Søvntips ?!?

MaJa<3

Elsker forumet
Aprilbarna`15
Noen som har noen gode tips om hvordan jeg skal få veslegutt til å sove om natta? Han har hele tiden våknet relativt ofte for å spise, men nå blir det bare verre og verre. Siste måneden har han våknet hver time.
Prøver å roe ned med smokk, byssing, far har tatt han mens jeg ligger på et annet rom. Men det eneste som roer han ned igjen er puppen. Nå er det siste uken med permisjon neste uke, og jeg trenger snart litt søvn. Har ikke sovet siden jeg ble gravid!

Samsoving uten å tilby mat? Kanskje han egentlig søker nærhet fremfor mat? Hvor mye spiser han av fast føde på dagtid?

Samsoving uten å tilby mat? Kanskje han egentlig søker nærhet fremfor mat? Hvor mye spiser han av fast føde på dagtid?

Har prøvd det, og han roer seg litt bedre da. Men våkner fortsatt rundt annenhver time og da roer han seg ikke før han får mat.
På dagtid er vi oppe i en stor porsjon grøt både morgen og kveld, et fruktmåltid og en god porsjon middag. Ammes i tillegg til hvert måltid samt et måltid hvor han bare får melk. Burde med andre ord være mer enn nok.

Har prøvd det, og han roer seg litt bedre da. Men våkner fortsatt rundt annenhver time og da roer han seg ikke før han får mat.
På dagtid er vi oppe i en stor porsjon grøt både morgen og kveld, et fruktmåltid og en god porsjon middag. Ammes i tillegg til hvert måltid samt et måltid hvor han bare får melk. Burde med andre ord være mer enn nok.
Høres ut som måltidsrytmen vi har og. Hmm, da er jeg usikker. Noe nytt han har begynt med nå? Eller spist mye nattestid lenge? Kan visst være at de våkner av "gammel vane ".

Uff, det er ikke noe gøy. Vi hadde noe av det samme problemet med vår lille for litt over en mnd siden. Han gikk fra å spise 3-4 ganger til å våkne etter bare 1 times søvn. Tror nok det i stor grad var pga tenner og at han i større grad ble bevist omgivelsene sine så han trengte mer trygghet, og et større behov for mat på dagen. Vi bestemte oss for at det skulle gå min 3 timer mellom hvert nattmåltid (siden han fint klarte seg uten mat i 3 timer på dagen). Det ble mye gråt og sinne men han sovnet tilslutt. Hva slags døgnrytme har han ellers, og hva spiser han i løpet av dagen? Mitt inntrykk er at det ofte kommer en sånn tøff periode i 7-8 mnd alderen. Vår har nå helt utrolig nok sluttet med nattmat og sover hele natten.

Høres ut som måltidsrytmen vi har og. Hmm, da er jeg usikker. Noe nytt han har begynt med nå? Eller spist mye nattestid lenge? Kan visst være at de våkner av "gammel vane ".

Har spist mye på natta hele tiden. Begynte å bli bedre rundt seks måneder, da gikk det 2-3 timer mellom hvert måltid. Så har det bare blitt hyppigere og hyppigere igjen.

Har spist mye på natta hele tiden. Begynte å bli bedre rundt seks måneder, da gikk det 2-3 timer mellom hvert måltid. Så har det bare blitt hyppigere og hyppigere igjen.
Hva slags grøt bruker dere? Vi har brukt sinlac på begge våre. Ingen av de har tålt "vanlig" grøt. Med siste byttet vi rett før han begynte å sove natten igjennom (se innlegg over)

Uff, det er ikke noe gøy. Vi hadde noe av det samme problemet med vår lille for litt over en mnd siden. Han gikk fra å spise 3-4 ganger til å våkne etter bare 1 times søvn. Tror nok det i stor grad var pga tenner og at han i større grad ble bevist omgivelsene sine så han trengte mer trygghet, og et større behov for mat på dagen. Vi bestemte oss for at det skulle gå min 3 timer mellom hvert nattmåltid (siden han fint klarte seg uten mat i 3 timer på dagen). Det ble mye gråt og sinne men han sovnet tilslutt. Hva slags døgnrytme har han ellers, og hva spiser han i løpet av dagen? Mitt inntrykk er at det ofte kommer en sånn tøff periode i 7-8 mnd alderen. Vår har nå helt utrolig nok sluttet med nattmat og sover hele natten.

Jeg prøvde også metoden med at det skulle gå minst tre timer mellom hvert måltid en periode siden dette er null problem på dagtid, men det endte bare opp med at han skrek og skrek et par timer i strekk helt til det var mattid igjen.
Nå har jeg litt gitt opp og han får mat når han ber om det, så håper jeg at han på magisk vis plutselig begynner å sove natten igjennom. Hadde aldri dette problemet med førstemann. Han har sovet natten igjennom fra han var seks måneder.

Døgnrytmen ellers er omtrent slik:
6.00 Ammes når det er tid for å stå opp
7-8 Grøt
9.00 sovetid 1,5-2 timer
11.00 amming og frukt, eventuelt brødskive
13.00 sovetid 45min- 1,5 timer
14-15 amming og middag
16-17 amming
18.00 grøt, kveldsstell og natta

Hva slags grøt bruker dere? Vi har brukt sinlac på begge våre. Ingen av de har tålt "vanlig" grøt. Med siste byttet vi rett før han begynte å sove natten igjennom (se innlegg over)

Bruker nestle og hipp. Kanskje verdt å prøve sinlac en periode. Hvordan merket du at de ikke tålte vanlig grøt?

Jeg prøvde også metoden med at det skulle gå minst tre timer mellom hvert måltid en periode siden dette er null problem på dagtid, men det endte bare opp med at han skrek og skrek et par timer i strekk helt til det var mattid igjen.
Nå har jeg litt gitt opp og han får mat når han ber om det, så håper jeg at han på magisk vis plutselig begynner å sove natten igjennom. Hadde aldri dette problemet med førstemann. Han har sovet natten igjennom fra han var seks måneder.

Døgnrytmen ellers er omtrent slik:
6.00 Ammes når det er tid for å stå opp
7-8 Grøt
9.00 sovetid 1,5-2 timer
11.00 amming og frukt, eventuelt brødskive
13.00 sovetid 45min- 1,5 timer
14-15 amming og middag
16-17 amming
18.00 grøt, kveldsstell og natta

Samme døgnrytme som her da. Da er beste rådet mitt å prøve sinlac. Første mann her sleit mye med magen, så der var det litt lettere å skjønne at det var noe. Han hadde mye grønn avf. og ofte med spor av blod, og den var stortsett tynn (ikke diaré). Men han la godt på seg hele veien. Ble mye bedre med sinlac, og han fikk laktosefri melk når han rundet året. Med siste så merket jeg ikke noe særlig annet enn at avf ofte var veldig bløt og at han ofte prompet når han våknet for pupp første gangen. Etter vi skiftet til sinlac er alt det borte. I de ordinære grøtene er det en del melkepulver og det kan være tungt å fordøye for en liten tarm. Så det trenger ikke å bety at det er en intoleranse eller allergi. Håper det kan hjelpe!

Om dere vil prøve melkefri grøt så kan dere også kjøpe merket Holle på helsekosten, eller Enlago i Sverige.
Ellers kan man fint lage grøten selv også. Sinlac inneholder visst ganske mye sukker av hva jeg har lest. HS sa at det var for å få nok næring da.

Har forsket litt siden vi har ei frøken som vi tror ikke tåler kumelkprotein, som skal begynne så smått med litt grøt om en mnds tid (har Nutrimigen på blå resept)

Høres ut som sånn vi hadde det for et par måneder siden. Jeg satte ned foten og begynte å avvenne nattammingen. Valgte meg ammefri sone (startet med fra 22 til 2) Samsov hvor hun var illsint et par netter før hun gradvis godttok det. Hun får fremdeles pupp om natta, men nå 2-3 ganger. Våkner hun ellers får hun smokken og er fornøyd med det.

Om dere vil prøve melkefri grøt så kan dere også kjøpe merket Holle på helsekosten, eller Enlago i Sverige.
Ellers kan man fint lage grøten selv også. Sinlac inneholder visst ganske mye sukker av hva jeg har lest. HS sa at det var for å få nok næring da.

Har forsket litt siden vi har ei frøken som vi tror ikke tåler kumelkprotein, som skal begynne så smått med litt grøt om en mnds tid (har Nutrimigen på blå resept)
Jeg brukte også Holle sin med første mann men syntes den var så lite mettende når han ble større. Som startgrøt er den veldig fin. Anbefaler deg å lage aprikosmos til, smaker godt og er bra for jernopptaket. Sinlac er veldig søt i smaken men mener den ikke inneholder mer sukker enn de vanlige melkebaserte grøtene. Lykke til med lille :-)

Anbefaler Semper sin melkefrie grøt som kjøpes i Sverige, den er tilsatt tilsvarende mengde jern som "melkegrøtene" her. Opplever at det er mer mat i de fremfor Sinlac.

sånn var det her også en periode.. tok han opp, roet å la ned igjen samt strøk på han til han sovner igjen.. cåkner han å var "utrøstelig" fikk han tilbud om vann.. uansett hvor sliten jeg var fikk han ikke mat før det hadde gått minst 4t med søvn. (var en del turer inn og bærte,koset og trøsta!
Dette gjorde jeg hver natt i ca ei uke og da gikk det ned til ett måltid etter 7t - det var greit igrunn. Nå 3 uker etter det igjen han han ingen måltid :)
det var noen harde netter ifht nattesøvnen min men det gikk!
nå som han vil ta smokk igjen er det bare å pakke i den så roer han seg
er han faktisk sulten er jo ikke den bra nok! men prøver alltid med vann først.. di kan jo bli tørste akk som oss

Anbefaler Semper sin melkefrie grøt som kjøpes i Sverige, den er tilsatt tilsvarende mengde jern som "melkegrøtene" her. Opplever at det er mer mat i de fremfor Sinlac.

Takk for tips! Jeg googlet, men fant bare Enlago som melkefritt merke. Da skal jeg se etter det :) Tror vi skal til Sverige denne uka.

Takk for tips! Jeg googlet, men fant bare Enlago som melkefritt merke. Da skal jeg se etter det :) Tror vi skal til Sverige denne uka.
De har,som jeg har funnet, 4 måneder og 8 måneders grøt. Sistnevnte med smak av eple og banan. Min er 8 måneder, men vi bruker begge enda, ikke store forskjellen å se på konsistensen i hvert fall. Hamstrer når vi er i Sverige :p

De har,som jeg har funnet, 4 måneder og 8 måneders grøt. Sistnevnte med smak av eple og banan. Min er 8 måneder, men vi bruker begge enda, ikke store forskjellen å se på konsistensen i hvert fall. Hamstrer når vi er i Sverige :p

Blir nok litt hamstring her og tenker jeg. Selv om vi ser for oss å lage litt grøtt selv og, av hva jeg har sett av oppskrifter, så ser det jo ganske greit ut.

sånn var det her også en periode.. tok han opp, roet å la ned igjen samt strøk på han til han sovner igjen.. cåkner han å var "utrøstelig" fikk han tilbud om vann.. uansett hvor sliten jeg var fikk han ikke mat før det hadde gått minst 4t med søvn. (var en del turer inn og bærte,koset og trøsta!
Dette gjorde jeg hver natt i ca ei uke og da gikk det ned til ett måltid etter 7t - det var greit igrunn. Nå 3 uker etter det igjen han han ingen måltid :)
er han faktisk sulten er jo ikke den bra nok! men prøver alltid med vann først.. di kan jo bli tørste akk som oss

Prøvde det samme for en stund siden. Endte med at han hylskrekk i to timer i strekk helt til han fikk mat. Fikk da mat hver tredje time. Etter to uker ga jeg opp. Var ikke noe bedring på den tiden. Men lurer på om jeg skal prøve det samme igjen nå som han har blitt litt eldre. Er bare så vanskelig å bite tenna sammen når man er utslitt fra før. Nå har han jo blitt mer glad i vann så mulig han godtar det. Sist gang bare avviste han flaska, men da hadde han ikke fått så mye vann på dagtid ennå.

Hei,

Hvordan fikk du han til å plutselig begynne med smokk igjen? Eller gikk det av seg selv? Min var flittig bruker av smokk og vi var fornøyde med det, helt til han begynte å ta den ut og se på den i stedet. Nå gidder han ikke smokk i det hele tatt. Det var så mye enklere da han tok den!

Back
Topp