Søvn hjelp!



Dora80 skrev:
wow ,så bra! Men var det slik før også at han kunne sove til kl23? det har aldri skjedd her ,og vi har jo fått ho til å sovne for seg selv før,men ho sover ikke lenge fordi..og når han våknet for 2 gang el.blir han ikke da mer våken når dere ikke roer han ned? jenta skriker først nesten litt i søvne og om hun ikke blir trøstet/roet ned osv.så blir ho helt våken og da kan ho være det i mange timer...så jeg ser jo med skrekk å gru på at ho skal være våken i mange timer hele natta...det er ikke no problem liksom,blir ho først så våken så får ho ikke sove. var det slik til dere noengang eller?



Innimellom kunne han sove til kl 22-23, men som oftest våknet han mange ganger før den tid... Så vi brukte stort sett hele kvelden på å bytte på å være inne hos han til han sovnet, for så å liste oss ut igjen... Det var om mulig enda verre da han våknet i går for andre gang rundt kl 23, og vi ikke tok han opp og med inn i vår seng. Han er jo vant til det, så jeg skjønner jo at han protesterer for jeg har aldri orket å ta den kampen med han rundt de tider der, eller på natta. Jeg var nær ved å gi opp, men jammen sovnet han ikke igjen i løpet av en kort time, og sov helt til ti på 6!!! Det har aldri skjedd før.


Ikveld gikk det enda bedre! La han ca 18.30, og mye skriking til å begynne med men det roet seg enda fortere idag! Gikk over til babling og turning i senga etterhvert, og han sov i løpet av 40 minutter!! Han har, bank i bordet, foreløpig ikke våknet. Nå skal vi bare ikke gi oss, for da blir han hvertfall forvirret.

Takk til alle her som svarte, og som ga meg et dytt bak til nok en gang å prøve på nytt! Forskjellen denne gangen er at vi også tar kampen med han sent på kvelden/natta, det har vi ikke orket før, og da er det lite poeng å gjøre det tidlig på kvelden, for da blir han jo bare forvirret.
 
JEG BLIR HELT LYKKELIG!!!!
Så flink du er!!!(ja, dere begge)


Veldig bra at dere holdt dere til denne enkle men vanskelige "metoden"


For en fremgang!!!! HUSK at når helga kommer så MÅ det ikke skli ut med leggetider og slikt.... da er du tilbake på steg en på mandag;) hihi.. Lykke til videre..!!! SU`KSESS!!
 


lilyofthevaley skrev:
JEG BLIR HELT LYKKELIG!!!!
Så flink du er!!!(ja, dere begge)


Veldig bra at dere holdt dere til denne enkle men vanskelige "metoden"


For en fremgang!!!! HUSK at når helga kommer så MÅ det ikke skli ut med leggetider og slikt.... da er du tilbake på steg en på mandag;) hihi.. Lykke til videre..!!! SU`KSESS!!

Ja, helt utrolig faktisk! Håper det går enda smidigere ikveld

 







Innimellom kunne han sove til kl 22-23, men som oftest våknet han mange ganger før den tid... Så vi brukte stort sett hele kvelden på å bytte på å være inne hos han til han sovnet, for så å liste oss ut igjen... Det var om mulig enda verre da han våknet i går for andre gang rundt kl 23, og vi ikke tok han opp og med inn i vår seng. Han er jo vant til det, så jeg skjønner jo at han protesterer for jeg har aldri orket å ta den kampen med han rundt de tider der, eller på natta. Jeg var nær ved å gi opp, men jammen sovnet han ikke igjen i løpet av en kort time, og sov helt til ti på 6!!! Det har aldri skjedd før.


Ikveld gikk det enda bedre! La han ca 18.30, og mye skriking til å begynne med men det roet seg enda fortere idag! Gikk over til babling og turning i senga etterhvert, og han sov i løpet av 40 minutter!! Han har, bank i bordet, foreløpig ikke våknet. Nå skal vi bare ikke gi oss, for da blir han hvertfall forvirret.

Takk til alle her som svarte, og som ga meg et dytt bak til nok en gang å prøve på nytt! Forskjellen denne gangen er at vi også tar kampen med han sent på kvelden/natta, det har vi ikke orket før, og da er det lite poeng å gjøre det tidlig på kvelden, for da blir han jo bare forvirret.


utrolig bra! sove fra ca kl 24-nesten 6 er jo helt utrolig!!!det må være godt å se slik fremgang.! hvis du orker setter jeg pris på om du fortsetter å oppdatere her litt. inspirerende!
jenta vår har ikke eget rom ...det er ikke mulig slik vi bor nå,så er skeptisk til om det fungerer like bra hos oss. Hun er forkjølet nå og veldig tett i nesa,så jeg ska vente litt med dette til hun ikke har det problemet,men jeg fikk henne til å sovne i senga ikveld da,men da strøyk jeg henne på handa. Men det er uansett fremskritt i forhold til å bli byssa i søvn....
håper det fortsetter sånn for dere:-)
 
I går kveld sovnet han på 25 minutter!! Helt utrolig, la han kl 18.30, og han sov faktisk før kl 19. Deilig! Men vi fikk en ny runde rundt kl 23.30, og da holdt vi på en stund.. Men det gikk tilslutt da også, selv om vi virkelig måtte ta oss sammen for ikke å ta han med inn til oss. Vi spilte wordfeud på iphonen, mens vi byttet på å gå inn og ut hehe. Hadde litt dårlig samvittighet for vår eldste, som har soverom like ved, men utrolig nok så sov han like bra selv om lillebror klaget i vei.
 


Fitness skrev:
I går kveld sovnet han på 25 minutter!! Helt utrolig, la han kl 18.30, og han sov faktisk før kl 19. Deilig! Men vi fikk en ny runde rundt kl 23.30, og da holdt vi på en stund.. Men det gikk tilslutt da også, selv om vi virkelig måtte ta oss sammen for ikke å ta han med inn til oss. Vi spilte wordfeud på iphonen, mens vi byttet på å gå inn og ut hehe. Hadde litt dårlig samvittighet for vår eldste, som har soverom like ved, men utrolig nok så sov han like bra selv om lillebror klaget i vei.



oioi,så bra. Selv om det ble en lengre periode i 23.30 tida er det jo UTROLIG bra å sove fra 19-23.30!!da har man jo hele kvelden for seg selv,gud det hørtes herlig ut!! storesøster her har også rom like ved...men utrolig hva de tåler når de først har sovnet! sov han hele natta igjen da etter den episoden i 23.30 tida?
 


Dora80 skrev:


Fitness skrev:
I går kveld sovnet han på 25 minutter!! Helt utrolig, la han kl 18.30, og han sov faktisk før kl 19. Deilig! Men vi fikk en ny runde rundt kl 23.30, og da holdt vi på en stund.. Men det gikk tilslutt da også, selv om vi virkelig måtte ta oss sammen for ikke å ta han med inn til oss. Vi spilte wordfeud på iphonen, mens vi byttet på å gå inn og ut hehe. Hadde litt dårlig samvittighet for vår eldste, som har soverom like ved, men utrolig nok så sov han like bra selv om lillebror klaget i vei.



oioi,så bra. Selv om det ble en lengre periode i 23.30 tida er det jo UTROLIG bra å sove fra 19-23.30!!da har man jo hele kvelden for seg selv,gud det hørtes herlig ut!! storesøster her har også rom like ved...men utrolig hva de tåler når de først har sovnet! sov han hele natta igjen da etter den episoden i 23.30 tida?


Ja faktisk! Jeg hørte et lite skrik en gang i løpet av natta, men da roet han seg ned selv. Hurra :-)
 
hei, hvordan går det?
Jeg kjenner jeg er litt oppgitt,typisk min flaks at min unge ikke sover i mange timer etter at man har tatt en "kamp" .Det har hjulpet her også,det har det. Ser veldig fremgang på antall oppvåkninger,og at hun roer seg veldig mye raskere når hun har våknet en tur. MEN hun våkner fremdeles veldig ofte,og hun våkner fortsatt på natta og da blir hele problemstillingen veldig annerledes siden vi deler soverom. Da fungerer ikke samme opplegget. Hadde virkelig håpet at hun kunne sove flere timer i strekk når det er ordentlig natt etter at vi begynte med dette!!Men selve kvelden er jeg forsåvidt foreløpig fornøyd med,siden det er så mye bedre. Men det spørs om d ikke er håp for oss enda...nå er jeg f.eks alene hjemme med begge barna i helga,og nettene er et mareritt!!! minsta våkner jo ganske ofte og største våkner også iløpet av natta og vil sove med oss...supersukk
 


Dora80 skrev:
hei, hvordan går det?
Jeg kjenner jeg er litt oppgitt,typisk min flaks at min unge ikke sover i mange timer etter at man har tatt en "kamp" .Det har hjulpet her også,det har det. Ser veldig fremgang på antall oppvåkninger,og at hun roer seg veldig mye raskere når hun har våknet en tur. MEN hun våkner fremdeles veldig ofte,og hun våkner fortsatt på natta og da blir hele problemstillingen veldig annerledes siden vi deler soverom. Da fungerer ikke samme opplegget. Hadde virkelig håpet at hun kunne sove flere timer i strekk når det er ordentlig natt etter at vi begynte med dette!!Men selve kvelden er jeg forsåvidt foreløpig fornøyd med,siden det er så mye bedre. Men det spørs om d ikke er håp for oss enda...nå er jeg f.eks alene hjemme med begge barna i helga,og nettene er et mareritt!!! minsta våkner jo ganske ofte og største våkner også iløpet av natta og vil sove med oss...supersukk

Hei igjen :-) Det går faktisk over all forventning her. Nå har lillegutt riktignok vært syk denne uka, og har startet på penicillin, så opplegget er ikke fulgt til punkt og prikke selvsagt. Han har hatt 40 i feber og da vil jeg ha ham ved meg.... Men  nå er han bedre, og i natt gikk uten de store problemene. Våknet noen ganger, men roer seg med en gang vi kommer inn og gir han smokken. Han er hjemme fra barnehagen idag også, for jeg vil holde ham hjemme til han er helt frisk, og nå sovnet han faktisk i senga si på formiddagen!! Det har aldri skjedd før, har alltid måtte bysse han i vogna.

Skjønner at det blir vanskeligere når hun sover på samme rom som dere, det har jeg ingen erfaring med, men hvor lenge har du forsøkt nå da? Det er jo den nattlige kampen som de ofte protesterer lenger mot. Det viktigste er jo som du skriver at kveldene har blitt bedre, men håper virkelig det går seg til om natten snart også!

 
En erfaring fra meg knyttet til å dele soverom.

For vår del løste ikke det seg ikke med nattesøvnen før vi flyttet han ut fra vårt soverom. Både han og vi sover bedre hver for oss. Hvis dere har mulighet til å la den lille sove på ett annet rom, kan jo kanskje det funke?

Uansett, lykke til:)
 


Linnkri skrev:
En erfaring fra meg knyttet til å dele soverom.

Hvis dere har mulighet til å la den lille sove på ett annet rom, kan jo kanskje det funke?


hei! vi har dessverre ikke muligheten til det her vi bor nå. Har prøvd at jentene deler soverom,men det fungerer veldig dårlig...
 


Fitness skrev:



Hei igjen :-) Det går faktisk over all forventning her. Nå har lillegutt riktignok vært syk denne uka, og har startet på penicillin, så opplegget er ikke fulgt til punkt og prikke selvsagt. Han har hatt 40 i feber og da vil jeg ha ham ved meg.... Men  nå er han bedre, og i natt gikk uten de store problemene. Våknet noen ganger, men roer seg med en gang vi kommer inn og gir han smokken. Han er hjemme fra barnehagen idag også, for jeg vil holde ham hjemme til han er helt frisk, og nå sovnet han faktisk i senga si på formiddagen!! Det har aldri skjedd før, har alltid måtte bysse han i vogna.

Skjønner at det blir vanskeligere når hun sover på samme rom som dere, det har jeg ingen erfaring med, men hvor lenge har du forsøkt nå da? Det er jo den nattlige kampen som de ofte protesterer lenger mot. Det viktigste er jo som du skriver at kveldene har blitt bedre, men håper virkelig det går seg til om natten snart også!



så bra for dere!!! Er jo glad det er bedre på kvelden istedenfor ille hele kveld og natt,men det har blitt verre på natt isteden nesten,og jeg takler ikke enda mindre søvn! hun våkner fremdeles ofte på kveld også,bare lettere å roe. kanskje hun faktisk har et eller annet problem..synes det er rart hun ikke sover lenger i strekk. Tenker på deres situasjon hvor dere tok en kamp ved legging også i 23 tida ,så sov han nesten til 6! det er så utrolig irriterende at det ikke kan virke slik hos oss!!her fortsetter det klokka 01, 03 osv ..hadde slike forhåpninger også da jeg så at det virket hos dere siden han virket så "lik"jenta vår. jaja...er vel ikke så mye å gjøre med. har forresten holdt på ganske lenge ja,begynte noen dager etter deg.
 


Dora80 skrev:


Fitness skrev:



Hei igjen :-) Det går faktisk over all forventning her. Nå har lillegutt riktignok vært syk denne uka, og har startet på penicillin, så opplegget er ikke fulgt til punkt og prikke selvsagt. Han har hatt 40 i feber og da vil jeg ha ham ved meg.... Men  nå er han bedre, og i natt gikk uten de store problemene. Våknet noen ganger, men roer seg med en gang vi kommer inn og gir han smokken. Han er hjemme fra barnehagen idag også, for jeg vil holde ham hjemme til han er helt frisk, og nå sovnet han faktisk i senga si på formiddagen!! Det har aldri skjedd før, har alltid måtte bysse han i vogna.

Skjønner at det blir vanskeligere når hun sover på samme rom som dere, det har jeg ingen erfaring med, men hvor lenge har du forsøkt nå da? Det er jo den nattlige kampen som de ofte protesterer lenger mot. Det viktigste er jo som du skriver at kveldene har blitt bedre, men håper virkelig det går seg til om natten snart også!



så bra for dere!!! Er jo glad det er bedre på kvelden istedenfor ille hele kveld og natt,men det har blitt verre på natt isteden nesten,og jeg takler ikke enda mindre søvn! hun våkner fremdeles ofte på kveld også,bare lettere å roe. kanskje hun faktisk har et eller annet problem..synes det er rart hun ikke sover lenger i strekk. Tenker på deres situasjon hvor dere tok en kamp ved legging også i 23 tida ,så sov han nesten til 6! det er så utrolig irriterende at det ikke kan virke slik hos oss!!her fortsetter det klokka 01, 03 osv ..hadde slike forhåpninger også da jeg så at det virket hos dere siden han virket så "lik"jenta vår. jaja...er vel ikke så mye å gjøre med. har forresten holdt på ganske lenge ja,begynte noen dager etter deg.


Hmmm, jeg vil nok anta at det er fordi hun sover på samme rom som dere. Hvis hun er lik min gutt, så er han utrolig var på alle lyder og våkner av den minste ting. Før vi flyttet han på eget rom, kunne han f.eks våkne av at jeg flyttet på armen min i senga.... Men skjønner jo at det ikke er så enkelt når det ikke er praktisk mulig å ha et eget soverom til henne. Sover hun greit på dagtid da ?
 


Fitness skrev:


Dora80 skrev:
Hei!
jeg hører ikke til i mai 2012,men søkte på søvnhjelp og fant denne tråden. Hvordan gikk det? jeg har AKKURAT samme problem! jente på 1,5 år som har våknet heeele tiden siden hun ble født. vi trodde først d var noe galt ,men har vært hos manuellterapeut og osteopat og testet allergi...ingenting. Vi har prøvd endel metoder før,men jenta er full av temperament og ikke så mye fungerer. Men nå MÅ det skje noe snart,blir sprø og er så lei av slike kvelder du beskriver. Aldri en film eller et måltid uten avbrudd...ble inspirert jeg også egentlig,men er veldig nysgjerrig på hvordan resten av natta gikk? Jeg tenker at det er greit med den første gangen ,men alle gangene hun våkner...suuukk

Hei! Nå har vi gjennomført to kvelder og netter med denne metoden, og vi ser utrolig fremgang! Det tok 2 timer å få han til å sove den første kvelden, igår tok det 55 min, og betraktelig mindre skriking.  Selv om han selvfølgelig protesterte høylytt. Han kaster smokken i veggen i fullt raseri, og dyna klarer han også å kaste på golvet, for en utholdende liten stabukk ;-)
Vi begynte å legge han 18.30, og han sov frem til kl 23 ca. Da ble det en ny omgang, og da var han skikkelig sint. Han er jo vant til at vi tar ham med inn til oss rundt de tider, så han liker nok ikke denne endringen. Men vi ga oss ikke denne gangen heller, og etter ca 3 kvarter roet han seg og sov faktisk hele natta i sin egen seng!! Han våknet 5.50.

Jeg håper det går enda lettere i kveld. Nå er jeg fast bestemt på å ikke gi meg, for som du selv beskriver så er det lite hyggelig med slike kvelder med hyppige våkninger. Det er selvfølgelig slitsomt, og særlig når de våkner igjen sent på kvelden / natta, da har man veldig lyst til å ta minste motstands vei...

Han sutrer ikke, men HYLskriker av sine lungers fulle kraft. Jeg går som regel inn etter ca 2 min, avhengig av hvordan han skriker. Legger han ned (etter først å han funnet smokken som han har kastet i veggen i fullt raseri...), sier god natt og glad i deg og går ut.

Jeg krysser fingerene for bedre kvelder, for dette går ikke lenger, særlig med tanke på at vi om ikke altfor lenge får en liten baby i hus i tillegg.

Håper det ordner seg for dere også, når det ser ut til å fungere for min lille gutt er det nok håp for alle hehe ;-)


Hei :-)
Vil bare si lykke til og forsett med samme mønster. Når vi hadde en sånn runde med datteren vår brukte vi laaang tid. Tror det nesten tok 3-4 uker før alt var i boks. Vi var så slitne at vi ikke visste opp og ned på verden, og hadde tom ekstra time på helsestasjonen for å få litt motivasjon. Men, alt løste seg til slutt og hun har siden hun var 9 mnd sovet 13 timer sammenhengende hver natt. Så mitt råd til deg er: Ikke gi opp og vær konsekvent! Det er definitivt verdt det til slutt!!

Lykke til! 

 









Hmmm, jeg vil nok anta at det er fordi hun sover på samme rom som dere. Hvis hun er lik min gutt, så er han utrolig var på alle lyder og våkner av den minste ting. Før vi flyttet han på eget rom, kunne han f.eks våkne av at jeg flyttet på armen min i senga.... Men skjønner jo at det ikke er så enkelt når det ikke er praktisk mulig å ha et eget soverom til henne. Sover hun greit på dagtid da ?

ja ikke vet jeg,men hun våkner fortsatt ofte på kvelden før jeg legger meg også,bare enklere å roe ned. Hun har sovet dårlig på dagen hele tiden også,men en periode har det vært ganske stabilt med en dupp på ca 1,5 time. Det synes jeg er veldig bra! men nå de siste dagene har hun jammen begynt å tulle der også,nervene er tynnslitte nå må jeg si....

 
takk for svar. Har ikke tenkt å gi opp nei,men mister totalt motet når det ikke hjelper mer enn som så...men det er ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette..
 


Dora80 skrev:
takk for svar. Har ikke tenkt å gi opp nei,men mister totalt motet når det ikke hjelper mer enn som så...men det er ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette..



Masse lykke til!! Jeg håper virkelig det ordner seg for dere - stå på
 
Back
Topp