Salami og gravid

Syns ikke gilde sin salami er så god, er grillstad sin jubel jeg sikler etter, så da holder jeg meg like greit unna :) blir vel å momse salami i 3 mnd etter fødsel slik som sist :p

Gilde kan si hva de vil. Men ingen steder på deres nettsider står det at spekematen deres har vært varmebehandlet så det er trygt for listeria. Det står kun om frysing og toxoplasmose.

Folk får ta sine egne valg. Men jeg tar ingen sjanser med mitt ufødte barn. Gleeeeder meg nå til fødsel og salami på skiva som første måltid etterpå. :)

Nei jeg påstår heller ikke at spekematen deres kan fryses og spises, men oppskjært spekepølse. Det har jeg skriftlig på Mail fra Gilde og vet andre som også har det. Skriv å spørs selv da vell.

Greit å være føre var, men du gjør nok mange værre ting for barnet i magen din enn å spise salami fra gilde. Du kan umulig ha stålkontroll på alt som påvirker fostere. Å ikke spise det som en norsk produsenten (som har vært her lengre enn oss) sier, er ikke for meg å være på den sikkre siden men overhysteri. Men man gjør selvsagt som man vil. Men å skrive det som om andre sjanser med babyen sin fordi de spiser salami er bare ufint.

Jeg har sterke meninger om mange ting som går på tvers av norsk kostholdsråd når det kommer til melk og kjøtt f.eks, men kunne ikke finne på å si at andre som ikke mener som meg tar unødvendige sjanser.

Nei jeg påstår heller ikke at spekematen deres kan fryses og spises, men oppskjært spekepølse. Det har jeg skriftlig på Mail fra Gilde og vet andre som også har det. Skriv å spørs selv da vell.

Greit å være føre var, men du gjør nok mange værre ting for barnet i magen din enn å spise salami fra gilde. Du kan umulig ha stålkontroll på alt som påvirker fostere. Å ikke spise det som en norsk produsenten (som har vært her lengre enn oss) sier, er ikke for meg å være på den sikkre siden men overhysteri. Men man gjør selvsagt som man vil. Men å skrive det som om andre sjanser med babyen sin fordi de spiser salami er bare ufint.

Jeg har sterke meninger om mange ting som går på tvers av norsk kostholdsråd når det kommer til melk og kjøtt f.eks, men kunne ikke finne på å si at andre som ikke mener som meg tar unødvendige sjanser.
Om du mener at du ikke tar noen sjanser ved å spise Gilde sin salami når du er gravid så bør du jo ikke ta deg nær av min kommentar, for da mener du jo at den ikke er gjeldene.

Jeg finner ingen steder at Gilde går god for at deres salami (som er en type spekemat: spekepølse) er varmebehandlet slik at den ikke inneholder listeria. De skriver kun om toxoplasmose på sine nettsider, noe som viser at Gilde ikke har like god peiling på kostholdsråd for gravide som hva matportalen anbefaler. Det hentyder at de ikke vet at det er listeria som er den største risikoen ved å spise spekemat.

Fra Gildes nettsider:

"Når du er gravid kan du spise de aller fleste produkter fra Gilde, med noen få unntak:

Unngå å spise spekemat og spekepølse. Her er kan det være en risiko for parasitten toxoplasma. Risikoen for toxoplasma kan imidlertid elimineres ved frysing av spekemat og spekepølser i en uke ved minst minus 18 grader. Hvis du er glad i spekemat skal du altså fryse produktene før du spiser dem.
Du kan spise alle våre kjøttpålegg bortsett fra roastbiff.
Vi anbefaler på det sterkeste at du gjør deg kjent med og følger kostrådene som gjelder kjøtt, i tillegg til alle generelle kostråd for gravide på Matportalen.no.

I tillegg anbefaler vi at du:

Steker alt kjøtt godt til du ser klar kjøttsaft under steking (kjøttsaften skal ikke være rød eller rosa)
Alltid bruker vakuumpakket, skivet kjøttpålegg innen fem dager etter at pakningen er åpnet."

Hvis du noe sted her ser at de garanterer for listeriafri salami så tar jeg feil og beklager. Men enn så lenge så lar jeg være å røre salamien deres. Har klart med i 8 måneder uten, skal klare 4 uker til.

Også er det bare å steke den selv (ostesmørbrød eksempelvis), ta-taaa problem løst. Listeria er ekstremt sjeldent i Norge, men om man først har fått det så finnes ingen behandling (altså i forhold til fosteret).

Mattilsynet, Gildes kontrollorgan, vurderer per i dag ikke Gildes (eller noen andre produsenters) rutiner ved salamiproduksjon som trygge nok til å gi klarsignal for gravide til å spise det. Det vil sannsynligvis gå helt fint med alle som allikevel spiser det siden listeria er sjeldent, men syns det er horribelt å råde folk til å gjøre det allikevel.

I fjor høst hadde dog Norsk kylling listeria i sine produkter, det ble oppdaget før noen ble syke av det, men lell. Grilstad fikk påvist listeria i sin salami i 2014, riktignok ikke salami som selges i dagligvarebutikker. Det er ikke sånn at det aldri skjer, selv om det er sjeldent.

Last edited:
Om du mener at du ikke tar noen sjanser ved å spise Gilde sin salami når du er gravid så bør du jo ikke ta deg nær av min kommentar, for da mener du jo at den ikke er gjeldene.

Jeg finner ingen steder at Gilde går god for at deres salami (som er en type spekemat: spekepølse) er varmebehandlet slik at den ikke inneholder listeria. De skriver kun om toxoplasmose på sine nettsider, noe som viser at Gilde ikke har like god peiling på kostholdsråd for gravide som hva matportalen anbefaler. Det hentyder at de ikke vet at det er listeria som er den største risikoen ved å spise spekemat.

Fra Gildes nettsider:

"Når du er gravid kan du spise de aller fleste produkter fra Gilde, med noen få unntak:

Unngå å spise spekemat og spekepølse. Her er kan det være en risiko for parasitten toxoplasma. Risikoen for toxoplasma kan imidlertid elimineres ved frysing av spekemat og spekepølser i en uke ved minst minus 18 grader. Hvis du er glad i spekemat skal du altså fryse produktene før du spiser dem.
Du kan spise alle våre kjøttpålegg bortsett fra roastbiff.
Vi anbefaler på det sterkeste at du gjør deg kjent med og følger kostrådene som gjelder kjøtt, i tillegg til alle generelle kostråd for gravide på Matportalen.no.

I tillegg anbefaler vi at du:

Steker alt kjøtt godt til du ser klar kjøttsaft under steking (kjøttsaften skal ikke være rød eller rosa)
Alltid bruker vakuumpakket, skivet kjøttpålegg innen fem dager etter at pakningen er åpnet."

Hvis du noe sted her ser at de garanterer for listeriafri salami så tar jeg feil og beklager. Men enn så lenge så lar jeg være å røre salamien deres. Har klart med i 8 måneder uten, skal klare 4 uker til.

Så om noen andre mener du utsetter barnet ditt for en potesielt farlig så tar du deg ikke nær av det fordi du vet du har rett? Vet ikke med deg, men jeg og nok de fleste andre bryr seg om andre menneskers meninger og synspunkter uannsett hvor mye man er sikker på at en selv har rett....

Gilde granater for listeriafri spekepølse i Mail til meg. Det er heller ingen ny viten at listeria ikke trives og vokser i for salte miljø.

Matportalen skriver ingen steder at alt kjøttpålegg er bannlyst og gir heller ingen komplett liste over hva som er trygt eller ikke. Dermed kan nok produsentene snakke bedre for sine produkter enn matportalen.

Fra matportalen:
Eksempler på slike er myke oster og upasteuriserte halvfaste oster, røyket, raket og gravet fisk, og noen typer kjøttpålegg.

Så om noen andre mener du utsetter barnet ditt for en potesielt farlig så tar du deg ikke nær av det fordi du vet du har rett? Vet ikke med deg, men jeg og nok de fleste andre bryr seg om andre menneskers meninger og synspunkter uannsett hvor mye man er sikker på at en selv har rett....

Gilde granater for listeriafri spekepølse i Mail til meg. Det er heller ingen ny viten at listeria ikke trives og vokser i for salte miljø.

Matportalen skriver ingen steder at alt kjøttpålegg er bannlyst og gir heller ingen komplett liste over hva som er trygt eller ikke. Dermed kan nok produsentene snakke bedre for sine produkter enn matportalen.

Fra matportalen:
Eksempler på slike er myke oster og upasteuriserte halvfaste oster, røyket, raket og gravet fisk, og noen typer kjøttpålegg.

Også fra matportalen ;)

http://www.matportalen.no/rad_til_s..._spekemat_dersom_man_fryser_ned_kjottet_forst :

"Hovedrådet som gis til gravide er å unngå rått kjøtt. Blant eksemplene på rått kjøtt er gravet kjøtt og biff tartar, men også spekemat/spekepølse. Gravide rådes til å ikke spise spekemat i løpet av svangerskapet, med mindre den varmebehandles godt. Bakgrunnen for dette rådet er at spekemat kan inneholde både Toxoplasma og Listeria.

Mange produsenter av spekepølse fryser inn kjøttråvarene på forhånd. Dette vil riktignok drepe Toxoplasmaparasitten, men ikke Listeriabakterien. Spekemat kan også forurenses med Listeriabakterier under oppskjæring og pakking, på samme måte som for annet skivet kjøttpålegg. Hvis spekematen er eller blir forurenset med Listeriabakterier, kan disse formere seg gjennom den svært lange holdbarhetstiden og gi et for høyt bakterienivå.

Frysing av råvarene før spekeprosessen begynner, dreper altså Toxoplasma, men sikrer ikke mot forekomst av Listeria i det ferdige produktet."

Og her http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret :

"Oppskåret kjøttpålegg kan forurenses med listeria ved selve sliceprosessen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria og bakterien kan vokse i produktet, kan antallet bakterier nå skadelig nivåer. Derfor bør gravide spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Toxoplasma kan trolig overleve i kjøtt som graves, spekes eller kaldrøkes. Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt."

Og igjen, matportalen driftes av mattilsynet, som er kontrollorganet til matprodusentene, så jeg stoler faktisk mer på de jeg :)

Fra gildes produktside:

• Unngå å spise spekemat og spekepølse. Her er kan det være en risiko for parasitten toxoplasma. Risikoen for toxoplasma kan imidlertid elimineres ved frysing av spekemat og spekepølser i en uke ved minst minus 18 grader. Hvis du er glad i spekemat skal du altså fryse produktene før du spiser dem.
  • Du kan spise alle våre kjøttpålegg bortsett fra roastbiff.

http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

Altså; det er risiko for toxoplasmose i spekemat. Denne kan elimineres ved frysing.

Og i selve slicinga kan det infiseres av listeria også, det er ikke bare toxoplasma, det står jo rett over i min post, sitat fra mattilsynet.

Det er ikke ti år engang siden sist gilde hadde listeria i sitt "trygge" pålegg http://www.nrk.no/ostfold/listeria-i-gilde-skinke-1.5150564 Grilstad hadde listeria i den ene salamitypen i 2014. Norsk kylling hadde listeria i sine produkter i 2015. Så det kan skje, selv om rutinene er gode, og det er derfor mattilsynet gir det rådet de gir om å varmebehandle godt selv :) De tjener ingenting på å gi dette rådet, men det gis som sikkerhet for de som er sårbare (gravide og andre). Gilde derimot tjener masse på å si at det er trygt, og i 99 av 100 tilfeller går det jo også helt fint, siden de stort sett klarer å unngå listeria. Men, liksom, bukken som passer havresekken-prinsippet er ikke jeg spesielt fan av.

Varmebehandler man selv, så kan man spise så ofte og mye man vil med god samvittighet. Kosa meg med pepperoni i går kveld jeg, på ostesmørbrød (skulle ha salami, men den hadde samboeren spist opp gitt) :)

Spiser ikke salami. Hører og stoler mer på Matportalen enn produsenten. Er ikke vits i å ta noen sjanser :)

Skjønner ikke at man tar risikoen. Ja, veldig liten sjanse for at man er så uheldig å spise noe som innholder listeria, men om man leser seg litt opp på hva det kan føre til så birde det være ett enkelt valg å holde seg unna..

Gilde skrev i mail at salamien deres var varmebehandlet og fryst så den var helt trygg for gravide .. Det hadde de aldri skrevet om de ikke var sikre, tenk deg det styre/søksmålet mot gilde om man har spist,blitt smitta å så har de skrevet at det er helt trygt? Tviler på at de tar den sjansen.

;) Mail fra Mattilsynet :

Hei, Mattilsynet har ikke mulighet til å ha oversikt over alle produkter på det norske markedet og alle de ulike produksjonsprosessene. Vi gir derfor de generelle rådene du finner her http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor - se avsnittet under kjøtt. Samtidig ser du også i den blå faktarammen at vi oppfordrer til å ta direkte kontakt med produsenten: "Norske matmyndigheter har ikke oversikt over ingrediensene og produksjonsprosessene til alle produkter på det norske markedet. Dersom du er i tvil om et produkt, kan du ta kontakt med produsenten eller importøren for å forhøre deg. Det er produsentene som kjenner produktene sine best, og det er også deres ansvar å sikre at maten de produserer er trygg."

Du finner mer detaljert info om listeria og toxoplasma her http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Hilsen redaksjonen Matportalen

Gilde sin er like utrygg som alle andre sin!!
Ja den er fryst, men IKKE varmebehandlet, noe som må til for å drepe den ene bakterien ;)

Gilde skrev i mail at salamien deres var varmebehandlet og fryst så den var helt trygg for gravide .. Det hadde de aldri skrevet om de ikke var sikre, tenk deg det styre/søksmålet mot gilde om man har spist,blitt smitta å så har de skrevet at det er helt trygt? Tviler på at de tar den sjansen.
Rart for gilde har selv sagt at den ikke er varmebehandla:)

Jeg kan ikke skjønne hva som gjør den salamien så viktig at man ikke klarer å styre unna i 9 mnd.. Vi slutter å røyke og drikke alkohol, men å spise mat som potensielt kan ta livet av fosteret, det er ikke så farlig.. Det er snakk om 9 små mnd!

Jeg kan ikke skjønne hva som gjør den salamien så viktig at man ikke klarer å styre unna i 9 mnd.. Vi slutter å røyke og drikke alkohol, men å spise mat som potensielt kan ta livet av fosteret, det er ikke så farlig.. Det er snakk om 9 små mnd!

Jeg kan ikke skjønna at det er så vanskelig å sette seg inn i ny informasjon. Se svaret mitt fra både gilde og matportalen! Det er ikke farlig. Produksjonen blir bedre og tryggere. Akkurat som alt annet som går fremover her i verden. For 100 år siden ble ikke melk varmebehandlet og var dermed en stor potensiell kilde til listeria. I dag kan du drikke melken trygt.

Men hva du gjør er selvsagt opp til deg og ingen lider noen nød av å kutte kjøttpålegg i 9 mnd. Men å si at det kan være potensielt farlig for fostere er bare tull! Sett deg inn i fakta.

Last edited:
Rart for gilde har selv sagt at den ikke er varmebehandla:)

Det står jo svart på hvit på gildes hjemmeside at alle deres kjøttpålegg er varmebehandlet (bortsett fra roastbiff, som ikke er varmebehandlet nok). Se lenger opp i tråden for både link og utdrag. Deres oppskårne spekeskinker er ikke varmebehandlet men der er saltinnholdet så stort og vanninnholdet så lavt at listeria ikke overlever. Dog kan der være toxoplasmose, men den kan man drepe ved å legge i fryseren i 1 uke. Minst -18 grader.

Nå har jeg lag frem dokumentasjon fra både gilde og matportalen tidligere i tråden om at man trygt kan følge det gilde sier. Så de som ikke gidder lese fakta får bare fortsette som før. Selvsagt kan de som vil velge å kutte kjøttpåleget i ni mnd. Men nå må vi få en slutt på at de som velger å høre på nye råd fra trygge kilder utsetter seg selv for noen som helst fare. Hilsen ei som faktisk aldri spiser salami (liker det ikke). Savne spekematen dog! Men den er de fremdeles helt klart ikke "lovt" å spise i rå tilstand :(

Last edited:
Verden går fremåver..
Men kjører kanskje ikke bil/buss/taxi heller du da? For om du krasjer så kan du ta livet av fosteret..det er snakk om 9 små mnd..da kan man faktisk gå spør du meg. Men det er jo også farlig, hva om man blir påkjørt? Det kan jo ta livet av babyen..nei, best å sitte inne 24/7 å spise brød med leverpostei på :)

Sendte like godt en mail jeg. Spekepølsene til gilde er IKKE varmebehandlet.

f9c31f5aaf99d108afecac0bacdb2309

Back
Topp