Salami

tosmåtil

Flørter med forumet
Istedenfor å google så spør jeg her inne ;)

Har fått så lyst på det... Så ble jeg usikker på det...

Kan en spise salami hvis pakken er nyåpnet? Eller er det helt forbudt?

Jeg har så utrolig lyst på rundstrykke med salami og agurk. nam..
Men har hørt at man ikke skal spise det, selv om den er nyåpnet.

Kan spises om det blir varmebehandlet først :)

Edit: havnet inne på feil her jeg visst...hehe.
Men hei fra Juli forum :)

Er ikke så sikker på at fryseboksen tar knekken på de bakteriene salami/fårepølse/spekemat kan bære på. Må mest sannsynlig varmes opp til 70 grader for kunne spises.
:)

Listeria (Listeria monocytogenes)
Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. I motsetning til mange andre bakterier kan Listeria også vokse ved lave temperaturer. Den vokser riktignok saktere ved kjøleskapstemperaturer enn ved romtemperatur, men i matvarer med lang holdbarhet, kan den vokse til høye antall. Bakterien overlever frysing, men dør ved koking og gjennomsteking. Varmebehandling til temperaturer over70 grader i flere minuttervil drepe bakterien. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Hvilke matvarer som er aktuelle, kan du lese om lengre nede i teksten.

Toxoplasma kan trolig overleve i kjøtt som graves, spekes eller kaldrøkes. Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt.

Om du steker ostesmørbrødet i ovnen burde det vel stige over 70 grader :)

Ser at det er vanskelig å leve etter disse reglene i hverdagen :(

Har spist lammelår som jeg vet ikke var stekt til over 70 grader. Og her om dagen spiste jeg skinke som jeg hadde åpnet for en uke siden. Det er jo ikke å anbefale heller :oops:

Akkurat spist pizza med salami pølse på toppen. Var vel innafor den da :p

Jeg spiste salami i forrige svangerskap, av en eller annen grunn gikk dermed hus forbi med den salamien. Fant det ut på slutten, og fikk veldig dårlig samvittighet. Gikk jo bra, men tar ikke sjansen igjen - også er det ganske så usunt uansett, så det går helt greit å unngå :)

Back
Topp