i den gata. Eller andre ting som de tar til seg - og mange ganger er det kroppsspråket barna merker seg. Holdningsskapende arbeid starter i hjemmet, og med sånne små "ubetydelige" ting.

Enig i at holdninger starter hjemme! Mine barn går ikke med flekker eller hull! Om klærne blir flekkete eller får hull gir jeg de ofte bort i uffkassa eller på facebookgrupper med info om flekker og evt hull! Syns på ingen måte jeg gir barna mine dårlige holdninger fordi klærne kastes når de blir flekkete eller får hull! Skal jeg på prinsipp
la barna gå slik da mener du? Så de ikke får dårlige holdninger? Går da fint å lære barna gode holdninger til andre selv om de får nye klær når noe blir ødelagt!

Last edited by a moderator:
Enig i at holdninger starter hjemme! Mine barn går ikke med flekker eller hull! Om klærne blir flekkete eller får hull gir jeg de ofte bort i uffkassa eller på facebookgrupper med info om flekker og evt hull! Syns på ingen måte jeg gir barna mine dårlige holdninger fordi klærne kastes når de blir flekkete eller får hull! Skal jeg på peinsipp la barna gå slik da mener du? Så de ikke får dårlige holdninger? Går da fint å lære barna gode holdninger til andre selv om de får nye klær når noe blir ødelagt!
Enig med deg

Kansje de som legger ut annonsen med en sånn beakrivelse ønsker å påpeke at flekkene er forsøkt vasket bort men pga bhg bruk så sitter de bom fast?

Vet at for en eller annen grunn så er de flekkene vi får i barnehagen umulig å fjerne mens de hun får hjemme får jeg bort :P

Flekk er en flekk! Haha om den kom hjemme eller barnehage. Merkelig at noen må presisere det

Kansje de som legger ut annonsen med en sånn beakrivelse ønsker å påpeke at flekkene er forsøkt vasket bort men pga bhg bruk så sitter de bom fast?

Vet at for en eller annen grunn så er de flekkene vi får i barnehagen umulig å fjerne mens de hun får hjemme får jeg bort :p

Men det er fortsatt ikke relevant. Går ikke flekken vekk hos selger spiller det ingen rolle for kjøper om flekken har kommet i selgers hjem eller et annet sted. Det relevante er at flekken ikke lar seg fjerne :p

Haha.. Flekk er flekk..! Bryr meg ikke særlig om opprinnelsen til flekken med mindre historien er SKIKKELIG moro..

Aldri sett noen selge flekkete klær dog.. Og ellers, aldri beskrevet hva flekken er sånn sett.

Back
Topp