Salami og gravid

Jeg kan ikke skjønna at det er så vanskelig å sette seg inn i ny informasjon. Se svaret mitt fra både gilde og matportalen! Det er ikke farlig. Produksjonen blir bedre og tryggere. Akkurat som alt annet som går fremover her i verden. For 100 år siden ble ikke melk varmebehandlet og var dermed en stor potensiell kilde til listeria. I dag kan du drikke melken trygt.

Men hva du gjør er selvsagt opp til deg og ingen lider noen nød av å kutte kjøttpålegg i 9 mnd. Men å si at det kan være potensielt farlig for fostere er bare tull! Sett deg inn i fakta.
Nå er det ikke mer enn 1,5 år siden det ble funnet listeria i salami, så nei, jeg stoler ikke på Gilde.

Nå er det ikke mer enn 1,5 år siden det ble funnet listeria i salami, så nei, jeg stoler ikke på Gilde.

Ifølge denne artikkelen fra fhi har ikke listeria vært påvist fra kjøttpålegg i norge siden 1992 og står ingenting om produsent. Men som du ser er alle oppblomstringer av listeria i Norge de siste 14 årene kommet fra fra andre ting enn kjøtt eller fra instutusjonsmat der det er nærtliggende å tro at det er forholdene på kjøkkene (hygiene, kontaminering) som har vært grunnen til utbruddene.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...6833&Content_6493=6441:82811::0:6446:73:::0:0

Sendte like godt en mail jeg. Spekepølsene til gilde er IKKE varmebehandlet.

f9c31f5aaf99d108afecac0bacdb2309
Litt skummelt at de tørr påstå at listeria ikke kan vokse i spekepølse...det er jo ganske så motsatt mtp matportalens kostholdsråd. Hvis det er sant at listeria ikke kan vokse pga salt og pH-verdi så er det rart at det ble funnet listeria i en annen produsents spekepølse for et par år siden.

• Liker
Reactions: BMC
Litt skummelt at de tørr påstå at listeria ikke kan vokse i spekepølse...det er jo ganske så motsatt mtp matportalens kostholdsråd. Hvis det er sant at listeria ikke kan vokse pga salt og pH-verdi så er det rart at det ble funnet listeria i en annen produsents spekepølse for et par år siden.
Velger å holde meg på den sikre siden og ikke spise jeg.

Back
Topp