Søvn

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Hvor mye og ofte sover de små nå hos dere?

Her blir det fort for lite søvn om jeg ikke tilrettelegger for det, så hadde vært fint å høre hvordan andre har det.

Legger seg ca 20 og sover til 7-9ish neste morgen, våkner innimellom for litt mat i 4tiden, men veldig sjelden.
Så sover han fra 9.30 og utover mot 12-draget.
Så dupp fra 14.30ish når jeg går til barnehagen, sover gjerne bare en kort lur da, litt av og på fram til leggetid. Noen dager sover han mer, noen dager mindre.
Han sover best i vogna og i senga, men han sovner rett som det er av i sofaen, babygymmen, under måltid osv :p

Står opp rundt 8. Første dupp i armene mine i sofaen, men den er veldig kort. Legges ut i vogna mellom 10 og 11, sover som regel til 14.30. Dupper i vogna igjen 15.30 når vi henter i barnehagen. Resten av ettermiddagen blir det bare korte dupper her og der, før hun legger seg 19.
Dersom vi er ute på farten sover hun enten i vogna eller i bilstolen. Blir litt mer oppstykket da, men det er egentlig ettermiddagene som er verst. Skulle gjerne fått henne til å sove en times tid eller to i vogna da, men hun nekter vogna på ettermiddagen

Her blir det altfor lite søvn hvis jeg ikke hjelper han. Dvs. han sover ingen andre plasser på dagtid enn enten i fanget mitt eller på trilletur. Prøver å få til en god dupp før 12 og en etter, men hvis jeg har noe jeg må få gjort hjemme eller noen avtaler kan det fort bli for lite, og det blir krise på kvelden. Har han sovet lite prøver vi på en powernap etter kl. 15-16. Kl. 18 er han som regel alltid trøtt, så etter kveldsstell og mat sover han fra 19-20 til 00-01, mat ca. 04 og sover til ca. 06-07 og så igjen til kl. 09.

Han sover fra ca.20 til 06 uten å våkne( halleluja og bank i bordet), spiser og sover litt til. Ikke noe fast hvor lenge. Så kommer det «morsomme». Jeg bruker hele dagen på å tilrettelegge for at han skal sove, noe som sliter meg ut. Vi har en fast trilletur på formiddagen. Da sover han alt fra 1,5 til 3 timer. Etter det triller jeg/vi han flere ganger, men som regel til ingen nytte. Sover kanskje 2*30 min på en veldig god dag. I dag har han vært helt håpløs. Jeg har trillet og trillet til ingen nytte. Jeg er sliten og lei. Hvis jeg ikke triller, så er han våken HELE dagen.

Han sover fra ca.20 til 06 uten å våkne( halleluja og bank i bordet), spiser og sover litt til. Ikke noe fast hvor lenge. Så kommer det «morsomme». Jeg bruker hele dagen på å tilrettelegge for at han skal sove, noe som sliter meg ut. Vi har en fast trilletur på formiddagen. Da sover han alt fra 1,5 til 3 timer. Etter det triller jeg/vi han flere ganger, men som regel til ingen nytte. Sover kanskje 2*30 min på en veldig god dag. I dag har han vært helt håpløs. Jeg har trillet og trillet til ingen nytte. Jeg er sliten og lei. Hvis jeg ikke triller, så er han våken HELE dagen.
Kjenner meg så igjen i det du skriver. Storesøster var en sånn baby. Sov som en stein heile natta, men helt umulig på dagtid. Bedra seg ikke før hun bikka året.

Jenta mi sover fra ca 21/22 tiden til ca 7/8 tiden. Er såå godt at hun sover hele natten. Noe hun har gjort fra ca 2 måneders alder. Jeg trenger sårt nattesøvn så er så heldig føler jeg. Derimot er hun våken hele dagen. Små dupper i armene mine/ vogna eller babynestet. Kan visse dager ta en lang lur på ca 3 timer, men det er ikke så ofte.

Er det noen som vet hvorfor noen babyer har så vanskelig for å sove? Min er jo så trøtt, men klarer ikke å sove slik en baby skal og burde.

Ikke noe fast helt, men sover som regel til 8-9.

Dubb fra 9-10 i alt fra 1 til over 4t. Men som regel 3t

Så når første dubb varierer slik i lengde påvirker jo resten av dagen.

Men sover igrunn en del på dagen.

Og sover hele kveldene + natten. Fra ca 19-20 og en 12-13t natt

Er det noen som vet hvorfor noen babyer har så vanskelig for å sove? Min er jo så trøtt, men klarer ikke å sove slik en baby skal og burde.

Dette lurer jeg også på. Tror jeg kan telle på en hånd hvor lille har sovnet av seg selv pga. trøtthet. Samme gjelder å sove alene på dagtid :eek:

Jeg tror magevondten har mye å si her. Er vanskelig å sove når man har vondt, og våkner veldig lett.
Så da blir søvn veldig styrete.

Jeg håper bare inderlig at søvnen blir lettere når magevondten forhåpentligvis snart går over.

Varierer litt. Men som regel en dupp på 2-3 timer fra 13-14 tida, en i 17-18 tida og en siste på kvelden en gang. Pluss litt smådupper innimellom ellers. Så legger han seg når vi legger oss, og får pupp klokka 05 til 0530, så drar jeg på jobb å han og pappan sover videre.
På dagtid triller vi en runde på gårdsplassen og setter han i gangen.

Det som funker her er å komme babyen i forkjøpet. Jeg vet at hun holder seg våken i ca en time før hun blir trøtt. Derfor ser jeg bestandig på klokka når hun våkner. Når det har gått en time begynner jeg å gjøre henne klar for å sove i vogna, selv om hun fortsatt ser veldig våken og opplagt ut. Da sovner hun med en gang hun blir lagt ned. Dersom jeg venter til hun selv sier i fra har det gått for langt, og da er hun straks verre å få til å sove.

Back
Topp