Søke foreldrepenger

Så kjedelig at dere har den opplevelsen, da skjønner jeg at du er skeptisk :/ Jeg ringte nav før helgen da jeg mistenker at det blir forsinkelser med søknaden i disse tider men som nevnt så sa vedkommende at det som skjer nå skal ikke gå ut over foreldrepenge søknadenene. Jeg krysser fingrene for at det går knirkefritt ;)

Altså - misforstå meg ikke. Jeg er jo takknemlig for jobben de gjør, det bare har tatt litt tid ;) så stoler ikke helt på saksprosessen... Og må innrømme at jeg måtte le når de gjør feil gang på gang som de i loggene også har beklaget - men likevel gjentar 1 uke etter :P JEG ville ha søkt i god tid slik at de får "rom" for litt ekstra behandlingstid denne gangen (da jeg forstår det kan ta tid nå) ;) Men som nevnt så har de til og med "purret på" min søknad, så da høres det ut som de er på saken - bare denne kommunen som ikke klarer å gjøre sin jobb ifht. inntektsopplysningene. Heldigvis får jeg lønn fra kommunen, så JEG får lønna mi og kommunen får sine penger for sent i så fall..

Vil tro du er maks uheldig da
Dessverre ganske vanlig. Jeg har ca annenhver gang opplevd kontakt med nav som helproft, raskt og effektiv og fullstendig udugelig. Flaks og uflaks med saksbehandler. Mannen min fikk ny saksbehandler sist etter 2 runder med å klage på galt vedtak. Den nye saksbehandleren prøvde å skjule hvor flau hun var...:-) (Og han søkte ikke om noe mer avansert enn 15 uker pappaperm fra sin faste stilling som ansatt med fast lønn.)

Dessverre ganske vanlig. Jeg har ca annenhver gang opplevd kontakt med nav som helproft, raskt og effektiv og fullstendig udugelig. Flaks og uflaks med saksbehandler. Mannen min fikk ny saksbehandler sist etter 2 runder med å klage på galt vedtak. Den nye saksbehandleren prøvde å skjule hvor flau hun var...:) (Og han søkte ikke om noe mer avansert enn 15 uker pappaperm fra sin faste stilling som ansatt med fast lønn.)

Det er ganske utrolig hvor mye surr det er ja.. spent på hvordan det blir nå når mannen både jobber på gård (vi driver gård) samt har 100 % jobb utenom... sist hadde han kun noen avløser-kroner og sa til NAV at det trengte de ikke å tenke på, men JODA... det skulle de absolutt ha med (og hvordan de skulle få til det var det som var utfordringen da).. Nå skal han jo ha pappapermisjon i 15 uker, men han kan jo ikke la kyrne passe seg selv i 15 uker heller ;)

Det er ganske utrolig hvor mye surr det er ja.. spent på hvordan det blir nå når mannen både jobber på gård (vi driver gård) samt har 100 % jobb utenom... sist hadde han kun noen avløser-kroner og sa til NAV at det trengte de ikke å tenke på, men JODA... det skulle de absolutt ha med (og hvordan de skulle få til det var det som var utfordringen da).. Nå skal han jo ha pappapermisjon i 15 uker, men han kan jo ikke la kyrne passe seg selv i 15 uker heller ;)
Det blir melkesprengen sin den...

Det blir melkesprengen sin den...
Haha!! Ja sant ;) du har forstått det du ;) alltid like artig når folk argumenterer mot at vi må
Tilpasse fjøsstellet til ting vi skal på... som at vi bare kan vente med melkinga 3-4 timer ;)

Haha!! Ja sant ;) du har forstått det du ;) alltid like artig når folk argumenterer mot at vi må
Tilpasse fjøsstellet til ting vi skal på... som at vi bare kan vente med melkinga 3-4 timer ;)
Du «må bare» starte noen uker i forveien å flytte melketida et kvarter her og der;-)

Jeg bor i Oslo, og her må de ha automatisert mottaksprosessen. Søkte og fikk innvilget foreldrepenger på samme kveld. Min kontakt på lønnskontoret jobbet også kveld, og fikk sendt inn inntektsopplysningene rett etter min søknad. Et par timer etter fikk jeg Digipost om innvilgelse, effektivt’

Søkte 8.mars, fikk beskjed om at svar på søknad kommer tidligst 30.mars. Ikke hørt noe enda.‍♀️ Jeg er selvstendig næringsdrivende, så opplever at prossessen er mer krevende for meg enn for de som er vanlige arbeidstakere, med flere papirer og "bevis" på inntekt som må sendes inn. Samme ved sykemelding/sykepengesøknad.

Jeg bor i Oslo, og her må de ha automatisert mottaksprosessen. Søkte og fikk innvilget foreldrepenger på samme kveld. Min kontakt på lønnskontoret jobbet også kveld, og fikk sendt inn inntektsopplysningene rett etter min søknad. Et par timer etter fikk jeg Digipost om innvilgelse, effektivt’
Jeg fikk svar med en gang for 2 år siden og etter 8 uker omtrent denne gangen. Mistenker heller at noen av saksbehandlerene tar de som har ventet lengst og noen tar sist inn:-) Kan selvfølgelig være mer er automatisert, men for min del er det i alle fall fast lønn og samme arbeidsgiver, så de var nok i kategori «enkel behandling». Lønnskontoret sendte rett etter meg begge ganger.

Jeg hadde tenkt å ta 100%, så felles perioden og så ulønnet permisjon før 5ukers ferie, men hørte at dersom man tar ulønnet permisjon i over 2uker så mister man retten på sykepenger. Har noen andre også hørt dette? Hørte om noen som kombinerte ulønnet permisjon med ferien, men det høres så slit ut.
Er førstegangs fødende og har så å si ikke peiling på dette :bag: Hvordan skal dere legge opp deres plan? Har dere noen tips?

Det der er faktisk ikke bare lett å forstå nei :wacky:
Jeg tar også 100% lønn i 49 uker.

-Først tar jeg min del, så legger jeg til 5 uker ferie, så fellesdelen. (Så tar han sin pappa-perm.)

Mulig jeg må legge til en mnd ulønnet perm før han tar pappaperm, for å få strukket det litt nærmere bhg-start.. (Men det tar jeg evt etter min perm er over i januar.)

Beste er nok å spørre arbeidsgiver.. De har antakelig vært borti flere slike spm ;)

Her blir det 100% i 49 uker
4 uker ferie i september, da tar far ut 4 uker av sin pappaperm
Så blir det hele fellesperioden videre på meg og 2 uker ferie overført når permen min er over.
Jeg skal ha ulønnet fra mars tom august. Permisjon sammen med mannen min
Planenen er å reise litt, men i disse corona tider er det ikke godt å si hva som skjer ift det :/

Her blir det 100% i 49 uker
4 uker ferie i september, da tar far ut 4 uker av sin pappaperm
Så blir det hele fellesperioden videre på meg og 2 uker ferie overført når permen min er over.
Jeg skal ha ulønnet fra mars tom august. Permisjon sammen med mannen min
Planenen er å reise litt, men i disse corona tider er det ikke godt å si hva som skjer ift det :/
Har du 6 uker ferie?

Det der er faktisk ikke bare lett å forstå nei :wacky:
Jeg tar også 100% lønn i 49 uker.

-Først tar jeg min del, så legger jeg til 5 uker ferie, så fellesdelen. (Så tar han sin pappa-perm.)

Mulig jeg må legge til en mnd ulønnet perm før han tar pappaperm, for å få strukket det litt nærmere bhg-start.. (Men det tar jeg evt etter min perm er over i januar.)

Beste er nok å spørre arbeidsgiver.. De har antakelig vært borti flere slike spm ;)

Er det noe grunn for at du tar ferien før fellesperioden? Er det lurere? Kanskje jeg skulle endret på min "plan" i så fall. Synes dette var litt komplisert.
Men det er ingen andre som har hørt at man mister retten på sykepenger fra NAV dersom man tar ulønnet permisjon i over to uker?

Er det noe grunn for at du tar ferien før fellesperioden? Er det lurere? Kanskje jeg skulle endret på min "plan" i så fall. Synes dette var litt komplisert.
Men det er ingen andre som har hørt at man mister retten på sykepenger fra NAV dersom man tar ulønnet permisjon i over to uker?

Det er dessverre riktig det du skriver, man taper retten til sykepenger ved ulønnet permisjon over to uker.

Det er lettere mtp arbeidsplassen min å ta ferien innenfor «riktig» år. De vil helst ikke at vi overfører ferie til året etter ;) Ellers har det ingen praktisk betydning..

Det er lettere mtp arbeidsplassen min å ta ferien innenfor «riktig» år. De vil helst ikke at vi overfører ferie til året etter ;) Ellers har det ingen praktisk betydning..

Takk for gode svar og oppklaring! :) Jeg jobber i skolen, så sånn sett så betyr det nok ingenting når ferien må tas. Jeg må være ferdig med den før jeg starter å jobbe igjen uansett:rolleyes:

Back
Topp