Salami...

Saaraa

Betatt av forumet
Har hypermeis kvalme, einaste som frister, er salami.... Blir ikkje klok av å google så mange meninger... Men ut i fra gilde sine sider, kan man spise de.... Noen jordmor "/lege å spør her?? ☺️

Salami er jo spekemat og derav en risiko for Listeria og toxoplasma. Så jeg har i alle svangerskap fått beskjed om å holde meg unna. Litt uvisst er om du kan fryse salamien for så å spise den når den er tint, men føler ikke jeg helt har fått bekreftelse på det

spiser kun spekemat som er varmebehandlet

Dette stemmer ikke! Kan kun spise spekemat/salami hvis det er varmebehandlet;)

Fikk samme beskjed av både lege og jordmor, at det kunne spises. Men dette får jo være opp til hver og en hvem de hører på og ikke :)

Det får være opp til hver enkelt om man vil risikere eller ikke! Jeg følger matportalen:-) stoler ikke på hva annet helsevesen sier,jeg ble anbefalt litt sterk alkohol mot halsbetenelse forrige svangerskap av legevakten.Fulgte ikke anbefalingen,men gav legen en anbefaling;)
Så spekemat spises ikke her

Jeg ringte legen min og spurte og hun sa det ikke var noen fare.. holder meg til den vanlige fra Gilde og lar den ikke ligge for lenge før den er spist opp ;-)

Jeg spiser ikke salami eller annnen spekemat. Men om man kan spise salami fra Gilde, hvorfor kan man ikke da spise både fenalår, spekeskinke og morrpølse? De også er jo fra det O'store Gilde. Hadde vært morsomt å høre begrunnelsen til Gilde på hvorfor akkurat salamien er så trygg...
Jeg følger matportalen:)

Jeg spiser salami til den store gullmedaljen :) Forrige svangerskap spiste jeg tilogmed fransk salami fra slakterbutikken.

Jeg spiser ikke salami.. Uansett hvor mye jeg har lyst på det, er det ikke verd å ta sjansen, spør du meg :)

Jeg spiser ikke salami eller annnen spekemat. Men om man kan spise salami fra Gilde, hvorfor kan man ikke da spise både fenalår, spekeskinke og morrpølse? De også er jo fra det O'store Gilde. Hadde vært morsomt å høre begrunnelsen til Gilde på hvorfor akkurat salamien er så trygg...
Jeg følger matportalen:)

Det er fordi at råvarene til salami er frosset før de brukes.. det skjer nødvendigvis ikke med spekematen ☺

Det hjelper ikke å fryse spekematen ...listeriabakt overlever men hviss du steiker den i tilegg er det tryggt.

Er det ikke slik at ikke alle bakteriene dør selv om man fryser maten?

Toksoplasmose er en parasitt som dør ved frysing og steking. Det andre man er redd for er listeria, som er en bakterie som kun drepes ved varmebehandling. Når det gjelder listeria og salami så er salami like utsatt for listeria som f.eks kokt skinke og andre oppdskjærte kjøttprodukter. Det er altså mulighet for listeria, men den er liten innenfor holdbarhetsdatoen (dette kontrolleres gjennom mikrobiologiske tester hos produsenten). Gravide kan derfor spise oppskjærte kjøttprodukter (gjelder ikke "gårdsmat"), men anbefales å holde seg god innenfor holdbarhet ☺

Du kan derfor spise salami om du ønsker det, på lik linje med f.eks kokt skinke ☺

Back
Topp