Salami og gravid

Bebis88

Forelsket i forumet
Julimammaer 2016
Hei teit spørsmål kanskje, men lurer på om dere spiser salami/ kjøtt pålegg? Jeg spiste her for dagen litt, men ble usikker om det kan være skadelig....

Gilde sin kokte salami skal visstnok være ok, ellers er det anbefalt å holde seg unna all spekemat som også vil si salami.

Hei teit spørsmål kanskje, men lurer på om dere spiser salami/ kjøtt pålegg? Jeg spiste her for dagen litt, men ble usikker om det kan være skadelig....

Noen sier det kan være skadelig, andre ikke. Jeg vet egentlig ikke hvem man skal stole på. Jeg har ikke spist salami, men har lyst på. Ikke noe annet pålegg som frister.. Det er en annen tråd her med samme diskusjon, du kan se om du finner den. Husker at noen la ut denne artikkelen der:
http://altformamma.no/artikler/141/article/item

Da æ va gravid fikk æ forbud mot ALT kjøttpålegg, ikke nøye kor det kom fra sålenge det ikke va stekt eller kokt ordentlig, sku man IKKE spis det. Ikke nøye om det e gilde eller ei :) Æ ville hørt på legen/gynekologen. Bedre førevar <3

Da æ va gravid fikk æ forbud mot ALT kjøttpålegg, ikke nøye kor det kom fra sålenge det ikke va stekt eller kokt ordentlig, sku man IKKE spis det. Ikke nøye om det e gilde eller ei :) Æ ville hørt på legen/gynekologen. Bedre førevar <3
Varmebehandlet pålegg er trygt så lenge det spises innen holdbarhet.

Matportalen.no er fint å sjekke om man lurer på noe. Det er også de rådene hs forholder seg til her ihvertfall :)

Spiser gilde sin salami. Det er helt trygt.

Varmebehandlet pålegg er trygt så lenge det spises innen holdbarhet.

Matportalen.no er fint å sjekke om man lurer på noe. Det er også de rådene hs forholder seg til her ihvertfall :)

Ja æ sa vel ikke noe om varmebehandla mat da ??? Før det e æ fult klar over e ikke dom :)
Æ snakka om kjøttpålegg og salami rett fra hylla.

Husk at selv om man frarådes å spise enkelte ting, er det sjeldent krise om man har fått i seg noe fra "nei-lista," da matkontrollen her i Norge er veldig streng, og det ytterst sjeldent er noen som blir syke av mat her i Norge.
Hvor mange har du hørt som om har fått listeria eller toxoplasmose f.eks? ;) (Nevner disse fordi de er mest populære å hause seg opp over blant hysterigravide. :P )

Jeg spiste en del salami i starten av svangerskapet da ingenting annet fristet, og det gikk helt fint (er i dag 37+4 uker på vei). Bare pass på at det ikke har vært åpnet alt for lenge og at det er godt innenfor holdbarhetsdato :)
Jordmor sa til meg at hvis jeg absolutt hadde lyst på spekeskinke så var det helt innenfor å bare åpne en pakke, spise litt også kaste resten. Men spekeskinke er jeg ikke så glad i uansett så har ikke trengt å gjøre det :)
Er alt for mange som er veldig hysteriske når det gjelder hva man kan og ikke kan spise.. Kos deg med mat og bruk vanlig sunn fornuft :)

I salami kan det finnes listeria, listeria drepes kun av varme. Gilde påstår sin egen salami er trygg, men Mattilsynet (står bak matportalen) som er de som fører kontroll med bl.a. Gilde anser ikke produksjonen deres som trygg nok, og anbefaler ingen salami fra noen produsenter til gravide - med mindre man varmebehandler selv! Det er fort gjort, noen minutter sammenhengende på over 75 grader, så dør både listeria og toxoplasma. Superlett! Toxoplasma dør også ved frysing (over flere dager), men varmebehandling tar begge deler, så det er tryggest.

Jeg spiser ikke salami kaldt, men koser meg med det på ostesmørbrød eller stekt i panne :) Listeria er sjeldent, men når det er så enkelt å unngå å ta livet av babyen i magen ved et uhell, bare ved å varme det selv, så det er ikke noe stress for meg :)

Ja æ sa vel ikke noe om varmebehandla mat da ??? Før det e æ fult klar over e ikke dom :)
Æ snakka om kjøttpålegg og salami rett fra hylla.
Kjøttpålegget er da gjerne Varmebehandlet. Det som var poenget;) salami er spekemat, og blir derfor noe annet. Men gilde har vel sagt at deres salami er Varmebehandlet etter hva jeg har skjønt:)

Det e ikke heilt trygdt, spør legen din evt gynekologen din så får du rette svaret. E ikke bra, du gambla når du gjør det
Jo det er helt trygt å spise :) jeg har spurt både gilde selv og helsedirektoratet (matportalen) :)

Skal være greit å spise alt pålegg som er kokt eller vært fryst!

Nei det er en vanlig missforståelse! Frysing dreper toxoplasmose men ikke listeria. For å få drept listerian må pålegget varnebehandles. Men i en del spekemat overlever ikke listerian fordi det er så mye salt og fett, disse kan man altså fryse en uke i ordentlig fryser og spise trygt etterpå.

Av gildes oppskårete kjøttpålegg kan man spise alt (bortsett fra roastbiff), fordi alt varmebehandles. Varmebehandling tar begge deler. Av gildes oppskårede spekeskinker, som siliana spekepølsen kan man spise de når de har vært frosen. Siden det ikke er listeria i de produktene pga. saltinnholdet.
Kilde:Gilde

Gilde ville ikke påstått at deres pålegg er trygt om det ikke var det. Bare tenk for et drama det ville blitt om noen ble smitter av deres pålegg. De ville tapt milioner på den dårlige omtalen de hadde fått. Den sjansen tar de ikke.

Nå er sjansen for å få toxoplasmose eller listeria liten i Norge, men greit å være føre var syns nå jeg og følger anbefalingene (de er der jo ikke uten grunn). Men spiste både spekemat og ulike typen kjøttpålegg før jeg viste jeg var gravid og ved en anledning senere der jeg glemte meg. Og stresser ikke av den grunnen.

Last edited:
Gilde kan si hva de vil. Men ingen steder på deres nettsider står det at spekematen deres har vært varmebehandlet så det er trygt for listeria. Det står kun om frysing og toxoplasmose.

Folk får ta sine egne valg. Men jeg tar ingen sjanser med mitt ufødte barn. Gleeeeder meg nå til fødsel og salami på skiva som første måltid etterpå. :)

Gilde kan si hva de vil. Men ingen steder på deres nettsider står det at spekematen deres har vært varmebehandlet så det er trygt for listeria. Det står kun om frysing og toxoplasmose.

Folk får ta sine egne valg. Men jeg tar ingen sjanser med mitt ufødte barn. Gleeeeder meg nå til fødsel og salami på skiva som første måltid etterpå. :)
De sa det da jeg spurte dem direkte :) fins ingen muligheter for vekst av verken listeria eller toxoplasma :)

Ja man tar sine egne valg heldigvis :)

Eg levde på Gilde sin salami den første tida, me klarsignal fra både lege og jordmor! :)
Å det har gått heilt fint, e no i uke 34 :)

Back
Topp