Søvn og natt

Asnnie

Asnnie
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Hvordan sover deres nå og hvor gamle er de? Sånn ca hvor mange timer per døgn, hvor mange timer på dagtid, hvor mange timer på natt og hvor mange timer må dere ha mellom siste lur og natt for at det skal funke? Sovner lille fort, og når/hvordan?

Her har vi litt problemer med natting for tiden og prøver å finne en bra rutine. William sover i gjennomsnitt 14 timer per døgn, 4 på dagtid (2-4 dupper) og ca. 12 på natten. Sovner nå rundt 21 etter mye tull og en del gråt (virker som om han er redd for å sovne og har mareritt han våkner av etter få minutter) og våkner 8-9! Prøver alt fra 1,5-4 timer mellom siste lur og natt, men resulterer alltid i det samme uansett :( han pleier å sove på dagtid etter 1,5 time! Han er 4,5 måned :)

Mini her er 5,5 måned og dagen ser ca slik ut:

Står opp rundt kl 09:15
Sover rundt 11, ca 45-60 minutter
Sover rundt 14, ca 2-2,5 timer

Legger seg mellom kl 19 og 20. Sover vanligvis til rundt 02:30, mat og sover videre til 05:00, mat og sover videre. Av og til spiser hun i syv-tiden også før hun da sovner igjen og våker rundt 09:15.

Det kommer veldig an på hva vi gjør på dagen, hvordan hun sover. Utsagnet "søvn avler søvn" gjelder i allefall for frøkna her. Lite med søvn på dagtid gjør at hun våkner oftere på kveld/natt.

Nå er min 6 mnd om noen dager.

-sover fra 12-14 ca på dagtid, våken et par timer, sover fra 17-18, fra 20-21, roter mye fram til midnatt. våkner for mat 02, og roter videre frem til morgenen, sovner i 7 tiden og sover da til 10 kanskje. hadde han sovet 5 timer i strekk om natta hadde det vært luksus...

må legges i vogna eller ved puppen for å sovne.

Han legger seg 17.30, spiser enten 23 og 5 sånn ca eller kl 3, spiser så ved 7.30/8. Har seg en lur fra 8/8.30 og til ca 11. Så sover han som regel ved 12/13-14/15 og så hender det han har en dupp på ettermiddagen. Har slitt en del nå pga forkjølelse og for lite søvn på dagtid som har resultert i dårlig nattesøvn. Her er og det med at søvn avler søvn noe som stemmer. Han er 5 mnd i dag :)

Hun sover to lurer på dagtid, og om natta har hun begynt å bare tulle. Våkner hele tiden.. Begynner å bli særs sliten og håper dette bare er en periode zzzz.

Legger seg for natten 18:30-19 ish. Det er da hun er trøtt. Sover til 07-08. Våkner for mat 1-2 ganger på natt.

Første dupp: 09 til 10 ca. Eller 08:30-10.
Andre dupp: 12-14 ish
Tredje dupp: 16-16:30/17
Litt forskjellig. Av og til er duppen på dagen (andre dupp) lengre og/eller forskjøvet, da kan hun sove fra 13 tiden til 15-16 tiden. Da pleier hun ikke sove før hun legger seg for natta igjen :)
Dette er rutiner hun selv har kommet inn i. Så hun veksler litt mellom 3 litt kortere dupper eller 2 lengre.

Hun er somregel enkel å legge. Har en bamse som henger på senga som har sånn fin og rolig sang som jeg skrur på (slutter etter 2 min). Hun sovner til det. Av og til må hun bysses litt og jeg må synge for at hun finner roen, men det tar gjerne bare 5 min.

Legger seg for natta mellom 19-20
Våkner 2 ganger på natta.
1 gang : mellom 23-02 mat
2 gang : mellom 4-6 mat

Sover gjerne til 08 så ligger vi i sengen til 08:30.

Har formiddagsluren sin mellom 10-12.

Har en ettermiddagslur mellom 14:30-16:30
Her blir det ofte at hun dupper av en time eller 30 min. Kommer ann på når hun sovner :)

5 mnd i dag ☺

Sover fra mellom 20.30/21.30 til ca kl 9, da må jeg vekke han for å komme i gang med matingen (noen dager kan han våkne rundt 6.30/7 av seg selv, da får han mat og får sove så lenge han vil) ☺
Det går ca 1.5 time fra han våkner til han sover dupp, sover mellom 1-2 timer, stort sett 1. Resten av dagen går likt, våken 1.5-2 timer og sover 1-2 timer. Han er helt avhengig av å sove når han blir trøtt, viser tydelig når det er duppetid! På kvelden så må han sove for natten 1.5-2 timer etter siste dupp ellers er alt galt, da gråter han til han får flaska og blir lagt.
På dagtid sovner han veldig fort, sover i senga vår så lenge vi er hjemme, må ha det lunt rundt hodet og med kosen inntil ansiktet ❤ På kvelden kan han tulle litt når han skal sove, selv om han er trøtt men sovner stort sett i løpet av 30 min ☺
Kunne tenkt meg litt mer tid alene på kvelden, men da må han vekkes tidligere på morgenen, så da velger jeg heller å sove litt lenger på morgenen. De er små så kort tid så det kommer tidsnok at de legger seg tidligere :D

5 mnd i dag ☺

Sover fra mellom 20.30/21.30 til ca kl 9, da må jeg vekke han for å komme i gang med matingen (noen dager kan han våkne rundt 6.30/7 av seg selv, da får han mat og får sove så lenge han vil) ☺
Det går ca 1.5 time fra han våkner til han sover dupp, sover mellom 1-2 timer, stort sett 1. Resten av dagen går likt, våken 1.5-2 timer og sover 1-2 timer. Han er helt avhengig av å sove når han blir trøtt, viser tydelig når det er duppetid! På kvelden så må han sove for natten 1.5-2 timer etter siste dupp ellers er alt galt, da gråter han til han får flaska og blir lagt.
På dagtid sovner han veldig fort, sover i senga vår så lenge vi er hjemme, må ha det lunt rundt hodet og med kosen inntil ansiktet ❤ På kvelden kan han tulle litt når han skal sove, selv om han er trøtt men sovner stort sett i løpet av 30 min ☺
Kunne tenkt meg litt mer tid alene på kvelden, men da må han vekkes tidligere på morgenen, så da velger jeg heller å sove litt lenger på morgenen. De er små så kort tid så det kommer tidsnok at de legger seg tidligere :D
Egentlig enormt likt som her ;) bortsett fra at han ofte våkner 7 for mat, men sover deretter til 9! Og nattingen kan ta alt fra 30 min - 2 timer :P

Min er snart 6 mnd og sover 15 timer i døgnet. Han legger seg ca kl 18:30 hver dag. Sovner som regel med en gang og ligger til kl. 08:30 før han vil opp. Spiser 2-3 ganger i løpet av natta. Han har to dupper i løpet av dagen: sånn 11:30ish og 15:00ish. Sover da 30 min hver gang - kan nesten stille klokka etter ham!

Min er snart 6 mnd og sover 15 timer i døgnet. Han legger seg ca kl 18:30 hver dag. Sovner som regel med en gang og ligger til kl. 08:30 før han vil opp. Spiser 2-3 ganger i løpet av natta. Han har to dupper i løpet av dagen: sånn 11:30ish og 15:00ish. Sover da 30 min hver gang - kan nesten stille klokka etter ham!
Det hørtes jo veldig greit ut egentlig :) men blir han ikke trøtt på dagen med så lite dagsøvn? William sover egentlig veldig godt på natten når han først sovner og kan gå 12-13 timer uten mat :o men spiser mye og godt på dagen!

Det hørtes jo veldig greit ut egentlig :) men blir han ikke trøtt på dagen med så lite dagsøvn? William sover egentlig veldig godt på natten når han først sovner og kan gå 12-13 timer uten mat :eek: men spiser mye og godt på dagen!
Han er stort sett opplagt og blid i løpet av dagen. Ihvertfall fram til 16:30/17:00, da begynner han å bli lei av dagen. Mulig han kunne hatt seg en liten dupp til på ettermiddagen for å holde ut lenger. Vi har prøvd å lage søvnrutiner ut fra hans behov og signaler - legger ham ned når han ser trøtt ut, og tar ham opp når han våkner av seg selv.

Mi er 5,5 mnd.

Står opp ca 09.
Dupp ca 11.00. Sover da 30min-60min

Dupp kl 14. Sover da 2-3 timer.

Minidupp fra 18-18.30

Legger seg kl 21. Sover da til morgen ca 09.00

Har prøvd å legge henne tidligere men blir bare tull. Det kommer når hun blir litt større. Stresser ikke med det ;-)

Våkentid 2-3 timer før hun trenger søvn.

Legger seg for natten 18:30-19 ish. Det er da hun er trøtt. Sover til 07-08. Våkner for mat 1-2 ganger på natt.

Første dupp: 09 til 10 ca. Eller 08:30-10.
Andre dupp: 12-14 ish
Tredje dupp: 16-16:30/17
Litt forskjellig. Av og til er duppen på dagen (andre dupp) lengre og/eller forskjøvet, da kan hun sove fra 13 tiden til 15-16 tiden. Da pleier hun ikke sove før hun legger seg for natta igjen :)
Dette er rutiner hun selv har kommet inn i. Så hun veksler litt mellom 3 litt kortere dupper eller 2 lengre.

Hun er somregel enkel å legge. Har en bamse som henger på senga som har sånn fin og rolig sang som jeg skrur på (slutter etter 2 min). Hun sovner til det. Av og til må hun bysses litt og jeg må synge for at hun finner roen, men det tar gjerne bare 5 min.
Veldig likt oss:)

Sover 19-5.30/6 med tre amminger.
Kvil 7.30-9/9.30
Kvil 11.30-13.00
Kvil 14.30-15.30

De to første kvilene kan variere fra 1,5-2,5 timer. Stort sett våken 1,5-2 timer i mellom. Vekker henne kl 17 om hun sover sen kvil. Noen ganger er hun våken fra 15 til leggetid, men da er det mye sutring:p

6 mnd i morgen

Mi er 5,5 mnd.

Står opp ca 09.
Dupp ca 11.00. Sover da 30min-60min

Dupp kl 14. Sover da 2-3 timer.

Minidupp fra 18-18.30

Legger seg kl 21. Sover da til morgen ca 09.00

Har prøvd å legge henne tidligere men blir bare tull. Det kommer når hun blir litt større. Stresser ikke med det ;-)

Våkentid 2-3 timer før hun trenger søvn.

Sover hun hele natten uten mat? Hvor mange måltider med fast føde spiser hun på dagtid?

Sover hun hele natten uten mat? Hvor mange måltider med fast føde spiser hun på dagtid?
Vår sover også hele natten igjennom! Spiser siste måltid flaske med mme rundt 19-20, og frokost flaske med mme mellom 7-8! Deretter blir det grøtlunsj rundt 10, flaske mme igjen rundt 13 og middag som er hjemmelagd most mat rundt 16 :) får vann til fast føde måltidene!

Matheo sover også hele natten, fra 20.30/21.30-ca 9, får flaske før han legger seg og når han står opp ☺ Han spiser 2 måltider med fast føde og 3 med mme

Ja hun sover hele natten.
Får mme når hun våkner og før hun legger seg. Får 4-5 flasker med mme.
2måltider med fast føde. Grøt til kvelds og middagsmos på dagen. +litt fruktpuré som mellommåltid.
Tenker å begynne med grøt på morgen/lunsj etter hun er rundet 6mnd.

Nå ser det vel slik ut ca:
Natt fra ca 1900 - alt mellom 06 og 09.
Har i det siste våknet annenhver time og i dag skulle hun visst være våken en time på natta og:o

Savner sove babyen som sov hele natta:p

Hun har en dupp rundt 10 til 11/1130 og en rundt 14- 15/1530.
Har prøvd å legge henne kl 18 noen dager nå, men hun bruker lang tid på å sovne.

Tror og håper tenner er synderen

Back
Topp