Søvnrutiner

Juli15/juni18

Flørter med forumet
Hvordan er søvnrutiner nå? Her slite vi enda med "bare 1 hvil eller 2" hun hvile egentlig plutselig ganske tidlig allerede i 9/halv 10 tida på formiddagen. Før var det gjerne i 11 tida. Og da sove hun alt fra 30 min til 2 timer. Tar seg som regel en ettermiddagshvil i 3 tida og er etterpå så trøtt og sutrete heilt til legging kl 19. Så kommer hun dårlig i søvn om kvelden (har aldri vore problem før) :-( noen forslag?

Hvordan er det med deres små?

Har litt vanskelig med å finne en fin rytme her også. 1 eller 2 lurer, avhenger litt av når hun står opp - men jeg klarer ikke å bli klok på det. Hun kan sove 12 timer på natta og være suuper trøtt bare en time etter at vi har stått opp, men hun kan også ikke ville sove i det hele tatt :P Sover fra halv 7 på kvelden til 06ish på morningen

Hei, vi sliter også litt med søvn for tiden. Han sover stort sett hele natten, og etter at han begynte med det, sov han til 0730-0800 om morgenen i en lang periode. Da kunne neste lur komme rundt 1100-1130, også neste 1630-1700. Sengetid kl. 1930. Dette fungerte veldig bra. Formiddagslur varte 1,5-2 timer og ettermiddagslur 1 time.
Men nå våkner han mellom 0600-0700 hver morgen, og er kjempetrøtt. Vil helst legge seg igjen 0900, men vi prøver å drøye til 1000. Men da sliter han med å holde seg våken til 1700, og tar vi en mellomlur der, så sliter han med å sove på ettermiddagen. Og sover han ikke på ettermiddagen, blir han veldig trøtt og sutrete frem til leggetid.
Håper dette bare er en fase, og at det går seg til snart. Skal jo i barnehagen om 2 mnd, så da er det enklere med bare en lur om dagen.

Samme mønster har lille her nå å.. Våkner mellom 6-7, vil sove igjen mellom 8-9, og gjerne i 15-tiden igjen, for så å være stuptrøtt ca 19.. Håper også det er en fase, men det er jo full fart hele dagen, så hun blir vel sliten av det:)

Stor lettelse at det er ikke bare hos oss sånn ;-)
I dag ville ho faktisk ikke hvile før 12. Men jeg har lagt henne kl 9 fordi da var hun stuptrøtt. Men nei skulle ikke sove. Så hadde hun bare en hvil fra 12-13.30 og nå var det ingen problem med legging i 19 tida. Ingen sutring, ingen grining. Sov liksom med en gang.
Kunne tenke meg at en hvil etter cirka kl. 15 kunne blir for seint?!

Ja de små oppleve vel veldig veldig mye nå, har bok sikkert å gjøre med det.

Men jeg tenker så ofte "yes nå har vi fått skikkelig rutine" også forandre alt seg igjen.... Normalt? Flere som føler sånn?

Stor lettelse at det er ikke bare hos oss sånn ;-)
I dag ville ho faktisk ikke hvile før 12. Men jeg har lagt henne kl 9 fordi da var hun stuptrøtt. Men nei skulle ikke sove. Så hadde hun bare en hvil fra 12-13.30 og nå var det ingen problem med legging i 19 tida. Ingen sutring, ingen grining. Sov liksom med en gang.
Kunne tenke meg at en hvil etter cirka kl. 15 kunne blir for seint?!

Ja de små oppleve vel veldig veldig mye nå, har bok sikkert å gjøre med det.

Men jeg tenker så ofte "yes nå har vi fått skikkelig rutine" også forandre alt seg igjen.... Normalt? Flere som føler sånn?
Ja det siste der føler vi også hele tiden :)

I det siste har det vært veldig styrete hele døgnet. Han våkner mellom 4-6 ganger om natta, får 2 flasker (som vi drøyer leeenge med å gi). Dagen er veldig avhengig av hvordan natta har vært. Men som regel kun 1 hvil. I det siste har han sovet veldig lenge om morgenen når han har vært mye våken om natta. Her en dag våkna jeg med hjertet i halsen kl. 10:45!! Han sov enda.

Så snart man tror man har kommet inn i en ny "rutine" endrer det seg;-)
Mitt tips. Ikke stress, la de sove når de er trøtt. Her har jeg sluttet og sett på klokka på dagene, før fulgte jeg den slavisk og det hendte vi trillet og styret i over en time for og få henne til og sove. Nå ser jeg hvor lite det gagner oss og stresse slik. Her sover hun alt fra 2-3 dupper. Hun sovner mellom 18-20 om kvelden. Alt etter hvordan hun har sovet tidligere på dagen.

Litt samme her også :) vi våkner sykt tidlig. 5-6 tiden. Så er første duppen gjerne i 7:30-8 tiden. Da kan hun sove alt fra 1 1/2 time til 2.

Så er neste dupp igjen i 12:30-13 tiden.
Men de to siste ukene har dupp nr 2 vært en time tidligere :o

Her står vi opp mellom 06.30-08.00.
Første lur mellom 10 og 11. Sover alt fra 1-2timer.

Sliter med dupp nr2,legger henne ikke etter kl 15.30. Og prøver og ikke la henne sove lenger enn til kl 16. Hun virker ikke trøtt,men blir jo trøtt senere på ettermiddagen hvis hun ikke får den lille luren.
Men de små skal jo være trøtt om kvelden ;-)

Hun legger seg kl 20,og sover hele natta.

Gleder med til hun bare skal sove en lur,blir mye lettere.

Her våkner han som regel 5.30-6.30, har første lur ca 1 time senere og sover da som regel 3 noen ganger 4 timer. Våken litt over en time så sover han 1-2 timer og gjerne 1-2 timer på dagen/tidlig ettermiddag. Men helst ikke etter kl 16 og ikke senere enn 16.30. Han legger seg som regel 17.30-18.

Her våkner han som regel 5.30-6.30, har første lur ca 1 time senere og sover da som regel 3 noen ganger 4 timer. Våken litt over en time så sover han 1-2 timer og gjerne 1-2 timer på dagen/tidlig ettermiddag. Men helst ikke etter kl 16 og ikke senere enn 16.30. Han legger seg som regel 17.30-18.

Er jo nesten ikke våken han ? :P

Her sover hun en hvil på dagen , på alt fra 1-2 timer maks
Hun er veldig aktiv og energisk :)

Har gått over til en lur nå, og nå kan hun finne på å sove til både 8 og 9 :o hehe
Da sovner hun rundt 19-1930 på kvelden og sover 1-1,5 time fra 11-12 tiden

Vi har bare 1 lur på henne nå. Legger henne mellom 1830-1900, sover til 06-07, og har en lur kl 12-1430 :)

Nå er rutinene helt ødelagt, men han legger seg 18-19, sover til 5-6 og sover maks 2 timer på dagen. Han er super trøtt hele tia og er et mareritt fra kl 15.30 og til han har sovna... håper det bedrer seg igjen for han sover alt for lite nå...

Hei, virker som de fleste ungene deres vil sove.. Mens min vil aldri sove nesten!
Jeg har hatt en perfekt soverutine da hun var 8-12 mnd, men nå har hun de siste 3 månedene stått opp kl 3-4 tiden og vært våken helt til 5-5.30. Jeg blir jo helt utslitt av dette! I barnehagen sover hun kl 12 og står opp 13.30-14 og da legger hun seg kl 19. Hun virker trøtt og det tar som regel ikke så lang tid før hun sovner. Men så står hun opp igjen! Jeg blir helt gal.. Har prøvd mye forskjellig, skiftet bleier på natten, gitt mer melk (hun blir roligere men sover fortsatt ikke), badet, lagt henne senere, og lagt henne enda tidligere (det var skikkelig ille fordi da sto hun opp kl 1-2 og sov ikke før 3-4), og kuttet ned på dagsøvnen (da blir hun bare grinete og vanskelig)... ah jeg er bare så lei.. Hvor gjør jeg feil liksom?? Hun sover ca 9 timer i strekk nesten, når det normalt sett skal være fra 11-12!
Savner å være en opplagt og glad mamma :(

Hei, virker som de fleste ungene deres vil sove.. Mens min vil aldri sove nesten!
Jeg har hatt en perfekt soverutine da hun var 8-12 mnd, men nå har hun de siste 3 månedene stått opp kl 3-4 tiden og vært våken helt til 5-5.30. Jeg blir jo helt utslitt av dette! I barnehagen sover hun kl 12 og står opp 13.30-14 og da legger hun seg kl 19. Hun virker trøtt og det tar som regel ikke så lang tid før hun sovner. Men så står hun opp igjen! Jeg blir helt gal.. Har prøvd mye forskjellig, skiftet bleier på natten, gitt mer melk (hun blir roligere men sover fortsatt ikke), badet, lagt henne senere, og lagt henne enda tidligere (det var skikkelig ille fordi da sto hun opp kl 1-2 og sov ikke før 3-4), og kuttet ned på dagsøvnen (da blir hun bare grinete og vanskelig)... ah jeg er bare så lei.. Hvor gjør jeg feil liksom?? Hun sover ca 9 timer i strekk nesten, når det normalt sett skal være fra 11-12!
Åh, det forstår eg godt at dette er utrolig slitsomt. Jenta har det ofte i den siste og på natta, håper ikkje det blir en vane nå. Me ska prøve nå å kutte ned dagsøvn. Det er sikkert "igjen en sånn en periode" men allikevel - slitsomt!

Nattlys? Kanskje det kunne hjelpe?

Sender deg en klem :) flere som har earlybirds til barn. Min står ikke opp så tidlig som din.
Men sover hun på eget rom, samsover dere?

Sender deg en klem :) flere som har earlybirds til barn. Min står ikke opp så tidlig som din.
Men sover hun på eget rom, samsover dere?

Nei egentlig ikke. Hun sover alltid i sengen sin, men når hun har stått opp på natten så gråter hun når jeg legger henne i sin seng, så må ha hun i min så hun skal være stille og evt sove, men da orker jeg ikke å legge henne tilbake i sin seng. Altså så ender hun opp i min seng uansett..

Back
Topp