Søvn hjelp!

Fitness

Forelsket i forumet
Vår lillegutt på 1,5 år har aldri vært noen såkalt sove-baby. Han sov greit på dagtid til han var 1,5 måned, og så har det bare vært korte blunder på 10 til maks 30 minutter. Han har forsåvidt vært ganske grei å legge på kvelden, men problemet er at han våkner ørten ganger om kvelden og natten, og da er det vanskelig å få han til å sove igjen. Det ender jo med at vi kapitulerer til slutt, og tar ham med inn til oss. Da sover han greit.  Jeg har hele tiden levd i håpet om at dette vil bedre seg, men jeg merker nå at jeg gruer meg til vi får en ny baby som jo naturlig nok krever sitt om natten, i tillegg til den lille nattrangelen vår  

Vi har prøvd det meste, sitte hos han til han sovner igjen for så å liste oss ut. Det fungerer noen ganger, men i såfall bare for en kort time. Deretter på'n igjen. Vi har forsøkt å gå ut og inn, men dette fungerer dårlig. Han er utrolig sta, og skriker av sine lungers fulle kraft. Jeg vet jo hva all teorien sier, men vi får ikke dette til å fungere i praksis!! Vi hadde ikke slike problemer med vår eldste.

Hvis noen har gode råd, mottas de med takk. Denne kvelden har vært slitsom, han sovnet greit, vi rakk å spise en bedre middag, deretter har det gått slag i slag. Dette begynner å tære litt på kjenner jeg.

Han sover lite på dagtid, alt fra 15 min til 30 min, så han bør jo være trøtt. Legger seg rundt kl 19.
 
Må spørre om dere har vært hos manuellterpaut eller lignende? Først når Mattis var hos manuellterapaut (hsom tar videreutd. i ostopati) tok vekk lånsninger i bekken og nakke. Samme kveld sov han plugselih nesten hele natta. Nå er han to og er sjelden våken på natta. manuellterapaut er gratis. kan selvsagt være andre ting, men det her hjalp oss :)
 
Har vell ikke så mye tips, men vet hvordan det er å slite me søvn. Men til oss har det egentlig gått seg litt til. Men hva med å legge han litt tidligere? Søvn avler vel søvn, eller hva det heter... Hvor lenge sover han om morgenen? Evt snakke med helsestasjonen, vi har tidligere fått en del info og råd fra de. Lykke til i alle fall! Håper det ordner seg:)
 
Det virker ikke som om han er plaget med noe smerter. Han er blid og fornøyd om dagen, det sammer sier de i barnehagen. På hverdager er han oppe ca 6.30 (må som regel vekkes), og i helgene våkner han som regel rundt kl 7-7.30.

Når han kommer opp i vår seng, sover han godt. Det er forsåvidt greit at han kommer om natten, men problemet vårt er kveldene, ettersom han våkner flere ganger. Det er slitsomt, i og med at vi aldri kan planlegge noe særlig. For å si det slik, det er lenge siden vi så en hel film eller et tv-program ferdig ;-) Det går også utover besøk om vi har det på kveldstid, i det vi hele tiden må løpe opp til lillegutt. Og det nytter ikke å bare putte inn smokken og si god natt.

Helsestasjon sier jo bare det som vi vet, at man må være konsekvent, ha leggerutiner osv. Alt dette vet vi, og det har vi.

Vi har også forsøkt å legge ham tidligere, men da tar det veldig lang tid før han sovner. Han er nok lik meg, for jeg var visstnok heller ikke noe særlig til å sove da jeg var liten.
 
Jeg har også trua på å få han undersøkt av en manuellterapeut som Molly sier, evt kiropraktor. Det blir jo, som alle sikkert sier, bedre med tiden...men fy fillern så slitsomt mens det står på! Sikkert lurt å prøve å få bukt med dette før bebis kommer.

Selv har vi en pode som starter dagen 05.00 - 05.30.Skal vel ikke klage, ettersom han sover fra 19.00, men tipper det blir litt stritt å være oppe med bebis om natta for så å starte dagen med storebror så tidlig ;)
 


Lohne skrev:
Jeg har også trua på å få han undersøkt av en manuellterapeut som Molly sier, evt kiropraktor. Det blir jo, som alle sikkert sier, bedre med tiden...men fy fillern så slitsomt mens det står på! Sikkert lurt å prøve å få bukt med dette før bebis kommer.

Selv har vi en pode som starter dagen 05.00 - 05.30.Skal vel ikke klage, ettersom han sover fra 19.00, men tipper det blir litt stritt å være oppe med bebis om natta for så å starte dagen med storebror så tidlig ;)


Jeg tror ikke han har vondt. Han er blid og fornøyd om dagen, og sover godt når han kommer i vår seng som jeg skrev ovenfor. Men det skader jo ikke å oppsøke en manuellterapeut likevel sikkert :-)
 


Fitness skrev:


Lohne skrev:
Jeg har også trua på å få han undersøkt av en manuellterapeut som Molly sier, evt kiropraktor. Det blir jo, som alle sikkert sier, bedre med tiden...men fy fillern så slitsomt mens det står på! Sikkert lurt å prøve å få bukt med dette før bebis kommer.

Selv har vi en pode som starter dagen 05.00 - 05.30.Skal vel ikke klage, ettersom han sover fra 19.00, men tipper det blir litt stritt å være oppe med bebis om natta for så å starte dagen med storebror så tidlig ;)


Jeg tror ikke han har vondt. Han er blid og fornøyd om dagen, og sover godt når han kommer i vår seng som jeg skrev ovenfor. Men det skader jo ikke å oppsøke en manuellterapeut likevel sikkert :-)



Mattis ble kvitt magesmerter da vi fant ut at han hadde melkeallergi, men det var manuellterapaut som fikk han til å sove, så om han ikke har smerter dirkete, kan det være noe som gjør at han ikke sover godt. Men selvsagt kan det være andre ting, har hørt at noen barn bruker de to- tre første leveårene før de sover ordentlig. Vi var bestemt på at vi ikke skulle ha et nytt barn før storebror sov skikkelig, så jeg skjønner bekymringa di!
 
Vi har hatt litt samme problemet, men det løste seg når vi la han tidligere. Vi trodde at kl 19 var den "riktige" tidspunktet å legge på, det er jo det de fleste gjør. Vi måtte endre på dette og i laang tid begynte kveldsstellet hos oss kl730 og han var i seng til kl 18. Med andre ord var han overtrøtt når kl var 19 og fant ikke roen. Vi rakk så vidtg middagen før kveldsstellet begynte...

Nå er min gutt litt over to år og er fremdeles i seng senest kl 1845. Saaakte sakte flyttet vi kveldsstellet til kl 18 og nå starter vi kl 1815. Hvis vi er 5 min for sent ute og han kommer 5 min for sent i seng, finner ikke han roen og vi får en urolig(les søvnløs) natt.

Vi har hatt veldig mye hjelp av boken til den berømte 'sove Karin', den finner du her: http://sovekarin.no/. De gir også konsultasjoner knyttet til søvn og søvnvansker hvis det skulle være behov for det. Vi har ikke testet det, har kun brukt boken.

Vi får ganske mye pes fra omverdenen fordi vi legger sønnen vår tidligere enn det som er normen, men det det får bare være. Vi har ihvertfall fått en helt ny gutt som er opplagt og fornøyd og som er helt avhengi av sine rutiner :)

Han får forresten bare sove 1, 15 min på dagtid og ikke etter kl 1330.

Håper noe av dette kan være til hjelp for dere! Lykke til :)

 
enkel test på om det er oss selv som lager det dårlige søvnmønster.. 
Det skal ta tre dager å endre søvnmønsteret til barn.. 

steg en.. i en alder av 1,5 år kan de godt sove lengre på dagen. Da snuppa mi var 2 sov hun LETT 3 timer på dagen og like godt på natta..

steg to... ikke sitte ved sengen.. innsovning er det vanskeligste vi skal lære barna våre å gjøre selv. alltid gå fra barnet mens det er våkent. slik at de selv skal sovne uten å bli strykt på eller rugget.. 

steg to: skriking= gå inn, få kontakt.. roe ned... snakke rolig til og GÅ ut....
dette gjenntas til suksess.. IKKE ta opp, IKKE sitte til sovning og IKKE "be" barnet om å vææææære så snill å soooove":) 
vær kjærlig og bestemt...

Jeg vet det høres enkelt ut.. men vær standhaftig... tre dager til ende så skal det være enklere.. når jeg endelig fikk mamma meg opp til dette så ble leggestund kjempe koselig.. og natta lang og deilig. 

Dersom dette ikke hjelper vil jeg våge å påstå at det kan være lurt å kontakt en spesialist.
 
Understreker at jeg har liiiten tro på la barnet skrike aleine i et mørkt rom. (men om barnet griner i to minutter før man går inn så hjelper det også på at man blir trøtt.. )


 


lilyofthevaley skrev:
enkel test på om det er oss selv som lager det dårlige søvnmønster.. 
Det skal ta tre dager å endre søvnmønsteret til barn.. 

steg en.. i en alder av 1,5 år kan de godt sove lengre på dagen. Da snuppa mi var 2 sov hun LETT 3 timer på dagen og like godt på natta..

steg to... ikke sitte ved sengen.. innsovning er det vanskeligste vi skal lære barna våre å gjøre selv. alltid gå fra barnet mens det er våkent. slik at de selv skal sovne uten å bli strykt på eller rugget.. 

steg to: skriking= gå inn, få kontakt.. roe ned... snakke rolig til og GÅ ut....
dette gjenntas til suksess.. IKKE ta opp, IKKE sitte til sovning og IKKE "be" barnet om å vææææære så snill å soooove":) 
vær kjærlig og bestemt...

Jeg vet det høres enkelt ut.. men vær standhaftig... tre dager til ende så skal det være enklere.. når jeg endelig fikk mamma meg opp til dette så ble leggestund kjempe koselig.. og natta lang og deilig. 

Dersom dette ikke hjelper vil jeg våge å påstå at det kan være lurt å kontakt en spesialist.
 
Understreker at jeg har liiiten tro på la barnet skrike aleine i et mørkt rom. (men om barnet griner i to minutter før man går inn så hjelper det også på at man blir trøtt.. )



Ja da har jeg virkelig godt inn for å ta opp kampen med lillegutt. Jeg orker ikke slike kvelder som vi hadde i går, og dette blir jo håpløst med en ny baby i hus etterhvert. Jeg ble litt inspirert av å prøve igjen, etter å ha lest bl.a innlegget ditt :-)

Når det gjelder trinn 1, så er det ikke opp til oss at lillegutt ikke sover mer enn maks en halvtime på dagtid... Hadde det vært opp til oss, kunne han godt få lov til å sove 3 t. Men han har vært slik siden han var baby. Sovner fort, men våkner like fort igjen, og er da håpløs å få til å sovne igjen. Vi har forsøkt å prøve å få til to lurer, men det er ikke mulig å få han til å sove to ganger.  Han er uansett blid og fornøyd om dagen, og trenger vel kanskje ikke mer søvn.

Trinn to har jeg fulgt ikveld!! Jeg har lagt ham ned, strøket han på kinnet, sagt god natt og glad i deg og gått ut. Dette resulterte selvølgelig i KRAFTIGE protester, men jeg ventet bittelitt før jeg gikk inn igjen og gjentok prosessen før jeg gikk ut igjen. Skrikingen avtok en del etterhvert, og på et punkt begynte han å prate med seg selv, der alle ordene han kan kan kom på rekke og rad hehe. Dette holdt vi på med i 2 t og 5 min, og nå sover han søtt! Jeg hadde faktisk ikke trodd det kom til å gå, så sta som han er, så jeg er faktisk fornøyd med at det "bare" tok 2 timer.

Litt fornøyd med meg selv, og nå håper resten av kvelden blir rolig....

Takk for svar alle sammen!



 
Da gjelder det ikke å gi seg, ta samme kamp i morgen. Vi har aldri sittet ved han, bare gått inn og lagt han ned igjen, strøket på han og sagt fra at vi er i nærheten :) Er jo supert om dette er løsninga før dere :)
 


Fitness skrev:


lilyofthevaley skrev:
enkel test på om det er oss selv som lager det dårlige søvnmønster.. 
Det skal ta tre dager å endre søvnmønsteret til barn.. 

steg en.. i en alder av 1,5 år kan de godt sove lengre på dagen. Da snuppa mi var 2 sov hun LETT 3 timer på dagen og like godt på natta..

steg to... ikke sitte ved sengen.. innsovning er det vanskeligste vi skal lære barna våre å gjøre selv. alltid gå fra barnet mens det er våkent. slik at de selv skal sovne uten å bli strykt på eller rugget.. 

steg to: skriking= gå inn, få kontakt.. roe ned... snakke rolig til og GÅ ut....
dette gjenntas til suksess.. IKKE ta opp, IKKE sitte til sovning og IKKE "be" barnet om å vææææære så snill å soooove":) 
vær kjærlig og bestemt...

Jeg vet det høres enkelt ut.. men vær standhaftig... tre dager til ende så skal det være enklere.. når jeg endelig fikk mamma meg opp til dette så ble leggestund kjempe koselig.. og natta lang og deilig. 

Dersom dette ikke hjelper vil jeg våge å påstå at det kan være lurt å kontakt en spesialist.
 
Understreker at jeg har liiiten tro på la barnet skrike aleine i et mørkt rom. (men om barnet griner i to minutter før man går inn så hjelper det også på at man blir trøtt.. )



Ja da har jeg virkelig godt inn for å ta opp kampen med lillegutt. Jeg orker ikke slike kvelder som vi hadde i går, og dette blir jo håpløst med en ny baby i hus etterhvert. Jeg ble litt inspirert av å prøve igjen, etter å ha lest bl.a innlegget ditt :-)

Når det gjelder trinn 1, så er det ikke opp til oss at lillegutt ikke sover mer enn maks en halvtime på dagtid... Hadde det vært opp til oss, kunne han godt få lov til å sove 3 t. Men han har vært slik siden han var baby. Sovner fort, men våkner like fort igjen, og er da håpløs å få til å sovne igjen. Vi har forsøkt å prøve å få til to lurer, men det er ikke mulig å få han til å sove to ganger.  Han er uansett blid og fornøyd om dagen, og trenger vel kanskje ikke mer søvn.

Trinn to har jeg fulgt ikveld!! Jeg har lagt ham ned, strøket han på kinnet, sagt god natt og glad i deg og gått ut. Dette resulterte selvølgelig i KRAFTIGE protester, men jeg ventet bittelitt før jeg gikk inn igjen og gjentok prosessen før jeg gikk ut igjen. Skrikingen avtok en del etterhvert, og på et punkt begynte han å prate med seg selv, der alle ordene han kan kan kom på rekke og rad hehe. Dette holdt vi på med i 2 t og 5 min, og nå sover han søtt! Jeg hadde faktisk ikke trodd det kom til å gå, så sta som han er, så jeg er faktisk fornøyd med at det "bare" tok 2 timer.

Litt fornøyd med meg selv, og nå håper resten av kvelden blir rolig....

Takk for svar alle sammen!





FYTTI GRISEN!! du er flink!!! to timer.... det tar på tålmodigheten! stå på... inn her å bann å steik om du må:) håper det snur... ingenting er mer befriende enn barn som sover godt..;) 
 
Så herlig!!
Krysser fingrene for at dette funker

Ingenting er så deilig som de gangene man føler at slike ting faktisk fungerer....
 
Hei!
jeg hører ikke til i mai 2012,men søkte på søvnhjelp og fant denne tråden. Hvordan gikk det? jeg har AKKURAT samme problem! jente på 1,5 år som har våknet heeele tiden siden hun ble født. vi trodde først d var noe galt ,men har vært hos manuellterapeut og osteopat og testet allergi...ingenting. Vi har prøvd endel metoder før,men jenta er full av temperament og ikke så mye fungerer. Men nå MÅ det skje noe snart,blir sprø og er så lei av slike kvelder du beskriver. Aldri en film eller et måltid uten avbrudd...ble inspirert jeg også egentlig,men er veldig nysgjerrig på hvordan resten av natta gikk? Jeg tenker at det er greit med den første gangen ,men alle gangene hun våkner...suuukk
 


Dora80 skrev:
Hei!
jeg hører ikke til i mai 2012,men søkte på søvnhjelp og fant denne tråden. Hvordan gikk det? jeg har AKKURAT samme problem! jente på 1,5 år som har våknet heeele tiden siden hun ble født. vi trodde først d var noe galt ,men har vært hos manuellterapeut og osteopat og testet allergi...ingenting. Vi har prøvd endel metoder før,men jenta er full av temperament og ikke så mye fungerer. Men nå MÅ det skje noe snart,blir sprø og er så lei av slike kvelder du beskriver. Aldri en film eller et måltid uten avbrudd...ble inspirert jeg også egentlig,men er veldig nysgjerrig på hvordan resten av natta gikk? Jeg tenker at det er greit med den første gangen ,men alle gangene hun våkner...suuukk

Hei! Nå har vi gjennomført to kvelder og netter med denne metoden, og vi ser utrolig fremgang! Det tok 2 timer å få han til å sove den første kvelden, igår tok det 55 min, og betraktelig mindre skriking.  Selv om han selvfølgelig protesterte høylytt. Han kaster smokken i veggen i fullt raseri, og dyna klarer han også å kaste på golvet, for en utholdende liten stabukk ;-)
Vi begynte å legge han 18.30, og han sov frem til kl 23 ca. Da ble det en ny omgang, og da var han skikkelig sint. Han er jo vant til at vi tar ham med inn til oss rundt de tider, så han liker nok ikke denne endringen. Men vi ga oss ikke denne gangen heller, og etter ca 3 kvarter roet han seg og sov faktisk hele natta i sin egen seng!! Han våknet 5.50.

Jeg håper det går enda lettere i kveld. Nå er jeg fast bestemt på å ikke gi meg, for som du selv beskriver så er det lite hyggelig med slike kvelder med hyppige våkninger. Det er selvfølgelig slitsomt, og særlig når de våkner igjen sent på kvelden / natta, da har man veldig lyst til å ta minste motstands vei...

Han sutrer ikke, men HYLskriker av sine lungers fulle kraft. Jeg går som regel inn etter ca 2 min, avhengig av hvordan han skriker. Legger han ned (etter først å han funnet smokken som han har kastet i veggen i fullt raseri...), sier god natt og glad i deg og går ut.

Jeg krysser fingerene for bedre kvelder, for dette går ikke lenger, særlig med tanke på at vi om ikke altfor lenge får en liten baby i hus i tillegg.

Håper det ordner seg for dere også, når det ser ut til å fungere for min lille gutt er det nok håp for alle hehe ;-)

 


Dora80 skrev:
Hei!
jeg hører ikke til i mai 2012,men søkte på søvnhjelp og fant denne tråden. Hvordan gikk det? jeg har AKKURAT samme problem! jente på 1,5 år som har våknet heeele tiden siden hun ble født. vi trodde først d var noe galt ,men har vært hos manuellterapeut og osteopat og testet allergi...ingenting. Vi har prøvd endel metoder før,men jenta er full av temperament og ikke så mye fungerer. Men nå MÅ det skje noe snart,blir sprø og er så lei av slike kvelder du beskriver. Aldri en film eller et måltid uten avbrudd...ble inspirert jeg også egentlig,men er veldig nysgjerrig på hvordan resten av natta gikk? Jeg tenker at det er greit med den første gangen ,men alle gangene hun våkner...suuukk

Hei! Nå har vi gjennomført to kvelder og netter med denne metoden, og vi ser utrolig fremgang! Det tok 2 timer å få han til å sove den første kvelden, igår tok det 55 min, og betraktelig mindre skriking.  Selv om han selvfølgelig protesterte høylytt. Han kaster smokken i veggen i fullt raseri, og dyna klarer han også å kaste på golvet, for en utholdende liten stabukk ;-)
Vi begynte å legge han 18.30, og han sov frem til kl 23 ca. Da ble det en ny omgang, og da var han skikkelig sint. Han er jo vant til at vi tar ham med inn til oss rundt de tider, så han liker nok ikke denne endringen. Men vi ga oss ikke denne gangen heller, og etter ca 3 kvarter roet han seg og sov faktisk hele natta i sin egen seng!! Han våknet 5.50.

Jeg håper det går enda lettere i kveld. Nå er jeg fast bestemt på å ikke gi meg, for som du selv beskriver så er det lite hyggelig med slike kvelder med hyppige våkninger. Det er selvfølgelig slitsomt, og særlig når de våkner igjen sent på kvelden / natta, da har man veldig lyst til å ta minste motstands vei...

Han sutrer ikke, men HYLskriker av sine lungers fulle kraft. Jeg går som regel inn etter ca 2 min, avhengig av hvordan han skriker. Legger han ned (etter først å han funnet smokken som han har kastet i veggen i fullt raseri...), sier god natt og glad i deg og går ut.

Jeg krysser fingerene for bedre kvelder, for dette går ikke lenger, særlig med tanke på at vi om ikke altfor lenge får en liten baby i hus i tillegg.

Håper det ordner seg for dere også, når det ser ut til å fungere for min lille gutt er det nok håp for alle hehe ;-)

 


Dora80 skrev:
Hei!
jeg hører ikke til i mai 2012,men søkte på søvnhjelp og fant denne tråden. Hvordan gikk det? jeg har AKKURAT samme problem! jente på 1,5 år som har våknet heeele tiden siden hun ble født. vi trodde først d var noe galt ,men har vært hos manuellterapeut og osteopat og testet allergi...ingenting. Vi har prøvd endel metoder før,men jenta er full av temperament og ikke så mye fungerer. Men nå MÅ det skje noe snart,blir sprø og er så lei av slike kvelder du beskriver. Aldri en film eller et måltid uten avbrudd...ble inspirert jeg også egentlig,men er veldig nysgjerrig på hvordan resten av natta gikk? Jeg tenker at det er greit med den første gangen ,men alle gangene hun våkner...suuukk

Hei! Nå har vi gjennomført to kvelder og netter med denne metoden, og vi ser utrolig fremgang! Det tok 2 timer å få han til å sove den første kvelden, igår tok det 55 min, og betraktelig mindre skriking.  Selv om han selvfølgelig protesterte høylytt. Han kaster smokken i veggen i fullt raseri, og dyna klarer han også å kaste på golvet, for en utholdende liten stabukk ;-)
Vi begynte å legge han 18.30, og han sov frem til kl 23 ca. Da ble det en ny omgang, og da var han skikkelig sint. Han er jo vant til at vi tar ham med inn til oss rundt de tider, så han liker nok ikke denne endringen. Men vi ga oss ikke denne gangen heller, og etter ca 3 kvarter roet han seg og sov faktisk hele natta i sin egen seng!! Han våknet 5.50.

Jeg håper det går enda lettere i kveld. Nå er jeg fast bestemt på å ikke gi meg, for som du selv beskriver så er det lite hyggelig med slike kvelder med hyppige våkninger. Det er selvfølgelig slitsomt, og særlig når de våkner igjen sent på kvelden / natta, da har man veldig lyst til å ta minste motstands vei...

Han sutrer ikke, men HYLskriker av sine lungers fulle kraft. Jeg går som regel inn etter ca 2 min, avhengig av hvordan han skriker. Legger han ned (etter først å han funnet smokken som han har kastet i veggen i fullt raseri...), sier god natt og glad i deg og går ut.

Jeg krysser fingerene for bedre kvelder, for dette går ikke lenger, særlig med tanke på at vi om ikke altfor lenge får en liten baby i hus i tillegg.

Håper det ordner seg for dere også, når det ser ut til å fungere for min lille gutt er det nok håp for alle hehe ;-)

 
Så godt å høre at det fungerer! Stå på, dere må ikke gi dere nå for da er kampen tapt og dere må begynne helt forfra igjen.. ;) Mi jente våknet også flere ganger på natten og krevde at vi skulle gynge i gyngestolen og jeg var dum og gav etter, sliten som jeg var.. ;-) Til jeg endelig fattet mot og bestemte meg for at det var nok. :) Det gikk forbausende kort tid før hun skjønte at det var slutt på nattkosen og begynte å sove rundt igjen.. Og det er jo mye bedre for barna også og få en hel natts søvn enn å styre sånn. ;) Så masse lykke til og ikke gi dere, ett par kvelder/netter til så har han skjønt poenget og dere får alle sammen bedre nattesøvn.. :)
 
wow ,så bra! Men var det slik før også at han kunne sove til kl23? det har aldri skjedd her ,og vi har jo fått ho til å sovne for seg selv før,men ho sover ikke lenge fordi..og når han våknet for 2 gang el.blir han ikke da mer våken når dere ikke roer han ned? jenta skriker først nesten litt i søvne og om hun ikke blir trøstet/roet ned osv.så blir ho helt våken og da kan ho være det i mange timer...så jeg ser jo med skrekk å gru på at ho skal være våken i mange timer hele natta...det er ikke no problem liksom,blir ho først så våken så får ho ikke sove. var det slik til dere noengang eller?
 
jeg følger virkelig med spenning med videre her,håper du skriver imorgen også!!lykke til! skjønner godt at du vil ha ordning på det før det kommer ny baby!:-)
 
Back
Topp