Salami...

Toksoplasmose er en parasitt som dør ved frysing og steking. Det andre man er redd for er listeria, som er en bakterie som kun drepes ved varmebehandling. Når det gjelder listeria og salami så er salami like utsatt for listeria som f.eks kokt skinke og andre oppdskjærte kjøttprodukter. Det er altså mulighet for listeria, men den er liten innenfor holdbarhetsdatoen (dette kontrolleres gjennom mikrobiologiske tester hos produsenten). Gravide kan derfor spise oppskjærte kjøttprodukter (gjelder ikke "gårdsmat"), men anbefales å holde seg god innenfor holdbarhet ☺

Du kan derfor spise salami om du ønsker det, på lik linje med f.eks kokt skinke ☺

Ikke på lik linje.
Det anbefales å spise skinke med veldig god dato. For det handler litt om at bakterien kan gro over tid. Og salami har lang holdbarhet i forhold til skinke. Og da kan en eventuell bakterie få modnes og vokse godt.

Ikke på lik linje.
Det anbefales å spise skinke med veldig god dato. For det handler litt om at bakterien kan gro over tid. Og salami har lang holdbarhet i forhold til skinke. Og da kan en eventuell bakterie få modnes og vokse

Så lenge produktet spises godt innenfor holdbarhet er det ikke noe problem... uavhengig av lengden på holdbarheten i produkter! Maks grensen for bakteriell vekst er jo den samme, så i teorien vil ikke produkter med lengre holdbarhet ha 'mer' bakterier i seg ☺

Rådene fra norske myndigheter garanterer ikke hva som er farlig eller ikke, men er generelle anbefalinger basert på at det finnes en viss risiko. Så får hver enkelt avgjøre hva de tar sjansen på :)
Selv prøver jeg å klare meg uten salami osv. synes ikke det er verd det hvis det skulle skje noe.

Rådene fra norske myndigheter garanterer ikke hva som er farlig eller ikke, men er generelle anbefalinger basert på at det finnes en viss risiko. Så får hver enkelt avgjøre hva de tar sjansen på :)
Selv prøver jeg å klare meg uten salami osv. synes ikke det er verd det hvis det skulle skje noe.

Samme her. Men alle får gjøre opp sin egen mening :)

Det er fordi at råvarene til salami er frosset før de brukes.. det skjer nødvendigvis ikke med spekematen ☺
Jo, men om det har vært fryst eller ikke har jo ingenting å si ift listeria. Listeriabakterier må varmebehandles på over 70 grader før de dør....

Æh. Ikke mer pølse her ;p hehe. Synes det er vanskelig å velge pålegg for tiden, er så lei alt :-( pleier å spise leverpostei og makrell, men er blitt så lei det ;-(

Vet, har spist knekkebrød med ost i x antall uker nå. Frister ikke mer :p
Kanskje kaviar og egg, men er jo arbeid å koke egg da ;)

Men ostesmørbrød med salami funker jo gull :D
Så lenge salamien får en temperatur over 72 grader så skal vel alt potensielt skummelt være borte vekk :D

Back
Topp