Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Åja, det blir deilig daSkal tilbake til min faste stilling. Da slipper jeg å pendle, og hverdagen blir litt roligere.![]()

Så fint at du er ærlig - med helt legitime følelser men som samfunnet kanskje ikke ønsker at man snakker høyt omNår nytt svangerskap blir et faktum
Når et nytt svangerskap plutselig blir en realitet, kommer også tiden for refleksjon. Og det har den virkelig gjort for min del. Tankene og følelsene har truffet meg nådeløst, og jeg vet nøyaktig når den subtile overgangen fant sted.
Dette har jeg ventet lenge på. I mitt hode har dagene, ukene og månedene virket uendelige. Måneder fylt av altoppslukende tanker om et nytt svangerskap, av gnagende sjalusi og misunnelse. Jeg unngikk steder og mennesker, og mitt trygge rom ble soverommet – med gardinene trukket godt for. Noen vil kanskje kalle det depresjon. Kanskje var det det. Men som helsepersonell er man ikke alltid like flink til å se seg selv utenfra. Alt føles «normalt». Alt «går seg til». I ettertid ser jeg likevel at atferden min ikke var normal – jeg var langt nede. Livet sto på vent mens jeg ventet på et svangerskap som skulle «redde meg», som skulle få meg til å se lyset igjen og komme meg ut av hula.
Jeg var innom gynekologen flere ganger. Jeg tenkte at tiden min var forbi – at jeg aldri kom til å oppleve et nytt svangerskap igjen. Alt jeg ønsket meg, var et barn til. Jeg tror faktisk jeg ble besatt av tanken, selv om det ikke nødvendigvis synes i dagboken min. På den tiden pendlet jeg mye til jobb, og tankene mine kretset konstant rundt hva neste steg skulle være.
Blodprøvene ble tatt. Resultatene var strålende. AMH på 30, og alle andre verdier – som gynekologen sa – «eksepsjonelle». To uker senere var jeg gravid.
Lykken var enorm. Jeg satt på badegulvet, klar for en ny arbeidsdag etter en hyggelig helg med familien. Forventningene var lave, men da jeg snudde testen, var det ingen tvil. Jeg «fløy» til jobb den dagen – lett, sprudlende og med en følelse av at brikkene endelig hadde falt på plass. Jeg var lykkelig.
Og slik holdt lykken meg – i tre uker.
Kvalmen kom, hormonene herjet, kroppen forandret seg raskere enn forventet, og følelsen av å miste kontroll ble stadig sterkere. Den lille gnisten jeg hadde, begynte å forsvinne. Tanker om anger og «hva har jeg gjort» begynte å melde seg – stille, skamfullt, usagt. For slike tanker har liksom ingen plass. Spesielt ikke i en verden der graviditet ofte fremstilles som en konstant lykkerus – blant alle som lengter, kjemper, mister og håper.
Og her er jeg: apatisk, urolig, redd. Skrekkslagen for de store forandringene som venter. Vi har hatt det så fint, vi tre. Hvorfor rokke ved den stabiliteten?
Jeg vet ikke helt hva som er poenget med dette innlegget. Kanskje bare et behov for å si høyt det som ikke alltid får plass. Forventningen om å være glad – fordi man bærer frem et liv – ligger der hele tiden. Men jeg tror at de følelsene jeg kjenner på, og som kanskje flere kjenner igjen, er like gyldige. De utelukker ikke gleden, og de trenger ikke å sykeliggjøres. Man trenger ikke en diagnose bare fordi man føler annerledes enn normen.
Er det greit å si høyt at man ikke liker å være gravid – uten at noen straks sier «du er deprimert»?
Følelser lar seg ikke alltid kontrollere, særlig ikke når de stormer på innsiden. Men det som hjelper meg, er å minne meg selv på hvorfor vi tok dette valget i utgangspunktet. I en «edru» tilstand – fri for hormonstormer – vet jeg at dette er ønsket. Jeg husker at jeg følte det samme da jeg var gravid med sønnen min. Hvor mye jeg hatet hvert øyeblikk av graviditeten, og hvor sterkt jeg ønsket at det skulle være over. I dag er det utenkelig at han ikke skulle vært her.
Jeg er evig takknemlig for det vi har, og jeg vet at reisen hit har vært verdt det. Men jeg vet også at denne reisen gjør at jeg stopper her – som en familie på fire – og sier meg fornøyd.
Da er det fint å ha et nettverk her inne hvor man kan få ut tanker og følelser. Og du er ikke alene om å ikke like å gå gravid, har sett flere være åpen om det i sosiale medier faktisk
Jeg elsket det fysiske å være gravid i de ukene jeg var det, men mentalt sett var jeg samtidig veldig bekymret og stresset, for andre ting enn selve graviditeten, om livet, om kropp, jobb, fremtid, venner, økonomi, og meg selv/min identitet osv. Følelsene og tankene er helt legitime, og som du sier når det er overstått så er det jo verd det. Familie på fire høres veldig fint ut

Jeg føler veldig på det du sier, at det er ikke bare lykke å være gravid. Man kan være bekymret uten å være deprimert. Sånn hadde jeg det nesten i hele første trimester nå, frykt for alt som kan skje, både med babyen og med meg. Frykt for HG, frykt for bekkenplager, frykt for ingen liv på ultralyd osv. Og mye er berettiget, men mye er bekymringer. Vi og har hatt det fint oss 3, og nå har storebror endelig begynt å sove, spise og snakke - orker vi virkelig å potensielt gå igjennom det trøbbelet en gang til? Vi har hatt myyyyye problemer med nr 1, og nå som ting endelig løser seg, da starter vi på nytt.. Og all sykdommen som kommer med småbarn, alt stresset og alle valgene. Gjør man ting riktig?Når nytt svangerskap blir et faktum
Når et nytt svangerskap plutselig blir en realitet, kommer også tiden for refleksjon. Og det har den virkelig gjort for min del. Tankene og følelsene har truffet meg nådeløst, og jeg vet nøyaktig når den subtile overgangen fant sted.
Dette har jeg ventet lenge på. I mitt hode har dagene, ukene og månedene virket uendelige. Måneder fylt av altoppslukende tanker om et nytt svangerskap, av gnagende sjalusi og misunnelse. Jeg unngikk steder og mennesker, og mitt trygge rom ble soverommet – med gardinene trukket godt for. Noen vil kanskje kalle det depresjon. Kanskje var det det. Men som helsepersonell er man ikke alltid like flink til å se seg selv utenfra. Alt føles «normalt». Alt «går seg til». I ettertid ser jeg likevel at atferden min ikke var normal – jeg var langt nede. Livet sto på vent mens jeg ventet på et svangerskap som skulle «redde meg», som skulle få meg til å se lyset igjen og komme meg ut av hula.
Jeg var innom gynekologen flere ganger. Jeg tenkte at tiden min var forbi – at jeg aldri kom til å oppleve et nytt svangerskap igjen. Alt jeg ønsket meg, var et barn til. Jeg tror faktisk jeg ble besatt av tanken, selv om det ikke nødvendigvis synes i dagboken min. På den tiden pendlet jeg mye til jobb, og tankene mine kretset konstant rundt hva neste steg skulle være.
Blodprøvene ble tatt. Resultatene var strålende. AMH på 30, og alle andre verdier – som gynekologen sa – «eksepsjonelle». To uker senere var jeg gravid.
Lykken var enorm. Jeg satt på badegulvet, klar for en ny arbeidsdag etter en hyggelig helg med familien. Forventningene var lave, men da jeg snudde testen, var det ingen tvil. Jeg «fløy» til jobb den dagen – lett, sprudlende og med en følelse av at brikkene endelig hadde falt på plass. Jeg var lykkelig.
Kvalmen kom, hormonene herjet, kroppen forandret seg raskere enn forventet, og følelsen av å miste kontroll ble stadig sterkere. Den lille gnisten jeg hadde, begynte å forsvinne. Tanker om anger og «hva har jeg gjort» begynte å melde seg – stille, skamfullt, usagt. For slike tanker har liksom ingen plass. Spesielt ikke i en verden der graviditet ofte fremstilles som en konstant lykkerus – blant alle som lengter, kjemper, mister og håper.
Og her er jeg: apatisk, urolig, redd. Skrekkslagen for de store forandringene som venter. Vi har hatt det så fint, vi tre. Hvorfor rokke ved den stabiliteten?
Jeg vet ikke helt hva som er poenget med dette innlegget. Kanskje bare et behov for å si høyt det som ikke alltid får plass. Forventningen om å være glad – fordi man bærer frem et liv – ligger der hele tiden. Men jeg tror at de følelsene jeg kjenner på, og som kanskje flere kjenner igjen, er like gyldige. De utelukker ikke gleden, og de trenger ikke å sykeliggjøres. Man trenger ikke en diagnose bare fordi man føler annerledes enn normen.
Er det greit å si høyt at man ikke liker å være gravid – uten at noen straks sier «du er deprimert»?
Følelser lar seg ikke alltid kontrollere, særlig ikke når de stormer på innsiden. Men det som hjelper meg, er å minne meg selv på hvorfor vi tok dette valget i utgangspunktet. I en «edru» tilstand – fri for hormonstormer – vet jeg at dette er ønsket. Jeg husker at jeg følte det samme da jeg var gravid med sønnen min. Hvor mye jeg hatet hvert øyeblikk av graviditeten, og hvor sterkt jeg ønsket at det skulle være over. I dag er det utenkelig at han ikke skulle vært her.
Jeg er evig takknemlig for det vi har, og jeg vet at reisen hit har vært verdt det. Men jeg vet også at denne reisen gjør at jeg stopper her – som en familie på fire – og sier meg fornøyd.
Jeg føler veldig på det du sier, at det er ikke bare lykke å være gravid. Man kan være bekymret uten å være deprimert. Sånn hadde jeg det nesten i hele første trimester nå, frykt for alt som kan skje, både med babyen og med meg. Frykt for HG, frykt for bekkenplager, frykt for ingen liv på ultralyd osv. Og mye er berettiget, men mye er bekymringer. Vi og har hatt det fint oss 3, og nå har storebror endelig begynt å sove, spise og snakke - orker vi virkelig å potensielt gå igjennom det trøbbelet en gang til? Vi har hatt myyyyye problemer med nr 1, og nå som ting endelig løser seg, da starter vi på nytt.. Og all sykdommen som kommer med småbarn, alt stresset og alle valgene. Gjør man ting riktig?
Det «eneste» som gjør at vi tør å prøve igjen er å se hvor skjønn storebror er blitt, selv med alt tullet som har vært, og dessuten trenger han et søsken. Han elsker andre barn, og vi ser virkelig behovet for lek…
Så da tør vi igjen, er 21 uker på mandag, men nå har plagene virkelig kommet. De fleste som sier 2 trimester er det beste snakker iallefall ikke for meg. Jeg har (og har hatt) masse problemer med mage/tarm, og de forverres i graviditet, sist varte det fra uke 24-32, denne gangen begynte det allerede i uke 19. Så jeg fungerer dårlig om dagen. Det hjelper ikke at bekkenet også begynner å tulle, så jeg sliter med å gå. En ting er sikkert, det blir ikke flere barn etter denne.
Så fint at du er ærlig - med helt legitime følelser men som samfunnet kanskje ikke ønsker at man snakker høyt omDa er det fint å ha et nettverk her inne hvor man kan få ut tanker og følelser. Og du er ikke alene om å ikke like å gå gravid, har sett flere være åpen om det i sosiale medier faktisk
Jeg elsket det fysiske å være gravid i de ukene jeg var det, men mentalt sett var jeg samtidig veldig bekymret og stresset, for andre ting enn selve graviditeten, om livet, om kropp, jobb, fremtid, venner, økonomi, og meg selv/min identitet osv. Følelsene og tankene er helt legitime, og som du sier når det er overstått så er det jo verd det. Familie på fire høres veldig fint ut
![]()
![]()
Når nytt svangerskap blir et faktum
En er så full av hormoner, tankefull og hodet har en tendens til å Kverne litt vel mye(sånn har jeg det iallefall)
Følelsen av å skape et lite, nytt liv er for meg magisk

Ja, det at plagene skal ta såpass mye plass blir så «unødvendig», spesielt fordi jeg alltid så for meg mange barn! Min drøm var nærmere 8, men da jeg møtte mannen «seint» som 28-åring visste jeg det var urealistisk, alltid sagt jeg ville være ferdig med barn før 35. Men da ble min plan 4, mens mannen ville ha to, men han kan alltids overtalesFørst og fremst – tusen takk for at du deler dette med meg. Det gjør at jeg føler meg litt mindre alene i de skamfulle følelsene. Du har helt rett i at man kan være bekymret og nedstemt uten å være deprimert i klinisk forstand. Samtidig tror jeg at slike ærlige tanker og følelser kan virke skremmende på mange – og da føles det kanskje tryggere å lande i en konklusjon om at man trenger profesjonell hjelp for å håndtere og bearbeide alt.
Jeg har også tenkt mye på det du skriver – orker vi egentlig å begynne på nytt? Livet vårt har blitt så fint og stabilt. Sønnen vår er selvstendig, kreativ og klok. Han lager seg frokost selv, og klarer seg hjemme alene når jeg må en tur på butikken. Men så er det, som du sier, noe med den kjærligheten man kjenner – hvor skjønn han har blitt, og hvordan strevet fra starten av nå føles så lite viktig. Jeg vet at jeg ville gjort det samme igjen, om jeg måtte. I det store bildet vil alt dette være verdt det, og både svangerskapet og følelsene som følger med, vil etter hvert bli historie – som så mye annet i livet.
Det er leit høre om plagene dine. Uten å legge ord i munnen din, kan jeg likevel forestille meg at det må være en psykisk belastning å kjenne på at den vante følelsen av å fungere optimalt i hverdagen uteblir.
Igjen – tusen takk for at du deler refleksjonene dine. Det betyr mye.
Det er helt forståelig. Jeg har nok vært heldig – i mitt første svangerskap hadde jeg ingen fysiske plager, bortsett fra et hematom som dessverre ødela mye av opplevelsen av å være gravid. Jeg ble sykemeldt tidlig, og tråkka rundt i en veldig ensom boble. Jeg fikk sønnen min da jeg var 27, og nå som jeg nylig har blitt 35, føltes det litt som «nå eller aldri».Ja, det at plagene skal ta såpass mye plass blir så «unødvendig», spesielt fordi jeg alltid så for meg mange barn! Min drøm var nærmere 8, men da jeg møtte mannen «seint» som 28-åring visste jeg det var urealistisk, alltid sagt jeg ville være ferdig med barn før 35. Men da ble min plan 4, mens mannen ville ha to, men han kan alltids overtalesHehe. Så fikk jeg første, og det ble så mye styr. Syntes også det blir ekstra fælt fordi begge gangene ble jeg gravid på første forsøk. Det var bare å sette igang, 1 positiv test = 1 villbass, og så samme på nr 2. Og så har jeg såååå mange venninner som aldri får en eneste positiv test. Bestevenninna mi har snart prøvd i 9 år, ingen spor etter noe som helst. Så føler litt at jeg «kaster bort» sjansen på et vis, de ønsker så gjerne barn, og her velger jeg å la være. Vet det er irrasjonelt, og er ikke sånn at de får barn bare fordi jeg blir gravid, eller at de ikke blir gravide fordi jeg blir gravid, men allikevel, irrasjonelt eller ikke, føler på det..
Det er fint å ha et forum hvor det er greit å dele sine tanker og følelser omkring et svangerskap, selv når det kanskje oppleves litt tabu. Du har helt rett - hormonene er i vinnende posisjon, og det er noe jeg må minne meg selv på. Og det, som alt annet, går over før eller siden. Jeg bare håper at jeg en dag kan faktisk føle meg mer tilknyttet dette svangerskapet, og glede meg over det som faktisk skjer. Og hvis jeg ikke gjør det, så er det vel greit det også, men da kommer jeg nok til å føle meg litt snytt for de gode, varme følelse som jeg vet mange andre kjenner på...Synes det er fint du er ærlig om følelsene dine rundt graviditeten, at du elsker resultatet som kommer, men ikke den lange reisen som trengs for å komme ditMange liker rett og slett ikke å være gravid-- og det er helt lov, det
En er så full av hormoner, tankefull og hodet har en tendens til å Kverne litt vel mye(sånn har jeg det iallefall)
Jeg har hatt hyperemesis I alle svangerskap, og det har vært SÅ forferdelig tungt, men, bortsett fra det; Så ELSKER jeg å gå gravidFølelsen av å skape et lite, nytt liv er for meg magisk
![]()
Gratulerer så mye med graviditetenNår nytt svangerskap blir et faktum

Det er fint å ha et forum hvor det er greit å dele sine tanker og følelser omkring et svangerskap, selv når det kanskje oppleves litt tabu. Du har helt rett - hormonene er i vinnende posisjon, og det er noe jeg må minne meg selv på. Og det, som alt annet, går over før eller siden. Jeg bare håper at jeg en dag kan faktisk føle meg mer tilknyttet dette svangerskapet, og glede meg over det som faktisk skjer. Og hvis jeg ikke gjør det, så er det vel greit det også, men da kommer jeg nok til å føle meg litt snytt for de gode, varme følelse som jeg vet mange andre kjenner på...
Kjenner også det psykiske aspektet der jeg blir så tankefull, og lett kan gå bittelitt i krisemaksimeringsmodus

Javisst, alle følelser er lov- synes det er fint deler det med oss andre her inne ogsåEn graviditet er så langt fra rosenrødt som det kan komme! Er jo hard jobb for kropp å sinn på mange måter også
Kjenner også det psykiske aspektet der jeg blir så tankefull, og lett kan gå bittelitt i krisemaksimeringsmodus
Jeg er heldig som stort sett har mye energi, og liker best når jeg kan være igang! Å ligge sengeliggende med hyperemesis er tortur, men har heldigvis respondert så fint på Stemetil(første gang jeg prøver det og en heeelt ny verden)
Merket du noen endring når du begynte å kjenne spark i forrige graviditet? Kanskje det endrer seg da?Og er helt okei å ikke like å være gravid uansett hele svangerskapet også, noen føler det bare sånn- Da er det sånn for den det gjelder
Vi er alle unike og individuelle- det som er så fint med oss
![]()

Tusen takk for gode ord. Vi kan ikke annet enn å godta. Det sitter lagt inne å dele dette her, men det er vel alltid to sider av en pannekake, og vi mennesker er vanskelige å tilfredsstille, gitt.Gratulerer så mye med graviditeten
Det er helt lov å kjenne på de følelsene, og det er nok mange som gjør det uten å si det høyt. Det er helt normalt! Mange rosemaler graviditet noe voldsomt, og for noen er det sikkert helt fantastisk! Da kan man fort føle seg utenfor og unormal når det ikke er sånn for deg. Men jeg tenker at alle må få føle seg som de gjør uten at det er noe galt i det. For la oss være ærlige, alle kroppslige endringer og hormoner er ikke alltid så kult. Samtidig medfører det enorme endringer i ens liv! Og det er da selvsagt at det fører med seg bekymring og redsel. Dette blir jo for alltid.
Det beste å gjøre er og godta at sånn er for deg nå, og det er helt greit![]()