Søndager og arbeid/støy?

Bor på landet, men har noen få naboer. Her klippes plenen på søndager og bilen vaskes. Det snekres litt også. Det er så stille ellers, at ingen bryr seg om litt støy på en søndag. Andres plenklipping plager ikke meg ihvertfall.

Så lenge ingen bråker før kl 11 om morgen, kan de (nesten) gjøre hva de vil av hagearbeid. Syns ikke gressklipper er så ille heller jeg da :p

Eg har ikke noe imot bråk men må ærlig innrømme at eg ikke kan forstå at folk ikke bryr seg om en lov som vi har eller at dem ikke kan gjøre det de andre 6 dagene :p
Som alltid så er det visst boen som tror de er hevet over loven .. trnger ikke følge den vel..

Bryr meg generelt lite om bråk på dagtid , vi er uansett oppe på morgenen takket være mine A-menneskebarn.
Traktor på tomgang i boligfeltet klokka akkurat leggetid for toåringen som elsker traktorer kan jeg derimot styre meg for uavhengig av ukedag...

Jeg bryr meg ikke om litt "bråk" fra naboenes gressklipping på søndager. Vi gjør det jo selv:) Mannen min har 14-15 timers arbeidsdager og jeg sliter med ryggen etter brudd. Det er derfor først i helga at vi får utført praktisk arbeid hjemme. Tror nok ikke nærmeste naboen synes særlig om det (pensjonister), men vi utfører arbeidet mellom 11-17 slik at det ikke forstyrrer morgen og kvelden deres.

Er det ikke egentlig ulovlig å klippe plenen på en søndag?

Er jo på søndagen vi har tid til og jobbe.. Har lite naboer. Og alle jobber ute når vi vil. Bryr meg ikkje hvilken dag det er enten det er oss eller dem som bråker :p

Bor i boligfelt nå (lyst å flytte tilbake til barndomsheimen å overta den) og jeg holder på å bli gal.. Nå er jeg sikkert veldig sær som ikke er vandt med boligfelt, men når naboene sprenger å står i mandag til lørdag fra morgenen til 23.00 så kan søndagen godt være stille for min del.. Desverre begynner alle andre naboer å klippe plenen etter værandre på søndag da så blir ikke stille da heller. (De starter gjerne halv 7 disse pensjonistene så det ikke blir for varmt. Hvis ikke tar de det i 22-23tiden da sola har gått ned..)

Vi bor på et boligfelt, og her går gressklippere samt at det snekres på søndager. Jeg irriterer meg ikke over det, og er heldigvis ikke avhengig av å ha det helt musestille for å kunne nyte en søndag i hagen :) personlig synes jeg det blir litt snurpete å trekke frem loven, så fremt det er snakk litt støy som for.eks at naboen klipper gresset kl 12-13 på en søndag. Men alle er vi selvsagt forskjellig.

Last edited:
Bor i blokk og her er det alltid litt lyder. Men kan ikke fordra borring i betongvegger! Har skjedd noen ganger, midt i leggingen til junior som blir vettskremt av lyden. I fjor var det så ille at jeg gikk og ringte på hos ene naboen for å høre om det var han som borret, men nei var ikke han. Betongvegger bærer lyden langt avgårde.
Plenklipping synes jeg bare er koselig. I fjor var naboblokka lat og klippet ikke sin del, så det så ut som en urskog av høyt gress hele sommeren. Har til vanlig kommunen som kommer og klipper hos oss, men ikke sikker på hva som skjedde i fjor da vi endte opp med å måtte klippe selv. Litt lei av å bo i blokk med pensjonister der alle har samme tanken " naboen tar jobben med å klippe plen, sande is, måke snø osv"

Har ikke noe imot at folk holder på på søndagene, noen som sagt må jo det for å få det til å gå rundt når de jobber i hverdagene. Men min utleier hadde alltid en lei tendens til å klippe plena midt i leggetiden til mi eldste i fjor sommer, og han visste godt at det var den tiden hu ble lagt. Så det var ikke alltid like morsomt når han gikk rett utafor med bråkete gressklipper...

Bryr meg ikke, så lenge det ikke er grytidlig :)

Synes det er gammeldags at søndag er hviledag. Dette skillet mellom helg/hverdag har ikke mye for meg å si uansett

det er søndag folk flest har tid, så da blir det jobb på søndag. Det er ikke noe som heter hviledag lenger

Her regner det så mye, så hvis det er fint vær en søndag så er det da plenen blir klipt.

Loven er klar

Og vi holder den. Det har vel hendt at gresset ble klippet en søndag det endelig var opphold, men høyst unntaksvis.

Det irriterer meg at naboen spørr "er det noen av naboene her som blir sure av lyd på en søndag?" på en sånn måte at man ikke kan svare "ja, jeg" uten å være skikkelig sur menge.

Jeg bryr meg ikke. Vi jobber selv i hagen. Vi har robotklipper, så den er lydløs, men vi vasker bil og bruker batterikamtklipperen.

Jeg liker ikke gressklipperlyd, men sjønner jo at folk må bruke de også..

Vi bor jo i et byggefelt, så litt liv og røre må man forvente.. :)

Back
Topp