Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Gilde kan si hva de vil. Men ingen steder på deres nettsider står det at spekematen deres har vært varmebehandlet så det er trygt for listeria. Det står kun om frysing og toxoplasmose.
Folk får ta sine egne valg. Men jeg tar ingen sjanser med mitt ufødte barn. Gleeeeder meg nå til fødsel og salami på skiva som første måltid etterpå.![]()
Om du mener at du ikke tar noen sjanser ved å spise Gilde sin salami når du er gravid så bør du jo ikke ta deg nær av min kommentar, for da mener du jo at den ikke er gjeldene.Nei jeg påstår heller ikke at spekematen deres kan fryses og spises, men oppskjært spekepølse. Det har jeg skriftlig på Mail fra Gilde og vet andre som også har det. Skriv å spørs selv da vell.
Greit å være føre var, men du gjør nok mange værre ting for barnet i magen din enn å spise salami fra gilde. Du kan umulig ha stålkontroll på alt som påvirker fostere. Å ikke spise det som en norsk produsenten (som har vært her lengre enn oss) sier, er ikke for meg å være på den sikkre siden men overhysteri. Men man gjør selvsagt som man vil. Men å skrive det som om andre sjanser med babyen sin fordi de spiser salami er bare ufint.
Jeg har sterke meninger om mange ting som går på tvers av norsk kostholdsråd når det kommer til melk og kjøtt f.eks, men kunne ikke finne på å si at andre som ikke mener som meg tar unødvendige sjanser.
Om du mener at du ikke tar noen sjanser ved å spise Gilde sin salami når du er gravid så bør du jo ikke ta deg nær av min kommentar, for da mener du jo at den ikke er gjeldene.
Jeg finner ingen steder at Gilde går god for at deres salami (som er en type spekemat: spekepølse) er varmebehandlet slik at den ikke inneholder listeria. De skriver kun om toxoplasmose på sine nettsider, noe som viser at Gilde ikke har like god peiling på kostholdsråd for gravide som hva matportalen anbefaler. Det hentyder at de ikke vet at det er listeria som er den største risikoen ved å spise spekemat.
Fra Gildes nettsider:
"Når du er gravid kan du spise de aller fleste produkter fra Gilde, med noen få unntak:
Unngå å spise spekemat og spekepølse. Her er kan det være en risiko for parasitten toxoplasma. Risikoen for toxoplasma kan imidlertid elimineres ved frysing av spekemat og spekepølser i en uke ved minst minus 18 grader. Hvis du er glad i spekemat skal du altså fryse produktene før du spiser dem.
Du kan spise alle våre kjøttpålegg bortsett fra roastbiff.
Vi anbefaler på det sterkeste at du gjør deg kjent med og følger kostrådene som gjelder kjøtt, i tillegg til alle generelle kostråd for gravide på Matportalen.no.
I tillegg anbefaler vi at du:
Steker alt kjøtt godt til du ser klar kjøttsaft under steking (kjøttsaften skal ikke være rød eller rosa)
Alltid bruker vakuumpakket, skivet kjøttpålegg innen fem dager etter at pakningen er åpnet."
Hvis du noe sted her ser at de garanterer for listeriafri salami så tar jeg feil og beklager. Men enn så lenge så lar jeg være å røre salamien deres. Har klart med i 8 måneder uten, skal klare 4 uker til.
Så om noen andre mener du utsetter barnet ditt for en potesielt farlig så tar du deg ikke nær av det fordi du vet du har rett? Vet ikke med deg, men jeg og nok de fleste andre bryr seg om andre menneskers meninger og synspunkter uannsett hvor mye man er sikker på at en selv har rett....
Gilde granater for listeriafri spekepølse i Mail til meg. Det er heller ingen ny viten at listeria ikke trives og vokser i for salte miljø.
Matportalen skriver ingen steder at alt kjøttpålegg er bannlyst og gir heller ingen komplett liste over hva som er trygt eller ikke. Dermed kan nok produsentene snakke bedre for sine produkter enn matportalen.
Fra matportalen:
Eksempler på slike er myke oster og upasteuriserte halvfaste oster, røyket, raket og gravet fisk, og noen typer kjøttpålegg.
Rart for gilde har selv sagt at den ikke er varmebehandlaGilde skrev i mail at salamien deres var varmebehandlet og fryst så den var helt trygg for gravide .. Det hadde de aldri skrevet om de ikke var sikre, tenk deg det styre/søksmålet mot gilde om man har spist,blitt smitta å så har de skrevet at det er helt trygt? Tviler på at de tar den sjansen.
Jeg kan ikke skjønne hva som gjør den salamien så viktig at man ikke klarer å styre unna i 9 mnd.. Vi slutter å røyke og drikke alkohol, men å spise mat som potensielt kan ta livet av fosteret, det er ikke så farlig.. Det er snakk om 9 små mnd!
Rart for gilde har selv sagt at den ikke er varmebehandla![]()
Verden går fremåver..Jeg kan ikke skjønne hva som gjør den salamien så viktig at man ikke klarer å styre unna i 9 mnd.. Vi slutter å røyke og drikke alkohol, men å spise mat som potensielt kan ta livet av fosteret, det er ikke så farlig.. Det er snakk om 9 små mnd!